Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

rcy
15 december 2017 · 1 705 Inlägg

Har man krypströmmar på 10A så lär man inte behöva något instrument för att hitta det, det bör synas ändå.
10A på 12V är 120W, något som förbrukar 120W bör garanterat låta, lysa, ryka eller bli varmt.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

På multimetern bredvid "10A MAX"-kontakten står det:
"UNFUSED, MAX 10 sec EACH 15 min".

Vad tusan innebär det??

Se bild och zooma in med CTRL + :
https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2017 · 17 478 Inlägg

white-k skrev:
På multimetern bredvid "10A MAX"-kontakten står det:
"UNFUSED, MAX 10 sec EACH 15 min".

Vad tusan innebär det??

Se bild och zooma in med CTRL + :
https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Mäter man så höga strömmar som upp mot 10A så får man mäta max 10 sekunder en gång i kvarten så instrumentet hinner svalna.

rcy^^^

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Hybrid_ skrev:

white-k skrev:
På multimetern bredvid "10A MAX"-kontakten står det:
"UNFUSED, MAX 10 sec EACH 15 min".

Vad tusan innebär det??

Se bild och zooma in med CTRL + :
https://www.jula.se/globalassets/catalo … olor=white

Mäter man så höga strömmar som upp mot 10A så får man mäta max 10 sekunder en gång i kvarten så instrumentet hinner svalna.

rcy^^^

Ah, jag misstänkte att det var så. Som tur är höll multimetern för mitt test.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Okej... Detta har hänt:

-Det nya batteriet hade stått på laddning i 22 timmar men var till min förvåning enligt laddarens lysdioder inte fulladdat ännu.
(I laddarens instruktionsbok står det att om ett gammalt batteri inte laddas upp på 30 timmar så är det ingen idé att ladda mer.) Jag mätte spänningen batteriet och det mätte upp till 13,01 V.
"Nåväl, det får duga för att testa säkringarna", tänkte jag.

-Jag monterade batteriet i bilen och ställde in multimetern på 10A och mätte upp att tjuvströmmen som dras är 5,8 - 6,2.

- Jag började med att dra ut en säkring i taget i säkringsdosan under huven, men ingen skillnad.

-Jag fortsatte med säkringsdosan i bilen och när jag kommit ungefär halvvägs till en GRÅ säkring som det står SH på, så gick multimetern ner till 0 när jag drog ur den säkringen. (Se bifogad bild!)

-"Det ska bli spännande att se vad säkringen är till!", tänkte jag och bläddrade i bilens instruktionsbok.
Men irriterande nog så var det den ENDA säkring som inte fanns dokumenterad i bokens lista!
Inte hittade jag nåt när jag Googlade heller!

Vad gör jag nu???


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219465/219465-5a5b64c24d0964bb3c4197368bc29ef9.jpg

Senast redigerat av white-k (15 december 2017)

Evildan
15 december 2017 ·

SH är Shunten.

jaka54
15 december 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Och shunt är vad då.??

rcy
15 december 2017 · 1 705 Inlägg

Om jag inte missminner mig från el-läran så definieras den som en parallellkopplad grenledning.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Jag hittade denna beskrivning av shunt, på nätet:
"Transportshunt/parkeringsshunt. Tas ut för att spara på batteriet då bilen är parkerad längre perioder, t.ex. på flygplatsen. Bilen går inte att starta utan denna shunt, då bla immobilisern är strömlös"
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=28&t=59505

...frågan är vad jag bör göra nu? :-/

Senast redigerat av white-k (15 december 2017)

rcy
15 december 2017 · 1 705 Inlägg

Fortsätt felsöka, det är inte shunten som är ditt problem.

jaka54
15 december 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Och vad reglerar/styr denna shunt?
Och vilken sort? A eller mA? Du säger 5,8 och 6,2 ....A eller mA?

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

smile Ja det gick ju bra detta!

Shunt kan ha den betydelsen att "koppla vidare". Alltså inte en säkring, utan kopplar spänning vidare. Kanske till en annan säkringshållare eller enhet, med egen säkring.
Om det sen är som så att denna enhet, normalt eller onormalt uppvisar låg resistans, så kommer det att flyta en ström, där du mätte.

En sak. Stäng av allt, stäng dörrarna o s v. Kolla så att du inte har någon kontakt som indikerar huvens läge (inbrottsskydd).
Låt mätaren vara inkopplad, kanske fem minuter. Vad händer då?

Har bilen drag?

Senast redigerat av Meaganeowner (15 december 2017)

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och vad reglerar/styr denna shunt?
Och vilken sort? A eller mA? Du säger 5,8 och 6,2 ....A eller mA?

Tja, jag antar att det kanske är som i citatet här ovanför:
""Transportshunt/parkeringsshunt. Tas ut för att spara på batteriet då bilen är parkerad längre perioder, t.ex. på flygplatsen. Bilen går inte att starta utan denna shunt, då bla immobilisern är strömlös""

När jag hade multimetern inställd på "10 A" så visade displayen omkring "5,8".
Det är allt jag vet :-)

Senast redigerat av white-k (15 december 2017)

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

Ca 80 watt förbrukas någonstans.

rcy
15 december 2017 · 1 705 Inlägg

Shunten är antagligen vidarekopplad till ett flertal av dom andra säkringarna.
Se den som en liten huvudbrytare för ett flertal av bilens komponenter.

Att strömmen försvinner när du rycker shunten tyder på att det är någon av komponenterna bakom shunten som drar ström, men du vet inte vilken eftersom det är parallellkopplat. Det är alltså bara att fortsätta leta tills du hittar vilken säkring det är som strömmen går igenom.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Meaganeowner skrev:
smile Ja det gick ju bra detta!

Shunt kan ha den betydelsen att "koppla vidare". Alltså inte en säkring, utan kopplar spänning vidare. Kanske till en annan säkringshållare eller enhet, med egen säkring.
Om det sen är som så att denna enhet, normalt eller onormalt uppvisar låg resistans, så kommer det att flyta en ström, där du mätte.

En sak. Stäng av allt, stäng dörrarna o s v. Kolla så att du inte har någon kontakt som indikerar huvens läge (inbrottsskydd).
Låt mätaren vara inkopplad, kanske fem minuter. Vad händer då?

Har bilen drag?

Tja, jag har i alla fall inte sotiga fingrar... ännu. :-)

Vet inte om jag fattar det där med "koppla vidare". Men men... :-)

Verkar tveksamt att denna bil från 2003 skulle ha nån indikator för huvens läge. (Hur kollar jag det?)
Så sannolikt lär ju allt (utom tjuvströmmen) i bilen ha varit avstängt när jag mätte upp en ström på 5,8 - 6,2.

Bilen har dragkrog, ja.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

rcy skrev:
Shunten är antagligen vidarekopplad till ett flertal av dom andra säkringarna.
Se den som en liten huvudbrytare för ett flertal av bilens komponenter.

Att strömmen försvinner när du rycker shunten tyder på att det är någon av komponenterna bakom shunten som drar ström, men du vet inte vilken eftersom det är parallellkopplat. Det är alltså bara att fortsätta leta tills du hittar vilken säkring det är som strömmen går igenom.

Hmm, okej. Jag får fortsätta äventyret imorgon då och dra resten av säkringarna.
Det är ju dock bara drygt 10 säkringar kvar att pröva nu. :-S

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

Googla: shunt xsara sh

Nåt att läsa i vart fall.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Googla: shunt xsara sh

Nåt att läsa i vart fall.

Hmm, ja.
Shunt-säkringen är tydligen en säkring som kan flyttas mellan två olika lägen för att att spara batteriet när bilen inte används på ett tag. Med andra ord verkar det finnas även ett "sparläge" för denna säkring.

"The Shunt fuse is a fuse that have 2 positions unlike all others:
- Position 1, "Park", when the car is in stock with the dealer parked for long time
- Position 2, "Client", when the car is delivered to the client (the change of position is done by the technicians in the agency before delivery)

Park position is intended to avoid draining the battery until the car is sold. Many electronic functions are deactivated and we do not need to unplug the battery."

Dock blir jag inte klokare på vad felet är.

Senast redigerat av white-k (15 december 2017)

Brådhis * Voff voff *
15 december 2017 · 10 280 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ca 80 watt förbrukas någonstans.

Vilket är anmärkningsvärt mycket, faktiskt. Iaf som krypström... Borde bli varmt eller röra på sig någonstans med den effekten.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang