Vag com

vagbosse
19 december 2017 · 1 Inlägg

Hej, jag har letat efter nåt som liknar vag com och varit inne och kikat på vcds hemsida men såg att priserna var lite väl höga.
Hitta https://www.ebay.com/itm/VAG-K-CAN-Comm … SwrtVZsLZG och undrar då om det kan hända något med bilen av att man pluggar in en kines diagnos? Alltså kan någon styrenhet skadas på grund av enheten? Nu kostar ju denna typ 100 kr så jag förväntar mig inte att den ska funka som någon riktig vag com men tycker att det är värt att prova den då den inte är så dyr.
Så vågar man köpa en sån utan att förstöra bilen och vad kan man göra med en sån billig variant?
Det här är mitt första inlägg så jag vet inte om tråden är rätt placerad. Tack på förhand!

simlar
19 december 2017 · 5 525 Inlägg

Dom där kina vagcom fungerar inte alls, bara slöseri med både tid och pengar att köpa en sådan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Soulman
19 december 2017 · 1 271 Inlägg

vagbosse skrev:
Hej, jag har letat efter nåt som liknar vag com och varit inne och kikat på vcds hemsida men såg att priserna var lite väl höga.
Hitta https://www.ebay.com/itm/VAG-K-CAN-Comm … SwrtVZsLZG och undrar då om det kan hända något med bilen av att man pluggar in en kines diagnos? Alltså kan någon styrenhet skadas på grund av enheten? Nu kostar ju denna typ 100 kr så jag förväntar mig inte att den ska funka som någon riktig vag com men tycker att det är värt att prova den då den inte är så dyr.
Så vågar man köpa en sån utan att förstöra bilen och vad kan man göra med en sån billig variant?
Det här är mitt första inlägg så jag vet inte om tråden är rätt placerad. Tack på förhand!

Jag har hjälpt ett par personer återställa sina bilar efter att kinaklonen gett ett helt annat kommando till bilen än vad programmet visade. Det blev rätt dyrt kan jag säga.

Köp riktiga grejer eller leta upp någon som kan hjälpa dig med det du behöver.

Och vag-com har det inte hetat de senaste 10 åren, typ...

Senast redigerat av Soulman (19 december 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
19 december 2017 · 10 388 Inlägg

Vagcom/VCDS och Vag Commander är iofs inte samma sak.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
19 december 2017 · 1 271 Inlägg

it_mutt skrev:
Vagcom/VCDS och Vag Commander är iofs inte samma sak.

Det har du helt rätt i. Jag läste slarvigt och läste Similars svar vilket var det jag trodde var svaret på TS inlägg.

Men Commander är vad jag förstår inte särskilt bra för felsökning och diagnos, utan för att extrahera data ur eeprom?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
19 december 2017 · 10 388 Inlägg

Soulman skrev:

it_mutt skrev:
Vagcom/VCDS och Vag Commander är iofs inte samma sak.

Det har du helt rätt i. Jag läste slarvigt och läste Similars svar vilket var det jag trodde var svaret på TS inlägg.

Men Commander är vad jag förstår inte särskilt bra för felsökning och diagnos, utan för att extrahera data ur eeprom?

Längesen jag var i vag commander/vag tacho-träsket nu, men "förr" var det iaf så ja. Var vad som behövdes förr för att exvis koda in nycklar (inte för inkodningen i sig utan för att få fram pinkoden) och liknande. Skriver "förr" för jag tror inte de kommit förbi hindren som finns på nyare bilar i vaggruppen (låt säga från 2005-> fram iaf, finns några modeller som började tidigare).


Skulle däremot inte heller råda någon till att köpa piratkabel. Har visserligen inte själv snubblat över någon som lyckats k*ka till det med hjälp av en piratkabel (så som du träffat på), men generellt verkar det vara ett totalt lotteri. En del fungerar ypperligt, andra inte alls och ytterligare några fungerar när de känner för det.

Så för TS' del hade jag nog rekommenderat att rota tag i en begagnad. Dels för att veta vad det är TS får, och givetvis support osv också.

Men absolut, en en "riktig" vagcom/vcds-kabel är inte billig. Å andra sidan kan jag, och då bara sett till nyttan jag själv haft av den, konstatera att min(a) kabel/ar har betalat sig ett par gånger om. Men handlar det om att man behöver få ut felkoderna på en bil man ska ha denna och kanske eventuellt möjligen nästa vinter, så är det väl tveksamt om det är en vidare kostnadseffektiv väg att gå.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
19 december 2017 · 4 025 Inlägg

Om man kör med en VCDS-pirat så ska man ändra så den inte uppdaterar sig automatiskt innan datorn ansluts till internet
trist att inte billtillverkarna använder sig av det standadiserade OBD2 fullt ut på alla bilens komponenter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
19 december 2017 · 1 271 Inlägg

Nu står det inget om TS bil, men för bilar från 2016 och nyare tror jag inga kinadonglar funkar särskilt bra heller. Jag fick själv byta upp mig till HEX-NET och Ross Tech har ansträngt sig met för att skydda mjukvaran vid denna större uppdatering av hårdvaran.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
19 december 2017 · 4 025 Inlägg

wurth snooper   finns på vissa kinasidor för 500:-  Kr,   orginal ligger gissningsvis på ca 30.000-40.000:- med en licens som vara några år

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oxygen
22 december 2017 · 629 Inlägg

Kan även rekommendera OBDEleven till Android! PRO-version (som gör att man kan koda) med dongel kostar 65€...

https://obdeleven.com/en/

Soulman
22 december 2017 · 1 271 Inlägg

Oxygen skrev:
Kan även rekommendera OBDEleven till Android! PRO-version (som gör att man kan koda) med dongel kostar 65€...

https://obdeleven.com/en/

Nja den kostnaden är väl bara delvis sann.

" PRO version will not allow you to use one click apps without buying credits!"

Det tillkommer alltså en kostnad för varje programmering man vill göra?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 742 Inlägg

vill påstå att om du åker vw/audi/skoda/seat så kosta på.  det är lätt ärt pengarna.  Polarn uppdaterade sin gamla till en nyare och så mycket nytta vi haft av den där.  eftersom det är tyskt jävla dynga så går det åt att kunna programera ihop enheter så fort man byter ut en del. 

dessutom kan man göra lite special grejer och aktivera en hel del roliga saker och stänga av mindre roliga saker osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 742 Inlägg

Soulman skrev:

Oxygen skrev:
Kan även rekommendera OBDEleven till Android! PRO-version (som gör att man kan koda) med dongel kostar 65€...

https://obdeleven.com/en/

Nja den kostnaden är väl bara delvis sann.

" PRO version will not allow you to use one click apps without buying credits!"

Det tillkommer alltså en kostnad för varje programmering man vill göra?

väldigt kryptisk hemsida.. står inte på något ställe jag kollat vad det kostar med programeringen  (hittade svar på deras facebook sida.    100crediter kostar 18euro eller dollar. orkar inte kolla igen..


det som det handlar om att det kostar är om man bara ska klicka på en knapp och dom fixar grejerna åt dig medans man kan göra kodningen som man gör på vcds för då får man manuellt programera in funktionerna  inte skit svårt..men man måste hitta kodningen eller räkna ut den själv.   så har det varit på vcds så länge jag kan minnas   så priset verkar rätt okej endå...

Senast redigerat av Growe (22 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oxygen
22 december 2017 · 629 Inlägg

Soulman skrev:

Oxygen skrev:
Kan även rekommendera OBDEleven till Android! PRO-version (som gör att man kan koda) med dongel kostar 65€...

https://obdeleven.com/en/

Nja den kostnaden är väl bara delvis sann.

" PRO version will not allow you to use one click apps without buying credits!"

Det tillkommer alltså en kostnad för varje programmering man vill göra?

One click apps är appar som gör populära kodningar med ett klick. Dessa kostar ett antal krediter som man kan köpa eller få gratis genom att titta på reklam. Man får dessutom några från början och man får en ny varje dag.

Man kan dock utföra samma saker helt utan krediter genom att följa guider för VCDS och utföra långkodning/adaptering manuellt.

Rutilus
29 december 2017 · 46 Inlägg

Är det någon som kan rekommendera en felkodsläsare till Volkswagen. Jag är också i behov av en (högst tillfälligt).

Min ESP lampa lyser från gång till gång och jag skulle vilja veta vad som orsakar detta. För det mesta lyser den hela tiden men ibland så tar det ett tag innan den tänds. Tillexempel för några dagar sedan tändes den efter ca 1,5h körning. Så tror att det är glapp någonstans. Kommer en felkodsläsare kunna berätta var felet är någon stans eller kommer den bara berätta att det finns ett fel?

Cupra_
29 december 2017 ·

Beror på hur avancerad läsare du har. Den säger kanske inte exakt vad det beror på så, men den kan ju peka dig i en riktning om det t.ex. är en sensor som glappar.

spillolja
29 december 2017 · 4 025 Inlägg

Du bör kunna använda en U281 som man köper på ebay för ca 150:-  fungerar på dom flesta vag-bilar från ca 90-92 och uppåt (dom älsta behöver dock en 2x2 -adapter)

den ska kiunna läsa Motor, ABS, SRS,   -felkoder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang