ABS lampa lyser saab 9-5 06

TheSexyViking
28 november 2017 · 32 Inlägg

Kan köra statstrafik utan problem men när jag går upp i 70 - 80 kmh så går ABSen ur och farthållaren slutar att funka...
någon annan som har en ide på hur jag kan lösa det? misstänker abs relä men vet inte vilket det är, ska åka och få skiten kollad men någon som har ider på vad mer det kan va?

MickeEng
28 november 2017 · 480 Inlägg

Det låter som du har sprucken ABS ring. Hade samma fel på en 9-5 sport combi -07.
Kom upp i landsvägsfart börja ABS-lampan att lysa stanna stängde av bilen starta ABS-lampan lös åkte i väg sakta så slockna den, men när man kom upp typ över 80 tändes den igen efter en stund. Tänkte inte på om farthållaren inte funka.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
TheSexyViking
28 november 2017 · 32 Inlägg

MickeEng skrev:
Det låter som du har sprucken ABS ring. Hade samma fel på en 9-5 sport combi -07.
Kom upp i landsvägsfart börja ABS-lampan att lysa stanna stängde av bilen starta ABS-lampan lös åkte i väg sakta så slockna den, men när man kom upp typ över 80 tändes den igen efter en stund. Tänkte inte på om farthållaren inte funka.

är det jobbigt att fixa? vad kostar de tror du och vart sitter skiten? hade hoppats på ett relä som bara är att rycka loss och sen trycka dit en ny sad hmmmm, får se hur jag gör

MickeEng
28 november 2017 · 480 Inlägg

TheSexyViking skrev:

MickeEng skrev:
Det låter som du har sprucken ABS ring. Hade samma fel på en 9-5 sport combi -07.
Kom upp i landsvägsfart börja ABS-lampan att lysa stanna stängde av bilen starta ABS-lampan lös åkte i väg sakta så slockna den, men när man kom upp typ över 80 tändes den igen efter en stund. Tänkte inte på om farthållaren inte funka.

är det jobbigt att fixa? vad kostar de tror du och vart sitter skiten? hade hoppats på ett relä som bara är att rycka loss och sen trycka dit en ny sad hmmmm, får se hur jag gör

ABS-ringarna sitter vid hjulspindlarna fram på drivaxlarna och bak bakom medbringaren vid hjullagret.
Inte så himla knöligt att byta det som kan vara lite jobbigt är ju om allt sitter fastrostat. Men med mycket rostolja och ett positivt humör så kanske.
Har ingen koll på vad det kostar på verkstad att fixa det bara ringa runt och kolla lite kan skilja mycket mellan olika verkstäder.
Låt någon verkstad kolla upp bilen iaf kan ju vara något annat. Går ju att läsa ut felkoder.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang