Extraljus - vad klarar igentligen bilen av?

16 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej

Jag vill köpa extraljus (LED) till min bil som är en Subaru Outback 2012. Jag har pratat med olika "kunniga" inom området då min fråga har varit:
- Hur mycket går det att koppla till på bilen innan batteri och generator tar skade eller inte pallar, tex 150W, 400W?.
Är ute efter att få montera kraftfulla extraljus.

15 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 #2

Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

Forum- och sitemoderator · 11 100 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 #3

AWM skrev:
Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

600W ger om generator laddar 14 volt cirka 42,9 Ampere belastning. Har man en 60A så bör man vara safe. Extraljusen lysen ju inte länge åt gången.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
16 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Så extraljus på under 600W fungerar?

Forum- och sitemoderator · 11 100 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 #5

MrMolinder skrev:
Så extraljus på under 600W fungerar?

Hur många Ampere laddar din generator?
Hur många volt skickar den ut?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
4 054 Inlägg
Skrivet 21 november 2017 #6

Beror på vad din bil förbrukar vid körning och hur mycket din generator kan ladda.
Dom flesta bilar jag haft har utan problem fixat ca 30A förbrukning på extraljus utan problem.

Ska du köpa led så köp kvalitét :-) då brukar man få ut mest ljus per watt och dessutom få ljuset där man vill ha det :-)
ipf, pbe, vision X m.m. ger bra lyse och inte bara mycket lyse :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
74 Inlägg
Skrivet 2 januari #7

Min amazon klarade men original generator (tror den ligger på 35A) en mindre baslåda, 100w lampor i org lyset, en ledramp (okänd watt) över hela taket och även massa mer roliga saker. Min gamla dieselmerca hade 5st 100w lampor i grillen och en ledramp på taket (va i stort sett bara vissa lastbilar som slog mitt ljus) de gick utan problem att köra 10mil med allt igång slaget! Tror inte det är något större problem att på en nyare bil ha 400w extraljus.

Senast redigerat av Pekkan1 (2 januari )

15 Inlägg
Skrivet 10 januari #8

AWM skrev:
Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

Avis man blir jag har inga extraljus eller annan extrautrustning mer än originalstereo och när jag sätter på den så dippar det i ljuset och min bil är ju ganska modern (från 2010)

15 Inlägg
Skrivet 10 januari #9

Ivanhoe81 skrev:

AWM skrev:
Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

Avis man blir jag har inga extraljus eller annan extrautrustning mer än originalstereo och när jag sätter på den så dippar det i ljuset och min bil är ju ganska modern (från 2010)

Du har nog rätt mycket mer el-utrustning i den än min gamla e36 wink

15 Inlägg
Skrivet 10 januari #10

AWM skrev:

Ivanhoe81 skrev:

AWM skrev:
Jag kör 600w extraljus med klen/gammal generator och det dippar ingenting..

Avis man blir jag har inga extraljus eller annan extrautrustning mer än originalstereo och när jag sätter på den så dippar det i ljuset och min bil är ju ganska modern (från 2010)

Du har nog rätt mycket mer el-utrustning i den än min gamla e36 wink

Bara originalutrustning men acn är ju ur funktion så den drar ingen ström (kopplat förbi den i remväg då pumpen har skurit)
Den har varit så sedan jag köpte den
Saknar min gamla volvo 740 som jag inte hade råd med för den hade jag inga problem med alls trots all extrautrustning som jag monterat i den

6 838 Inlägg
Skrivet 11 januari #11

Sen är i princip all "billig" LED-belysning så överspecad att man ska vara glad om man ens har hälften av vad som påstås.

1 823 Inlägg
Skrivet 11 januari #12

Ska du ha led så räcker 200W och blir över   ca (17A)

man kan ta ett Xenonkitt från Kina  till 2 extra-strålkastare  och en 15A säkring räcker och blir över

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
214 Inlägg
Skrivet 11 januari #13

En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Forum- och sitemoderator · 11 100 Inlägg
Skrivet 11 januari #14

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Vilka bilar har det?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 823 Inlägg
Skrivet 11 januari #15

Min VW ska ha en 140A-generator  enligt utrustningskod  8GU

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Evildan
Skrivet 11 januari #16

Hybrid_ skrev:

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Vilka bilar har det?

Din, och liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite till.

1 908 Inlägg
Skrivet 11 januari #17

kör du med led-extraljus så behöver du absolut inte fundera på effekten!

6 838 Inlägg
Skrivet 12 januari #18

Nybergrobin skrev:
kör du med led-extraljus så behöver du absolut inte fundera på effekten!

Fast 100w är alltid 100w oavsett led, halogen, xenon etc.
Sen att dom flesta led lampor har falsk marknadsföring och överspecar dom är en annan femma .

1 908 Inlägg
Skrivet 12 januari #19

Men du ska ha nå fruktansvärt med extraljus innan du kommer över 300w (vilket är vanligt med halogen).

22 Inlägg
Skrivet 12 januari #20

Här har du lampor som verkligen lever upp till sin "watt effekt": https://ljusgiganten.se/ipf-940-led-srl … rally.html

Precis Janneutanb skriver så är det sällan effekten stämmer överens. Jag tror den uppmätta effekten på IPF är 29W av 30W. Finns ju extraljus på 200W med en effekt på 100...

http://shop.rindab.se/bilder/artiklar/zoom/940SRLD2WPL_8.jpg


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang