Packning/gummit på spindelleden dåligt, Vart kan jag hitta ny packning?

cargo
11 november 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Var nyss på besiktningen. Det är inget fel på spindellederna men packningen/gummit var lite skadat så det behövde bytas.

Någon som kan ha tips på hur jag löser detta? Så slipper jag köpa helt nya spindelleder, det är inget fel på dom ju.

Gäller en Mazda mps 6 som skall säljas så är lite akut.

Mvh

Knugcab
11 november 2017 · 5 111 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000036157/

Kan dessa funka? Ser ju kanske  inte ut som det stabilaste eller bästa, men som nödrep inför försäljning kanske det duger?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
cargo
11 november 2017 · 5 Inlägg

Jag var nyss på biltema efter varit och rådfrågat på min mekonomen verkstad.

Tydligen så är det dålig passform inte så säkert att det duger, enligt "experterna" i butiken...

Djo
11 november 2017 · 10 157 Inlägg

bytt kulleden det är det bästa du kan göra såvida inte Biltemas universal kitt kan fungera.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Power-krille
11 november 2017 · 672 Inlägg

Gjorde iordning en Audi 80 en gång åt en ensamstående morsa med allt vad det innebär av pluringens mångfald! Åkte helt sonika till skroten och plockade bort fräscha gummin från en likadan bil och kostade noll och intet, förutom jobbet då! Kan det vara en lösning?

"Väx inte upp! det är en fälla"
cargo
12 november 2017 · 5 Inlägg

Power-krille skrev:
Gjorde iordning en Audi 80 en gång åt en ensamstående morsa med allt vad det innebär av pluringens mångfald! Åkte helt sonika till skroten och plockade bort fräscha gummin från en likadan bil och kostade noll och intet, förutom jobbet då! Kan det vara en lösning?

Fick samma råd av en vän, det borde gå att hitta där.  Kanske kan ta mig en tur till en skrot på måndag, hade varit så jävla nice om det gick att lösa. 
Sparar jobb, kostnad framförallt onödigt att byta ut hela skiten bara för packningen bara läckat lite...Det är sånt jag kan störa mig på iaf big_smile

Typiskt när bilen gått igenom alla år men nu innan försäljning så ska man åka på en sån "piss" grejj. Det borde  räckt att markera det som  "bra att veta " tills nästa besiktning.

Såg själv miniminala läckaget, inget akut men räcker för 2:or tydligen.


Eller så kanske man ska byta besiktningfirma bara och prova lyckan där? De kanske hade inte ens noterat det.

T.ex en grejj, sitter en glödlampa men inte exakt matcha färg som det andra lampan har och det har varit godkänt i 3 år men idag så sa han direkt att det måste jag åtgärda direkt, trots att de 3 tidigare gångerna gått utan några konstigheter.

Har märkt att man ska ha lite flyt när man besiktigar, får man fel person som är på dåligt humör eller något så känns de som de bara vill jävlas.

Var 4 minuter sen för jag hittade inte stället först(det var stort område) och han påpekade det första han sa att jag var sen så redan där verkade sur för jag var sista kunden på lördagen och han kunde inte sluta jobbet förrän jag var klar.

OM jag inte hittar på skråten, så testar jag nytt besiktningsföretag, anmärker de oxå så blir jag väl i värsta fall tvungna att byta ut de väl fungeradnde spindelederna pga en liten packning som läcker minimalt. Men verkar som de har gjort det svårt för folk att få tag i packningen bara för människor ska bli tvungna att köpa alltihop istället.


Känns som jag själv hade kunnat täta om jag hade garaget å fria händer men de vill väl ha en ny orginal packning  för att de ska släcka 2:or:a ,

Får jag bara tag i liknande packning och slipper köpa alltihop så sparar jag tusenlappar.

Helst hade jag varedragit  en länktill sida  säljer en packning som passar att använda med. Så sjukt onödigt att byta alltihop i  onödan.

Det måste väl gå att hitta?

Djo
12 november 2017 · 10 157 Inlägg

Vet ej hur kulleden sitter på din bil men det är oftast inte mer jobb med att bytta hela än att försöka bytta gummit.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Power-krille
12 november 2017 · 672 Inlägg

Djo skrev:
Vet ej hur kulleden sitter på din bil men det är oftast inte mer jobb med att bytta hela än att försöka bytta gummit.

Jobbet är ju lika eländigt, men skrotnicke trodde förmodligen jag var efterbliven när jag bara tog gummit.
Han bara ruskade på huvet och så fick jag grejerna och det räckte för mig smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Djo
12 november 2017 · 10 157 Inlägg

Power-krille skrev:

Djo skrev:
Vet ej hur kulleden sitter på din bil men det är oftast inte mer jobb med att bytta hela än att försöka bytta gummit.

Jobbet är ju lika eländigt, men skrotnicke trodde förmodligen jag var efterbliven när jag bara tog gummit.
Han bara ruskade på huvet och så fick jag grejerna och det räckte för mig smile

Haha ja jag kan förstå hans reaktion wink

Menmen alla är vi olika.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
12 november 2017 ·

Är gummit trasigt innebär det att fett har tryckts ut och smuts och fukt har kommit in.
Därför byter man hela kulleden ty den är snart trasig och då slipper man göra jobbet två gånger inom en ganska snäv tidsperiod. Byta enbart gummit anser jag är en riktig amatörmässig ●●●●●●-lösning.

cargo
12 november 2017 · 5 Inlägg

Evildan skrev:
Är gummit trasigt innebär det att fett har tryckts ut och smuts och fukt har kommit in.
Därför byter man hela kulleden ty den är snart trasig och då slipper man göra jobbet två gånger inom en ganska snäv tidsperiod. Byta enbart gummit anser jag är en riktig amatörmässig ●●●●●●-lösning.

Hade han sagt det du säger så hade jag inte ens skapat denna tråden utan lyssnat på hans råd och gjort det riktig, så man slipper för göra om jobbbet.

Om det är så solklart att man bör byta hela så är det lite förvånande att besiktningsmannen inte påpekade at jag bör byta båda spindellederna, Han sa det räckte att byta gummitl för spindelederna såg bra ut.
Dock kunde det vara svårt att hitta bara packningen sa han

om den nu spindelleden kommer rasa så borde han istället avrått mig från att köpa endast nytt gummi, eftersom spindelleden eller kullededn ändå kommer gå sönder även om jag lagar med packning?


Är du säker att  det inte räcker med gummipackning ? Kanske håller ändå? beror väl på hur mycket det läckte?
det gick knappt att se  att det var blött.

De på mekonomen nämde inte heller att det inte räcker att byta gummit eftersom spindeleden är påväg att pajja?

Utan de tipsade om att biltima kanske kunde ha en packing, och isåfall byter de åt mig billigtt och snabbt.

Power-krille
12 november 2017 · 672 Inlägg

Usch ja, det kan bli så mycket väsen med trasiga gummin så ojojoj smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Evildan
12 november 2017 ·

cargo skrev:

Evildan skrev:
Är gummit trasigt innebär det att fett har tryckts ut och smuts och fukt har kommit in.
Därför byter man hela kulleden ty den är snart trasig och då slipper man göra jobbet två gånger inom en ganska snäv tidsperiod. Byta enbart gummit anser jag är en riktig amatörmässig ●●●●●●-lösning.

Hade han sagt det du säger så hade jag inte ens skapat denna tråden utan lyssnat på hans råd och gjort det riktig, så man slipper för göra om jobbbet.

Om det är så solklart att man bör byta hela så är det lite förvånande att besiktningsmannen inte påpekade at jag bör byta båda spindellederna, Han sa det räckte att byta gummitl för spindelederna såg bra ut.
Dock kunde det vara svårt att hitta bara packningen sa han

om den nu spindelleden kommer rasa så borde han istället avrått mig från att köpa endast nytt gummi, eftersom spindelleden eller kullededn ändå kommer gå sönder även om jag lagar med packning?


Är du säker att  det inte räcker med gummipackning ? Kanske håller ändå? beror väl på hur mycket det läckte?
det gick knappt att se  att det var blött.

De på mekonomen nämde inte heller att det inte räcker att byta gummit eftersom spindeleden är påväg att pajja?

Utan de tipsade om att biltima kanske kunde ha en packing, och isåfall byter de åt mig billigtt och snabbt.

Jag ställer istället några motfrågor.

Hur länge har du kört med trasig damask?
Hur mycket skräp har du i kulleden?
Hur mycket fett är det kvar i kulleden?
Om en drivknutsdamask är sönder på bes, sätter du då dit en ny utan att kontrollera knuten skick, göra rent och fylla med nytt fett?
Därav anser jag att man byter kulleden.

Varför de personer du pratat med anser annorlunda kan jag givetvis inte svara på, inte ens spekulativt.

torsen
12 november 2017 · 7 236 Inlägg

Håller helt med Evildan!
Vilket besiktningsföretag är det som utfört besiktningen?
Var du med vid besiktningen?
Tycker du det är moraliskt rätt att göra en fuskreparation och sedan sälja bilen?
Anser du att spindelleder inte tillhör säkerhetsrelaterade delar på en bils framhjulsupphängning?

Utmarks-Loke
12 november 2017 · 5 836 Inlägg

Se till att du inte köper gummi till en Nissan MPS 6 av misstag bara roll

ehedman
12 november 2017 · 1 966 Inlägg

Byt spindellederna om de är dåliga. Känns som en riktig bonnelösning det där.

Knugcab
13 november 2017 · 5 111 Inlägg

torsen skrev:
Tycker du det är moraliskt rätt att göra en fuskreparation och sedan sälja bilen?

När det gäller att en spindelled möjligen kommer ta slut lite fortare på en tusen år gammal Mazda, så ja.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
cargo
4 december 2017 · 5 Inlägg

Lämnar in den på mekomomen i veckan, låter dom fixa delarna, jag ska få llite kompispris. Dom släcker 2:an då oxå.

Bara en liten fråga tror ni de fixar spindelederna i sverige elller beställer de sånt?

Vet ej kostnaden men är 2500-3000 kr rimligt ?kan väl inte kosta mer än så? kanske .tom mindre för jag ska få lite rabatt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang