Bilförsäljare gav mig dåliga vinterdäck

Confidence
1 december 2017 · 62 Inlägg

viccoA skrev:
Hur mycket mönsterdjup har däcken? Att du inte ser när däckens skick när du köper bilen kan du inte lasta försäljaren för.

Jo, om säljaren är ett företag så finns det en upplysningsplikt. Företaget är skyldigt att informera köparen om allt som är relevant för användandet av varan. Om säljaren dessutom säger tvärtom att däcken ska vara i bra skick så är det ett ännu tydligare brott mot konsumentköplagen.

Confidence
1 december 2017 · 62 Inlägg

Janneutanb skrev:
Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Reklamationsrätten gäller i tre år. Så man kan klaga inom tre år. Däremot ska man reklamera inom två månader från att man upptäckt felet. Så lägger man däcken på hyllan i 2,5 år och sen upptäcker att de är dåliga så har man rätt att reklamera dem.

Utmarks-Loke
1 december 2017 · 5 833 Inlägg

Regler finns det gott om men att komma ett halvår efter och klaga på något som varit uppenbart synligt från första början känns magstarkt. När det sedan är ord mot ord också skulle åtminstone inte jag försöka ta den striden, det blir lite för lätt för bilhandlaren att sätta emot.

Confidence
1 december 2017 · 62 Inlägg

Muttley skrev:
Om säljaren på riktigt döljer saker på en bil, varför väljer man då att köpa bilen om man inte själv använder sin undersökningsplikt?

För mig känns de ju helt galet att komma 6 månader senare och gnälla om något du fysiskt har tagit i men totalt skitit i att kontrollera.

Undersökningsplikten gäller när man handlar från privatperson. När man handlar från företag så har istället företaget en upplysningsplikt.

Dessutom har man tre års reklamationsrätt. Det relevanta är att man reklamerar inom två månader från att man upptäckte felet. Sen måste man ju även bevisa vad säljaren lovat och det är väl där det kan skita sig.

Confidence
1 december 2017 · 62 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Regler finns det gott om men att komma ett halvår efter och klaga på något som varit uppenbart synligt från första början känns magstarkt. När det sedan är ord mot ord också skulle åtminstone inte jag försöka ta den striden, det blir lite för lätt för bilhandlaren att sätta emot.

Nej det är inte magstarkt. Det är helt i linje med reklamationsrätten som är på tre år. Om vinterdäcken legat i däckpåsar hela tiden och man inte upptäcker felet förrän när man plockar ur dem inför vintern så är det helt enligt lagstiftningen att man reklamerar.

Mina vinterdäck låg i däckpåsar och det var pyspunka på ett av dem. Det fick jag åtgärdat på en gång när jag påpekade det trots att det gått över ett halvår.

Ord mot ord är visserligen problemet om det inte finns dokumenterat vad som avtalats men det skadar inte att reklamera, den rättigheten har man enligt konsumentköplagen.

Janneutanb
1 december 2017 · 7 271 Inlägg

Confidence skrev:

Janneutanb skrev:
Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Reklamationsrätten gäller i tre år. Så man kan klaga inom tre år. Däremot ska man reklamera inom två månader från att man upptäckt felet. Så lägger man däcken på hyllan i 2,5 år och sen upptäcker att de är dåliga så har man rätt att reklamera dem.

Och hur hade du tänkt bevisa att däcken aldrig använts under tiden?

Muttley
1 december 2017 ·

Confidence skrev:

Muttley skrev:
Om säljaren på riktigt döljer saker på en bil, varför väljer man då att köpa bilen om man inte själv använder sin undersökningsplikt?

För mig känns de ju helt galet att komma 6 månader senare och gnälla om något du fysiskt har tagit i men totalt skitit i att kontrollera.

Undersökningsplikten gäller när man handlar från privatperson. När man handlar från företag så har istället företaget en upplysningsplikt.

Dessutom har man tre års reklamationsrätt. Det relevanta är att man reklamerar inom två månader från att man upptäckte felet. Sen måste man ju även bevisa vad säljaren lovat och det är väl där det kan skita sig.

Nu kan inte TS bevisa vad säljaren "lovat"  han har tydligen sagt sjyssta däck.  Vilket kan betyda "precis godkända"   
Köper man ändå från någon som döljer fel och inte kan bevisa det genom ett avtal så har man sketit i det blå skåpet.

I detta fallet är det menlöst att ens försöka.

Man får ju har huvudet på spiken om man handlar något som kostar lite mer än en fika. Men man lär ju sig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2017 · 13 731 Inlägg

vad en person tycker är bra är ju inte samma för alla..

jag anser att ett bra vinterdäck har så gott som alla dubbar kvar och att dom inte är nedslitna..  jag byter ett däck när det inte sticker ut något från dubben även om mönstret är skitbra..  medans min arbetskamrat tycker däcken är bra om dom har godkänt mönster sen att det inte finns en enda dubb kvar idäcket har ingen betydelse.. så det är rätt olika...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Confidence
3 december 2017 · 62 Inlägg

Janneutanb skrev:

Confidence skrev:

Janneutanb skrev:
Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Reklamationsrätten gäller i tre år. Så man kan klaga inom tre år. Däremot ska man reklamera inom två månader från att man upptäckt felet. Så lägger man däcken på hyllan i 2,5 år och sen upptäcker att de är dåliga så har man rätt att reklamera dem.

Och hur hade du tänkt bevisa att däcken aldrig använts under tiden?

Det är en annan fråga men man har fortfarande rätt att reklamera dem. Låt säga att de legat på ett däckhotell då vet ju hotellet om ifall däcken använts.

viccoA
4 december 2017 · 3 109 Inlägg

Confidence skrev:

viccoA skrev:
Hur mycket mönsterdjup har däcken? Att du inte ser när däckens skick när du köper bilen kan du inte lasta försäljaren för.

Jo, om säljaren är ett företag så finns det en upplysningsplikt. Företaget är skyldigt att informera köparen om allt som är relevant för användandet av varan. Om säljaren dessutom säger tvärtom att däcken ska vara i bra skick så är det ett ännu tydligare brott mot konsumentköplagen.

*gäsp* Vad är bra skick? Bra skick med tanke på fordonets ålder? Bra skick med tanke på hur däck ser ut nya? Bra skick jämfört med snittbilen?
Nu har ju TS fortfarande inte talat om mönsterdjupet på däcken så då är det helt omöjligt att svara på om däcken är i bra skick eller inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang