2398
Sök

Byte av spjällhus volvo s80 2001(löst)

694 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#1
Har nu spjällhus vit etikett med nummer
9186793
65cfm2
AH 0002030.K
140hk sugmotor.
Hittade ett på skroten med gul ettikett  och nummer.
8644347
65cfm-2
AH.0012381.C
Det som känns osäkert är nummer AH.0012381.C
Vet inte om den satt på en 140hk eller en 170hk.
Men det var en sugmotor iallafall.
Kommer detta spjällhus att passa
Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Smurfen40 (2 december 2017)


694 Inlägg
26 november 2017
Trådstartare
#2
Ingen  som vet??


320 Inlägg
26 november 2017
#3
du skriver inte om vad är det för motor sitter i bilen

694 Inlägg
26 november 2017
Trådstartare
#4
ottorb skrev:
du skriver inte om vad är det för motor sitter i bilen

Min är en 140 hk sugmotor b5244s2

Och bilen jag tog den ifrån var med en sugmotor.
Kan varit en 170hk men det vet jag inte då det var på returbilen.
Jag tar för givet att den måste uppdateras på Volvo.
Men om det nu var en 170hk fungerar det ändå??


4 824 Inlägg
26 november 2017
#5
140hk och 170hk är samma motor med olika programvaror wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

694 Inlägg
26 november 2017
Trådstartare
#6
Christian S skrev:
140hk och 170hk är samma motor med olika programvaror wink

Så då borde ju spjällhuset passa om man lägger in en ny programvara på gas spjället om det skulle behövas??


320 Inlägg
26 november 2017
#7
om jag vet eller minns rätt så programmerade vi om 140hk motor till 170hk , monterade 170hk motors spjällhus

694 Inlägg
26 november 2017
Trådstartare
#8
ottorb skrev:
om jag vet eller minns rätt så programmerade vi om 140hk motor till 170hk , monterade 170hk motors spjällhus

Så rätta mig om jag tänker fel nu.
Eftersom det kommer ifrån en annan s80 med sugmotor så borde det bara vara att skruva på det och sen köra in till volvo så får dom uppdatera programvara till spjällhuset.
En annan fråga.
När jag skulle ta bort spjällhuset så kunde jag inte bara ta loss kontakten för den kom inte förbi startmotorn då det var för trångt.
Fick lossa nåt stag som håller startmotorn.
Ska det vara så eller finns det något knep??
Har mejlat volvo ang denna frågan också så får väl svar imorgon


4 824 Inlägg
27 november 2017
#9
Smurfen40 skrev:
.
En annan fråga.
När jag skulle ta bort spjällhuset så kunde jag inte bara ta loss kontakten för den kom inte förbi startmotorn då det var för trångt.
Fick lossa nåt stag som håller startmotorn.
Ska det vara så eller finns det något knep??
Har mejlat volvo ang denna frågan också så får väl svar imorgon

det ska vara så, det går inte att få bort den utan att lossa det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

694 Inlägg
27 november 2017
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
Smurfen40 skrev:
.
En annan fråga.
När jag skulle ta bort spjällhuset så kunde jag inte bara ta loss kontakten för den kom inte förbi startmotorn då det var för trångt.
Fick lossa nåt stag som håller startmotorn.
Ska det vara så eller finns det något knep??
Har mejlat volvo ang denna frågan också så får väl svar imorgon

det ska vara så, det går inte att få bort den utan att lossa det.

Okej då var det inte jag som bara var dum i pallen.
Men då vet man iallafall


694 Inlägg
2 december 2017
Trådstartare
#11
Har nu bytt spjällhus till gul etikett och det fungerade direkt utan uppdateringar eller annat.
Så ifrån vit ettikett till gul ettikett utan felkoder kostade mig endast 200 kr.
Senast redigerat av Smurfen40 (2 december 2017)


Forummoderator
18 338 Inlägg
2 december 2017
#12
Smurfen40 skrev:
Har nu bytt spjällhus till gul etikett och det fungerade direkt utan uppdateringar eller annat.
Så ifrån vit ettikett till gul ettikett utan felkoder kostade mig endast 200 kr.

Trevligt med återkopplingar på lösning! Stort tack och bra att det löste sig! /Mod.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök