Volvo 360 -88. Stängde av bilen nu vill den ej starta, startmotor går men ingen gnista.

TureTapp
15 december 2017 · 4 Inlägg

Hej

Mitt första inlägg här..
Har en 360 -88a med en b200f insprut motor i.
Va ute och åkte i tisdags och råkade få baken ner i diket. Stängde av bilen som vanligt, den dog alltså inte och fick hjälp att komma upp på vägen efter ca 5 minuter. Blev inga synliga skador på eller under bilen. Tänkte då starta bilen och köra vidare men icke, den va och är fortfarande stendöd efter detta...
När jag vrider på tändningen så lyser inga varningslampor i mätarhuset, blinkersen funkar ej på tändning, inget ljus (bak/fram) tänds. Men provar jag starta går startmotorn men har ingen gnista (testat med startgas). Soppapumpen går inte häller. Där i mot funkar varningsblinkers och då blinkar det även i mätarhuset, och halv/hel/positions ljus funkar när jag vrider på ljus vredet, även helljus lampan i mätarhuset lyser, resten är dött. Tidigare samma dag som detta hände dog även bilen 2 gånger när jag körde på en landsväg i ca 80/90km/h, den dog några sekunder och sedan hoppade igång av sig självt igen inom loppet av 1 minut. Vad kan ha hänt??
Sedan en tid tillbaka har även batterilampan i mätarhuset lyst väldigt väldigt svagt under ca 2-4veckor (går endast att se när det är mörkt ute). Dock enligt en bekant beror det på dålig jord/jord fel i mätarhuset med tanke på att bilen har gått bra och generatorn har laddat. Kanske kan det ha nått med det att göra??

Har kollat alla säkringar som jag hittat, säkringsboxen på passagerar sidan i motorutrymmet och den lilla säkringshållaren som sitter vid batteriet. (finns det fler säkringar nånstans?).
Har kollat motor jorden, från batteriet till chassit och från chassit till blocket, har även slipat fina kontaktytor där.
Har skruvat ner styrboxen och öppnat och kolla kretskortet, inget där ser trasigt/bränt ut.

Känns som att det borde vara något el relaterat fel? En större del av motorutrymmet blev även väldigt "snötäckt" tidigare under dagen.

Är inte så jätte kunnig så skulle verkligen uppskatta hjälp från er som kan!!

Mvh
Tobias

Aronson
15 december 2017 · 914 Inlägg

Det var inte helt ovanligt att det blev dålig kontakt vid elcentralen,i ett kontaktstycke på insidan av elcentralen som blev lite bränd och då blev det detta fenomen precis som du skriver.
Du kommer åt dem genom att ta ned panelen/ljudvallen under instrumentbrädan på höger sida.Vill minnas att det var en 2,5-4 kvadrats  GUL kabel som blev lite bränd/dålig kontakt.
Kan även vara tändningslåset men 1988 hade dem avlastat detta med relä så det borde inte vara där-Det kan ju även vara någon annan stans som det glappar men ta en titt där.

TureTapp
15 december 2017 · 4 Inlägg

Aronson skrev:
Det var inte helt ovanligt att det blev dålig kontakt vid elcentralen,i ett kontaktstycke på insidan av elcentralen som blev lite bränd och då blev det detta fenomen precis som du skriver.
Du kommer åt dem genom att ta ned panelen/ljudvallen under instrumentbrädan på höger sida.Vill minnas att det var en 2,5-4 kvadrats  GUL kabel som blev lite bränd/dålig kontakt.
Kan även vara tändningslåset men 1988 hade dem avlastat detta med relä så det borde inte vara där-Det kan ju även vara någon annan stans som det glappar men ta en titt där.

Tack så mycket för svaret! Ska ta o slå ett öga där nu, nackdelen är att bilen står ute, har inte kraft att knuffa in den i garaget.. haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang