Topplockspackning paj Clio -00 1,4??

closer
29 november 2017 · 79 Inlägg

Behöver man fixa toppen efter att packningen gett sig? Eller räcker det att sätta dit ny packning?

Utmarks-Loke
29 november 2017 · 5 813 Inlägg

Det beror på om toppen blivit skev. Ta av den och kolla med en stålskala.

Meaganeowner
29 november 2017 · 2 250 Inlägg

Du förstår.... en skala av stål!

O, nej då.... en linjal av stål, som gissningsvis är helt rak.

Lägg den längs med och på tvärs på toppen undersida (där packningen låg). Lys med en lampa på enas sidan av linjalen. Upprepa på fler ställen.
Om toppen är helt rak, kommer inget ljus vidare mellan topp och linjal, till andra sidan av linjalen.
Om det gör det, kan man ev mäta upp spalten med ett bladmått. (Mått av blad smile )
Ett annat sätt är att använda indikatorklocka. Men då krävs en mindre verkstad med t ex fräsbord.

Så kommer frågan, hur mycket får det avvika, om det gör det? Finns säkert specat i rephandbok.

(- En gång när jag planade (fräste) en topp, så blev den aldeles spegelblank, vilket inte gick så bra. Men plant blev det.)

Senast redigerat av Meaganeowner (29 november 2017)

torsen
4 december 2017 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
(- En gång när jag planade (fräste) en topp, så blev den aldeles spegelblank, vilket inte gick så bra. Men plant blev det.)

Varför blev det inte så bra?

closer
15 december 2017 · 79 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Du förstår.... en skala av stål!

O, nej då.... en linjal av stål, som gissningsvis är helt rak.

Lägg den längs med och på tvärs på toppen undersida (där packningen låg). Lys med en lampa på enas sidan av linjalen. Upprepa på fler ställen.
Om toppen är helt rak, kommer inget ljus vidare mellan topp och linjal, till andra sidan av linjalen.
Om det gör det, kan man ev mäta upp spalten med ett bladmått. (Mått av blad smile )
Ett annat sätt är att använda indikatorklocka. Men då krävs en mindre verkstad med t ex fräsbord.

Så kommer frågan, hur mycket får det avvika, om det gör det? Finns säkert specat i rephandbok.

(- En gång när jag planade (fräste) en topp, så blev den aldeles spegelblank, vilket inte gick så bra. Men plant blev det.)

Det undrar jag också?? Och tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang