4750
Sök

Svag belysning efter Generatorbyte ?!! - Volvo 945

98 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Sedan jag köpte bilen (4 mån. sen) har alla ljus/lampor i och utanför bilen flimrat på tomgång och låga varv med starkt sken!

3x100W x-ljus har monterats efteråt, men har inte gjort någon som helst inverkan på flimret (alltså varken blivit mer eller mindre!)

Jag köpte bilen med en Ny generator (Volvo 80Ah), i eftermiddags blev jag trött på flimret och monterade en Volvo 100Ah generator istället, och flimret upphörde helt!

Nu då till frågan !
Lamporna i och utanför bilen lyser (skiner) sämre (svagare) än förut, varvar jag upp bilen till strax över 4.500rpm blir det ingen skillnad !

Belastar jag generatorn med allt som går (torkare fram/bak, dimljus fram/bak, sätes/fönster o spegelvärmare etc. så blir ljuset svagare för stunden men blir LIITE bättre när jag slår av allt..

Varför blir det så, och varför är inte 100ah mer funktionsduglig än den på 80Ah?

PS. den som inte förstår, den får fråga! DS
Senast redigerat av Ottosson_V (25 december 2017)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 december 2017
#2
Det skulle vara intressant att veta vad du har för SPÄNNING över polerna på batteriet, dels vid tomgång och även vid lite gas..
Flimret på förra generatorn kan bero på antingen rippel eller dåliga dioder som släpper igenom växelströmmen.
Senast redigerat av autodidakten (25 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 251 Inlägg
25 december 2017
#3
Men, är det generatorn som felar?

På min Skoda sägs det vara en dator i bilen som styr laddning mm. Inte nån regulator i generatorn.

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 december 2017
#4
Är 100 generatorn ny? Mät på batteripoolerna vad du har för spänning med motor på tomgång . Är remmen spänd ordentligt?  Kan slira utan att det låter

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#5
Meaganeowner skrev:
Men, är det generatorn som felar?

På min Skoda sägs det vara en dator i bilen som styr laddning mm. Inte nån regulator i generatorn.

Jag har faktiskt ingen aning, men jag antar att det styrs ifrån generatorn och inte i någon dator!


98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#6
Amazon_123GT skrev:
Är 100 generatorn ny? Mät på batteripoolerna vad du har för spänning med motor på tomgång . Är remmen spänd ordentligt?  Kan slira utan att det låter

Nej, den generatorn är begagnad !
Ska kolla mätvärdena under dagen..

Absolut, den är spänd ordentligt! Och för att minimera massa oväsen hade jag på remspray på remhjulet innan montering !
Senast redigerat av Ottosson_V (26 december 2017)


98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#7
autodidakten skrev:
Det skulle vara intressant att veta vad du har för SPÄNNING över polerna på batteriet, dels vid tomgång och även vid lite gas..
Flimret på förra generatorn kan bero på antingen rippel eller dåliga dioder som släpper igenom växelströmmen.

Kan försöka mäta det under dagen!

Vad är rippel om ja får fråga? =P

Går det att mäta sig till Om den släpper genom växelströmmen när Gen är borttagen?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 december 2017
#8
Rippel är överlagrad växelström, typ brumspänning.
Man kan prova att mäta dioderna om generatorn är av..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 227 Inlägg
26 december 2017
#9
Meaganeowner skrev:
Men, är det generatorn som felar?

På min Skoda sägs det vara en dator i bilen som styr laddning mm. Inte nån regulator i generatorn.

Då är nog din skoda ganska ny. På en volvo 945 styrs laddningen av regulatorn som sitter i generatorn.

Jag säger som alla andra, mät spänningen. Det kanske skall vara så svagt ljus. Att det flimrade och lyste lite mer med gamla generatorn kan ha berott på att den var defekt och gav högre spänning än det borde vara, i såna fall har man tur att inget gått sönder.

98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#10
autodidakten skrev:
Rippel är överlagrad växelström, typ brumspänning.
Man kan prova att mäta dioderna om generatorn är av..

Okajj, kan du möjligen förklara hur? Jag har noll koll på generatorer över lag .. så jag skulle behöva ha det bra beskrivet för att kunna mäta! wink

Svarte_Orm skrev:
Jag säger som alla andra, mät spänningen. Det kanske skall vara så svagt ljus. Att det flimrade och lyste lite mer med gamla generatorn kan ha berott på att den var defekt och gav högre spänning än det borde vara, i såna fall har man tur att inget gått sönder.

Men den ”gamla” generatorn är ny, den är körd med ca 5 månader ! Skulle vara bra lustigt om en ny skulle vara dålig och ”överladda” så den ger högre spänning ?


98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#11
Nu har jag gjort några mätningar!

Generatorhus  ..    Batteri +                          = 11,42V
Gen B+             ..     Kaross                            = 11,38V
Batteri +           ..     Batteri –                         = 11,56V
Batteri +           ..     Batteri – (med gas)      = 11,54V

Känns som det ligger en bit ifrån gränsvärdena, borde inte i alla fall någon av dom ligga runt 14V ?
Senast redigerat av Ottosson_V (26 december 2017)


Driifter;)
1 630 Inlägg
26 december 2017
#12
Ja nåt är fel . Du ska ha rut 12,5 v med bilen avstängt o bra batteri. Och minst 13,5 v på tomgång så de laddar alldeles för dåligt.

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

6 227 Inlägg
26 december 2017
#13
Sätt på tändningen, lyser laddningslampan? Om den gör det, slocknar den då när du startar bilen?

Hur är det med jord till generatorn? Ibland har de gummibussningar i upphängningen som gör att man måste ha en separat jordledning in till motorblocket

6 227 Inlägg
26 december 2017
#14
Ottosson_V skrev:
Men den ”gamla” generatorn är ny, den är körd med ca 5 månader ! Skulle vara bra lustigt om en ny skulle vara dålig och ”överladda” så den ger högre spänning ?

Man kan sabotera en ny generator så fort man tar upp den ur förpackningen eller om man kopplar in den fel. Och en bilgenerator laddar alltid för mycket, men så drar regulatorn ner spänningen till det som batteriet skall ha för att ladda. Men om regulatorn är sönder kan den släppa igenom allting och då blir det inte bra. Men det låter ju som om du har fel på antingen laddningslampan eller jordningen...

98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#15
Amazon_123GT skrev:
Ja nåt är fel . Du ska ha rut 12,5 v med bilen avstängt o bra batteri. Och minst 13,5 v på tomgång så de laddar alldeles för dåligt.

Vad är då den troligaste orsaken? Dålig jord eller laddregulatorn?

Svarte_Orm skrev:
Sätt på tändningen, lyser laddningslampan? Om den gör det, slocknar den då när du startar bilen?

Hur är det med jord till generatorn? Ibland har de gummibussningar i upphängningen som gör att man måste ha en separat jordledning in till motorblocket

Laddlampan funkar alldeles utmärkt, ingen fördröjning eller liknande!

Jag har en separat jordkabel till blocket, innan montering av 100Ah:an så slipade jag till alla (de 2) anläggningsytorna!


6 470 Inlägg
26 december 2017
#16
Hej!
Om du har under 12V på batteriet så är svaret enkelt! Köp nytt batteri! -Eller... ladda det du har!
Ett nyladdat batteri ska ligga på ca 13V (mätt efter någon timma).


98 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#17
jaka54 skrev:
Hej!
Om du har under 12V på batteriet så är svaret enkelt! Köp nytt batteri! -Eller... ladda det du har!
Ett nyladdat batteri ska ligga på ca 13V (mätt efter någon timma).

Batteriet är 3 månader gammalt, nu har jag inte åkt med dålig generator så länge, men det drar mer ström från batteriet än generatorn genererar ..

Batteriet är inte boven i det här problemet!

Tack ändå för din delgivning! smile


2 251 Inlägg
26 december 2017
#18
Ang ovan nämnda Skoda... en Octavia 05.

Förre ägaren irriterades över att ljuset var starkare på tomgång än vid något annat varvtal.
Bytte till sprak ny generator och nytt batteri. Ingen som helst förändring.

Har fortfarande samma fel. Har även bytt till nytt batteri en gång till, då en cell kortslöts i det förra.

Bilen sägs ha fel i regleringen som sköts av bilens dator.

Inga felkoder. Frihjulet byttes samtidigt och funkar bra.

Bilen laddar oftast 14.25 V. I vart fall när jag kör.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 december 2017)

98 Inlägg
27 december 2017
Trådstartare
#19
Jag har gjort en lättare demontering på den ”nya” generatorn och upptäckte att stiften till laddregulatorn inte såg speciellt fräscha ut, jag har nu putsat av dom, men kan det ha varit boven till att ljuset har flimrat ?


https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-8a656a3e11a3f19509d45b0aee9bfc9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-45616c5b071660d3e5936e639c530bad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-c56cbba61f5803d5cc761bace91efe51.jpg


Reservdelsnisse
199 Inlägg
28 december 2017
#20
Testa med en ny regulator om det blir bättre



Sök