Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

65 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

CITROEN XSARA 16 SX KBI
Årsmodell: 2003

Mitt batteri började bli lite trött (lite trögstartat kalla dagar) så jag tog in batteriet och laddade det.

När jag satte i batteriet igen så startade bilen rätt okej första dagen.

Andra dagen blev jag stående på en parkering och batteriet verkade så gott som helt urladdad. Ett litet svagt "startljud" lät, men inget mer.
Efter att ha fått igång bilen med startkablar så körde jag till OKQ8 och köpte ett nytt, bra batteri som jag monterade.
Jag provstartade en gång och det funkade finfint.

Nu, dagen efter, när jag skulle starta så låter det nya batteriet lika svagt som det förra gjorde sista gången, och bilen startar inte.

Min amatörmässiga tolkning är att nånting måste ha skett när jag tog ut det gamla batteriet som gör att nånting nu tömmer batterierna (både gamla och nya) när bilen bara står still.

Vad kan troligast ha hänt?
Hur bör man fixa det?

65 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2

Jag hittade denna länk:
http://bildoktorn.net/index.php/felsoka … g-inte-kor

Sannolikt drar något "tjuvström" så jag får väl till att köpa en multimeter imorgon och testa tricket med att dra ut en säkring i taget.

Funkar det med en billig från Jula?
Vad ska man ha multimetern inställd på när man jag kopplar den mellan batteriets +pol och den lossade batteri-kabeln?

2 015 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #3

Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #4

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Det bästa är att verifiera om bilen laddar...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 313 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #5

Om du inte vet hur du mäter.... så låt bli.
Du förstör förmodligen mer än multimetern.
Och risken att bli svart om fingrarna är uppenbar.
Liksom slänga pengarna i sjön.

211 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #6

Här har du allt du behöver veta.

65 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #7

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Vadå, måste jag ladda det nyköpta batteriet? Det står iaf på laddning nu.

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Det bästa är att verifiera om bilen laddar...

Hur kollar man "om bilen laddar"?

211 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #8

white-k skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Vadå, måste jag ladda det nyköpta batteriet? Det står iaf på laddning nu.

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet!!

Det bästa är att verifiera om bilen laddar...

Hur kollar man "om bilen laddar"?

65 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #9

namcon skrev:
Här har du allt du behöver veta.

Jättebra! Tackar! :-D
Ska köpa en multimeter på Jula och testa imorgon.

Senast redigerat av white-k (12 december 2017)

65 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #10

Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.

Kan det vara länkat med batteriprolemet  på något vis?

983 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #11

white-k skrev:
Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.

Kan det vara länkat med batteriprolemet  på något vis?

Det beror troligtvis på en söndrig glödlampa och är inte sammanhängade med batteriproblemen, fast på en fransk bil vet man aldrig wink

2 015 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #12

Hej!
Det första man gör när man köpt nytt batteri ,det är att ladda det! Batterier är aldrig fullladdade när man köper dem.
Du behöver bara köpa en enkel 4A laddare för någon hundralapp.

983 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #13

Nyköpta batterier brukar ha tillräckligt mycket ström för att bilens generator skall kunna fylla återstoden...

Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #14

Svarte_Orm skrev:
Nyköpta batterier brukar ha tillräckligt mycket ström för att bilens generator skall kunna fylla återstoden...

Ja. Startar bilen och körs en stund så ska det inte vara ett problem. Tror att det brister på laddningsfronten tyvärr.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 015 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #15

Hej!
Visst är det så om det är sommar och runt 20 grader varmt men inte om det 10-20 grader kallt ute.

Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #16

jaka54 skrev:
Hej!
Visst är det så om det är sommar och runt 20 grader varmt men inte om det 10-20 grader kallt ute.

Vid en vilospänning med påslagen tändning kan volt ligga på cirka 12.3 volt. Då bör bilen starta även om batteriet är i princip urladdat då. På tomgång efter lite varvande ska spänningen ligga på  cirka 14 volt. (13,7-14.4). Sen om det är -20 grader ute har väl inte med saken att göra? Eller missar jag något? Är ju bara Elektriker...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 190 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #17

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Visst är det så om det är sommar och runt 20 grader varmt men inte om det 10-20 grader kallt ute.

Vid en vilospänning med påslagen tändning kan volt ligga på cirka 12.3 volt. Då bör bilen starta även om batteriet är i princip urladdat då. På tomgång efter lite varvande ska spänningen ligga på  cirka 14 volt. (13,7-14.4). Sen om det är -20 grader ute har väl inte med saken att göra? Eller missar jag något? Är ju bara Elektriker...

En motor som håller -20c är något "tyngre att dra runt" än en motor som håller +20c månne?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 12 december 2017 #18

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Visst är det så om det är sommar och runt 20 grader varmt men inte om det 10-20 grader kallt ute.

Vid en vilospänning med påslagen tändning kan volt ligga på cirka 12.3 volt. Då bör bilen starta även om batteriet är i princip urladdat då. På tomgång efter lite varvande ska spänningen ligga på  cirka 14 volt. (13,7-14.4). Sen om det är -20 grader ute har väl inte med saken att göra? Eller missar jag något? Är ju bara Elektriker...

En motor som håller -20c är något "tyngre att dra runt" än en motor som håller +20c månne?

Tänkte mest när maskin har startat. Men poäng där! Glömde glöda min gamla pendlardiesel i morse då det var -5 grader och visst gick det runt trögt i 2 sekunder innan skrotet vaknade och gick... Fast den lät kul... Fast efter ett par sekunder var spänningen i systemet 14.5 volt. Kollade med mobilen.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
65 Inlägg
Skrivet 13 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #19

Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:

200 m
20 m
2000 u

Jag gjorde följande:

-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern  på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.

Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.

Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu?

Senast redigerat av white-k (13 december 2017)

4 Inlägg
Skrivet 13 december 2017 #20

white-k skrev:
Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:

200 m
20 m
2000 u

Jag gjorde följande:

-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern  på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.

Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.

Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu?

Hej , personligen hade jag nog aldrig köpt ett instrument för 99:- , deviset är man får vad man betalar för
Jag räknar med att 200m är det samma som 200mA hmm det var Inga högre strömmar det instrumentet klara av att mäta
Men om du har larm o ev andra saker som drar lite ström I bilen så borde instrumentet gett utslag för det och troligen då över 200mAmp
Kan enkelt kollas med Exempelvis inner belysning, bara och öppna dörren
Sedan vet jag inte hur det billiga instrumentet är avsäkrat på Amper ingången, 200mAmp låter väldigt lite
En slutning eller överledning till chassie so tömmer batteriet är nog mer än 200mAmp
Hmm kolla instruktionsboken för den mätaren den har bara en 0,2 Amp säkring,, den är nog gången nu :-).
Jag hade nog hellre investerat i en Klo amp meter som klarar likström, har för mig Biltema har en sådan för runt 600:-
Då behöver du inte koppla ifrån något för att mäta

MVH


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang