Volvo 940 ltt vattenläckage

Genexxa
15 november 2017 · 14 Inlägg

Hej jag har sedan en tid tillbaka haft problem att vatten försvinner ur expansionskärlet och får fylla på ganska ofta, får även för mig att det blivit värre sista 2 veckorna.... Trycksatte systemet och då sprutade det vatten ur en glipa i slangen från torpeden till toppen, klippte av sista biten som va dålig o drog fast, tätt. problemet kvarstod, tyckte då de såg fuktigt ut lite bakom vattenpumpen, då jag ändå tänkt byta kamrem så passade jag på att byta pumpen med. Samma problem fortfarande... Tillägga att kylaren är högst ett år gammal med så den är tät. Bilen har varken olja i vattnet eller vatten i oljan och ryker inte mer vitt än vanligt vid kallstart såhär på vintern. Inspekterade lite igår och tyckte jag såg ett fuktigt spår ungefär bakom och ovanför vattenpumpen som ser ut att komma från skarven mellan topp o block. Frågan är då: hur vanligt är det att topplockspackningen börja läcka utåt på dessa spisar? Tyckte det var märkligt och hittar inga som haft liknande problem förutom dom som kört bilen varm så toppen slagit sig.... Tack för svar! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang