Köpa långmilare v70 r 2004?

RS2517
14 december 2017 · 26 Inlägg

Är lite sugen på en Volvo r.
Finns en fin v70 r 2004 ute på blocket som gått 28000. Vågar man köpa en långmilare?

Senast redigerat av RS2517 (14 december 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
14 december 2017 · 26 148 Inlägg

Jag hittar ingen V70 R som har gått 28 000 mil på Blocket.
Lust att länka dit?

För övrigt, just miltalen tror jag inte att man behöver stirra sig så blind på. Huvudsaken den är väl omhändertagen och så vidare. Det större kruxet i min mening är hellre att hitta en riktig R.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bwonka
14 december 2017 · 236 Inlägg

Het bil med många hästar, många ägare och högt miltal är sällan någon bra ekvation. Jag hade främst kollat efter antalet ägare och vilka som ägt den. En högt milad bil kan vara i bra skick utvändigt och under skalet men allt hänger på hur föregående ägare har kört bilen och hur väl underhållen den är.

Det är ju upp till var och en vad man söker efter men jag hade nog satsat på en välutrustad en-ägare 2.5t med lägre miltal. Även om en R är en R så är risken att det kostar mer än vad det smakar, både i inköp och underhåll.

/B

Nybergrobin
14 december 2017 · 2 378 Inlägg

Ja och nej....

Miltal är väl inte allt men du bör ha i åttanke att en R är inte lugnt körd och växellåda, drivaxlar, knutar, framvagn ev motor etc bör bytas. Betydligt mkt billigare i längden att köpa en för dubbla slanten som gått 15.




Är det denna du tänker på?

https://www.blocket.se/stockholm/V70_r_ … =4&w=3

RS2517
14 december 2017 · 26 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ja och nej....

Miltal är väl inte allt men du bör ha i åttanke att en R är inte lugnt körd och växellåda, drivaxlar, knutar, framvagn ev motor etc bör bytas. Betydligt mkt billigare i längden att köpa en för dubbla slanten som gått 15.




Är det denna du tänker på?

https://www.blocket.se/stockholm/V70_r_ … =4&w=3

Ja det är den. Jag är väldigt sugen men miltalen skrämmer mig lite och den har haft 11 ägare

Bwonka
14 december 2017 · 236 Inlägg

RS2517 skrev:

Nybergrobin skrev:
Ja och nej....

Miltal är väl inte allt men du bör ha i åttanke att en R är inte lugnt körd och växellåda, drivaxlar, knutar, framvagn ev motor etc bör bytas. Betydligt mkt billigare i längden att köpa en för dubbla slanten som gått 15.




Är det denna du tänker på?

https://www.blocket.se/stockholm/V70_r_ … =4&w=3

Ja det är den. Jag är väldigt sugen men miltalen skrämmer mig lite och den har haft 11 ägare

Räkna med att behöva byta delar/kosta på den som nuvarande ägare har gjort under 2017.

11 ägare -  jag hade personligen avstått.

RS2517
14 december 2017 · 26 Inlägg

Bwonka skrev:
Het bil med många hästar, många ägare och högt miltal är sällan någon bra ekvation. Jag hade främst kollat efter antalet ägare och vilka som ägt den. En högt milad bil kan vara i bra skick utvändigt och under skalet men allt hänger på hur föregående ägare har kört bilen och hur väl underhållen den är.

Det är ju upp till var och en vad man söker efter men jag hade nog satsat på en välutrustad en-ägare 2.5t med lägre miltal. Även om en R är en R så är risken att det kostar mer än vad det smakar, både i inköp och underhåll.

/B

Håller med, det är lite lotteri.
Jag har en  s40 2005 "r design" 1.8 men jag behöver en kombi. Han vill byta den rakt av bil mot bil.
Men samtidigt vill man inte åka på dyra reparationskostnader direkt efter ägarbytet. Väldigt svårt det där

Senast redigerat av RS2517 (14 december 2017)

RS2517
14 december 2017 · 26 Inlägg

Mack skrev:
Jag hittar ingen V70 R som har gått 28 000 mil på Blocket.
Lust att länka dit?

För övrigt, just miltalen tror jag inte att man behöver stirra sig så blind på. Huvudsaken den är väl omhändertagen och så vidare. Det större kruxet i min mening är hellre att hitta en riktig R.

https://www.blocket.se/stockholm/V70_r_ … =4&w=3

Nybergrobin
14 december 2017 · 2 378 Inlägg

Bwonka skrev:

RS2517 skrev:

Nybergrobin skrev:
Ja och nej....

Miltal är väl inte allt men du bör ha i åttanke att en R är inte lugnt körd och växellåda, drivaxlar, knutar, framvagn ev motor etc bör bytas. Betydligt mkt billigare i längden att köpa en för dubbla slanten som gått 15.




Är det denna du tänker på?

https://www.blocket.se/stockholm/V70_r_ … =4&w=3

Ja det är den. Jag är väldigt sugen men miltalen skrämmer mig lite och den har haft 11 ägare

Räkna med att behöva byta delar/kosta på den som nuvarande ägare har gjort under 2017.

11 ägare -  jag hade personligen avstått.

Samma här....bättre att spara några månader extra och köpa en med lägre mil!

dasboot
14 december 2017 · 441 Inlägg

Fast vid 28000mil så är ju mycket redan bytt. Köper du en som gått 15 000mil så är det saker som kommer att komma som ett brev på posten. Tycker att min var mest problemfri från 9-12000mil efter det så fanns det alltid något smått hela tiden.

RS2517
14 december 2017 · 26 Inlägg

dasboot skrev:
Fast vid 28000mil så är ju mycket redan bytt. Köper du en som gått 15 000mil så är det saker som kommer att komma som ett brev på posten. Tycker att min var mest problemfri från 9-12000mil efter det så fanns det alltid något smått hela tiden.

Ja man tycker ju att det mesta borde vara bytt. Får se om det blir ett byte nu till helgen

Meaganeowner
14 december 2017 · 2 250 Inlägg

Köpte en Skoda Octavia TDI 4 wd, som gått
37 000 mil. 1 ägare.
Dubbelmassesvänghjul, koppling, tryckplatta slavcylinder, generator, batteri och startmotor var nyligen bytta.

Känt fel var värmepaketet som läckte.
Gjorde en fuling och kapade luftlådan på plats. Bytte paket och glykol för 800 kr.
Skulle kostat mer än 12 000 kr på VAG.
Innefattade då tappning, vacuumsugning och fyllning av AC. Vilket inte behövdes med mitt sätt.

Sedan rev jag ned alla hjulupphängningar. Bytte drivknutar, damasker, hjullager, gummibussningar (inte fram), fjädrar, stötdämpare, fjäderbenslagringar, bromsskivor, belägg, handbromsvajrar, hjulinställning mm mm.
Köpte delar på Skruvat och Bildelaronline24, till rimliga priser.
Bytte samtliga oljor, vätskor och filter. Även i Haldex, bakaxel och växellåda.

Inte så dyrt... Skruvade allt själv.

Satte i lastgaller och lb-reggade.

Nu har bilen rullat drygt 42 000.

- Så det är väl lite av vad man kan räkna med på en långmilare.

Förra bilen en Passat TDI hade rullat 59600 mil, när den ställdes ned.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang