4602
Sök

Topplockspackning?

10 Inlägg
15 november 2017
Trådstartare
Tja!
I torsdags när jag åkte hem från jobbet, var det ordentliga köer och efter 50 minuter blev bilen överhettad. Bogserade hem den och kikade lite. All kylarvätska var slut hade kollat de veckan innan och hade bra nivå då. Men sedan fyllde jag på och försökt starta då försvann i stort sett all kylarvätska och den börja gnälla om oljenivån.
När jag kollar vid tändstiften är de väldigt mycket olja vid de, bytte ventilkåpspackning för en månad sedan. Har en termostat liggandes hemma som jag ska byta då den inte har velat gå upp i värme riktigt om man inte åkt inne i stan eller köer.
Kan det vara topplockspackningen som har pajat? Eller vad kan de vara?
Luktat lite avgaser i kupén när man har haft fläkten på och stått stilla..

Mvh

1 156 Inlägg
15 november 2017
A4 skrev:
Tja!
I torsdags när jag åkte hem från jobbet, var det ordentliga köer och efter 50 minuter blev bilen överhettad. Bogserade hem den och kikade lite. All kylarvätska var slut hade kollat de veckan innan och hade bra nivå då. Men sedan fyllde jag på och försökt starta då försvann i stort sett all kylarvätska och den börja gnälla om oljenivån.
När jag kollar vid tändstiften är de väldigt mycket olja vid de, bytte ventilkåpspackning för en månad sedan. Har en termostat liggandes hemma som jag ska byta då den inte har velat gå upp i värme riktigt om man inte åkt inne i stan eller köer.
Kan det vara topplockspackningen som har pajat? Eller vad kan de vara?
Luktat lite avgaser i kupén när man har haft fläkten på och stått stilla..

Mvh

Överhettad så har packningen gått och eventuellt är toppen och blocket skevt...

6 538 Inlägg
15 november 2017
Hej!
Bara att byta topplockspackingen! Kolla sen med stållinjal (stående på sida) om topplocket är plant. Är det inte så att linjalen ligger emot metall längs hela ytan så måste du lämna in och plana toppen!

10 Inlägg
15 november 2017
Trådstartare
Tack för svar!
Verkar dock inte vara något vatten i oljan?? Kan det vara något annat? Har köpt sotningssats och nya bultar. Tänkte ge mig på det imorgon, borde man byta något mer när man ändå är igång??

Forummoderator
18 333 Inlägg
15 november 2017
A4 skrev:
Tack för svar!
Verkar dock inte vara något vatten i oljan?? Kan det vara något annat? Har köpt sotningssats och nya bultar. Tänkte ge mig på det imorgon, borde man byta något mer när man ändå är igång??

Du lämnade öppet mål där...
Byt bil till en som håller.

Sorry big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
16 november 2017
Trådstartare
Haha ingen dum ide...

6 538 Inlägg
16 november 2017
Hej!
Du måste byta olja och filter...och topplockspackning samt grenrörspackning/ar.

10 Inlägg
16 november 2017
Trådstartare
Lagade extraktorgrenröret och bytte grenrörspackning för ca en månad sedan.. det var ett h*lvete att få loss, behövs det igen även fast jag nyligen bytt?
Förlåt om jag kommer med dumma frågor..

Sök