VW New Beetle som misständer när den är kall. *Felet löst, tror jag...!*

Brådhis * Voff voff *
27 december 2017 · 4 540 Inlägg
#1

• Bilmodell
VW New Beetle med 2.0 115 hk 4-cyl bensinare

• Årsmodell
1999

• Miltal
35400 (fullservad)

• Modifikationer på bilen 
Nej.

• Hur yttrar sig felet? 
När bilen är kall så misständer den vid segdragning och ibland även på tomgång. När motortempen kliver över c:a 55 grader upphör detta helt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
När motortempen kliver över c.a 55 grader upphör detta helt.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Tändkablar (NGK) och stift (Bölk) är helt nya.
Tempgivaren för motorn visar normala värden.
Tempgivaren för insugsluften (dvs LMM) visar också normala värden.
Inga felkoder finns lagrade och motorlampan är släckt.

(Värt att nämna är att det vid kolla av motortempen visade sig termostaten behöver bytas, men det påverkar högst sannolikt inte det här problemet då det bara uppstår vid kallstart.)

Nästa steg är väl att byta tändspolen ( http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 0-171.html ) eller LMM:en ( http://www.mister-auto.se/sv/luftmassem … 42805.html ) men det känns lite tråkigt (och dyrt) att göra det på måfå. Så om någon har någon kvalificerad idé eller gissning vore det smidigt. Jag känner lite att jag har kört fast... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
spillolja
27 december 2017 · 1 981 Inlägg
#2

Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Brådhis * Voff voff *
27 december 2017 · 4 540 Inlägg
#3

spillolja skrev:
Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
spillolja
27 december 2017 · 1 981 Inlägg
#4

Brådhis skrev:
Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

Behovet av  tändande gnista/tändspänning är större när motorn och dess bränsleblandning är kall

Senast redigerat av spillolja (27 december 2017)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Evildan
27 december 2017 ·
#5

Brådhis skrev:

spillolja skrev:
Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

För att då har även tändspolen hunnit bli varm.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2017 · 9 607 Inlägg
#6

Kan vara en spricka i fördelar lock eller spole        råkade ut för det på en Arosa tanten hade    den misstänkte som fan varm men fukt försvinner av värme så inte omöjligt att den går illa...  Jag kollade endå på spolen flera gånger och såg inte sprickan först     trodde det var en gjutskarv  första gången tvärdog den i snöstorm  men gick när jag åkte för stt hämta den.   När jsg väl hittade felet så gick den illa mest hela tiden och då såg jag att det stog en blixt rätt ur spolen

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
27 december 2017 · 4 540 Inlägg
#7

Okej, alla verkar eniga om att spolen är boven i dramat. Låter bra! Då beställer jag nog en sådan.

Bilen har ju inget fördelarlock eller rotor (se länk i första inlägget) så dom kan vi ju iaf utesluta. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
7 januari 2018 · 4 540 Inlägg
#8

Bytte tändboxen i förrgår. Ganska lätt när man väl demonterat allt skrot som satt ivägen... Hur tänkte dom när ett fäste hamnar exakt(!) ovanför en av bultarna som håller tändboxen så man är tvungen att demontera det också HELT i onödan i övrigt.

Nu har den iaf slutat rycka/misstända när den är kall. smile

Tack för hjälpen!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
8 januari · 4 540 Inlägg
#9

Jahapp... 1700 mil och nästan precis ett år senare är felet tillbaka.

Bilen misständer nu både varm och kall och felsökning med stroblampa ger att gnista saknas på en av utgångarna. Har mätt upp tändkabeln till ~6kOhm och med tanke på att den är märkt med 5kOhm är vi ju i närheten iaf.

Så troligen har nu då tändspolen gett upp igen... Har vi bara haft otur eller bör jag söka felet nå´n annanstans? Lite surt att köpa en spole till och så går den också sönder...!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
28 januari · 4 540 Inlägg
#10

Bytt tändboxen, felet kvarstår. Ingen gnista på kabeln till cylinder 4. Kabeln uppmätt till 6K ohm och det står 5K ohm på den så det bör ju vara okej. Kontakten för ingående signal till tändboxen ser helt ok ut.

Antar att tändboxen helt enkelt inte får signal att tända utgång 4. Någon som vet hur signalen ser ut och om den kommer direkt från styrboxen?

Som jag ser det verkar tyvärr felet vara antingen kablaget till tändboxen eller styrboxen... Är det så är ju frågan om bilen är värd att rädda? Lååångmilad Beetle från -99 med 37000 mil på mätaren...

För inte borde en dålig LMM endast påverka gnistan till en cylinder...?

Inga lagrade felkoder. Ingen motorlampa tänd. Tempvärden ser bra ut vid koll med OBD2-läsare.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (28 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
it_mutt
28 januari · 9 974 Inlägg
#11

Brådhis skrev:
Bytt tändboxen, felet kvarstår. Ingen gnista på kabeln till cylinder 4. Kabeln uppmätt till 6K ohm och det står 5K ohm på den så det bör ju vara okej. Kontakten för ingående signal till tändboxen ser helt ok ut.

Antar att tändboxen helt enkelt inte får signal att tända utgång 4. Någon som vet hur signalen ser ut och om den kommer direkt från styrboxen?

Som jag ser det verkar tyvärr felet vara antingen kablaget till tändboxen eller styrboxen... Är det så är ju frågan om bilen är värd att rädda? Lååångmilad Beetle från -99 med 37000 mil på mätaren...

För inte borde en dålig LMM endast påverka gnistan till en cylinder...?

Inga lagrade felkoder. Ingen motorlampa tänd. Tempvärden ser bra ut vid koll med OBD2-läsare.

//Brådhis

Dra iväg ett PM så ska jag ta en titt på det där imorgon

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
28 januari · 4 540 Inlägg
#12

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:
Bytt tändboxen, felet kvarstår. Ingen gnista på kabeln till cylinder 4. Kabeln uppmätt till 6K ohm och det står 5K ohm på den så det bör ju vara okej. Kontakten för ingående signal till tändboxen ser helt ok ut.

Antar att tändboxen helt enkelt inte får signal att tända utgång 4. Någon som vet hur signalen ser ut och om den kommer direkt från styrboxen?

Som jag ser det verkar tyvärr felet vara antingen kablaget till tändboxen eller styrboxen... Är det så är ju frågan om bilen är värd att rädda? Lååångmilad Beetle från -99 med 37000 mil på mätaren...

För inte borde en dålig LMM endast påverka gnistan till en cylinder...?

Inga lagrade felkoder. Ingen motorlampa tänd. Tempvärden ser bra ut vid koll med OBD2-läsare.

//Brådhis

Dra iväg ett PM så ska jag ta en titt på det där imorgon

Tack! Skickat ett till dig nu.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
it_mutt
28 januari · 9 974 Inlägg
#13

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:
Bytt tändboxen, felet kvarstår. Ingen gnista på kabeln till cylinder 4. Kabeln uppmätt till 6K ohm och det står 5K ohm på den så det bör ju vara okej. Kontakten för ingående signal till tändboxen ser helt ok ut.

Antar att tändboxen helt enkelt inte får signal att tända utgång 4. Någon som vet hur signalen ser ut och om den kommer direkt från styrboxen?

Som jag ser det verkar tyvärr felet vara antingen kablaget till tändboxen eller styrboxen... Är det så är ju frågan om bilen är värd att rädda? Lååångmilad Beetle från -99 med 37000 mil på mätaren...

För inte borde en dålig LMM endast påverka gnistan till en cylinder...?

Inga lagrade felkoder. Ingen motorlampa tänd. Tempvärden ser bra ut vid koll med OBD2-läsare.

//Brådhis

Dra iväg ett PM så ska jag ta en titt på det där imorgon

Tack! Skickat ett till dig nu.

//Brådhis

Noterade det. Har inte öppnat det, för då glömmer jag det bara igen. "bildatorn" ligger i garaget, så jag plockar med den hem imorgon och tar en titt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
28 januari · 4 540 Inlägg
#14

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Dra iväg ett PM så ska jag ta en titt på det där imorgon

Tack! Skickat ett till dig nu.

//Brådhis

Noterade det. Har inte öppnat det, för då glömmer jag det bara igen. "bildatorn" ligger i garaget, så jag plockar med den hem imorgon och tar en titt smile

Toppen, tusen tack! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
it_mutt
28 januari · 9 974 Inlägg
#15

Så. Jodå. Det går direkt från tändslutsteget/transformatorn till stiftet

Som i sin tur har två kablar till ecu:n...men, utan att ha någon mer ingående koll på vad dessa två kablar styr/säger, så borde, vid fel där, två stift dö s.a.s.

Tittade lite på om där möjligen fanns någon felsökning för liknande problem, men kunde inte hitta mycket mer än stiftrekommendationer. (För AQY; BKR 6 ET-10 / Vagnr; 101 000 033 AA. Elektrodavstånd 0.9-1.1mm )

Motståndet på kablarna är 4-8kohm

Så, tyvärr inget gott och matnyttigt att komma med där

- - - Edit - - -

Hur har du kontrollerat gnistan?

Hade en bil...där var perfekt gnista på alla stift så länge de var "fria". När de monterades och tryck uppstod, så fungerade inte ett. Tog en halv evighet att luska ut.

Senast redigerat av it_mutt (28 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
28 januari · 4 540 Inlägg
#16

it_mutt skrev:
Så. Jodå. Det går direkt från tändslutsteget/transformatorn till stiftet

Som i sin tur har två kablar till ecu:n...men, utan att ha någon mer ingående koll på vad dessa två kablar styr/säger, så borde, vid fel där, två stift dö s.a.s.

Tittade lite på om där möjligen fanns någon felsökning för liknande problem, men kunde inte hitta mycket mer än stiftrekommendationer. (För AQY; BKR 6 ET-10 / Vagnr; 101 000 033 AA. Elektrodavstånd 0.9-1.1mm )

Motståndet på kablarna är 4-8kohm

Så, tyvärr inget gott och matnyttigt att komma med där

- - - Edit - - -

Hur har du kontrollerat gnistan?

Hade en bil...där var perfekt gnista på alla stift så länge de var "fria". När de monterades och tryck uppstod, så fungerade inte ett. Tog en halv evighet att luska ut.

Aha! Det var iofs bra fakta att två stift i taget borde lägga av om det är kabelbrott. Då utesluter vi kablage iaf tillfälligt. Fast...? Det är ju 4 kablar i kontaktstycket till tändboxen från styrenheten på den här!? Antog att det var en kabel för varje cylinder och sedan jord i godset men det kanske var feltänk?

Och varför får jag inga felkoder? Bilen går ju som en påse skit...

Gnistan är kollad med bilen igång och då med stroblampa, och eftersom den blixtrar så fint och jämnt på alla kablar utom den till fyrans stift så känns det inte som handhavandefel.

Skulle ett stift slå igen skulle jag ju fortfarande ha gnista i kabeln. Och dom 6 kOhm jag mätt upp ligger ju finfint mellan 4 och 8 då.

Och vore det LMM så borde väl inte bara en cylinder lägga av...? Eller?

Ska försöka hinna göra lite mer felsökning igen, för att kolla så man inte missat något, under morgondagen.

Puh... Gamla bilar! big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
it_mutt
28 januari · 9 974 Inlägg
#17

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Så. Jodå. Det går direkt från tändslutsteget/transformatorn till stiftet

Som i sin tur har två kablar till ecu:n...men, utan att ha någon mer ingående koll på vad dessa två kablar styr/säger, så borde, vid fel där, två stift dö s.a.s.

Tittade lite på om där möjligen fanns någon felsökning för liknande problem, men kunde inte hitta mycket mer än stiftrekommendationer. (För AQY; BKR 6 ET-10 / Vagnr; 101 000 033 AA. Elektrodavstånd 0.9-1.1mm )

Motståndet på kablarna är 4-8kohm

Så, tyvärr inget gott och matnyttigt att komma med där

- - - Edit - - -

Hur har du kontrollerat gnistan?

Hade en bil...där var perfekt gnista på alla stift så länge de var "fria". När de monterades och tryck uppstod, så fungerade inte ett. Tog en halv evighet att luska ut.

Aha! Det var iofs bra fakta att två stift i taget borde lägga av om det är kabelbrott. Då utesluter vi kablage iaf tillfälligt. Fast...? Det är ju 4 kablar i kontaktstycket till tändboxen från styrenheten på den här!? Antog att det var en kabel för varje cylinder och sedan jord i godset men det kanske var feltänk?

Och varför får jag inga felkoder? Bilen går ju som en påse skit...

Gnistan är kollad med bilen igång och då med stroblampa, och eftersom den blixtrar så fint och jämnt på alla kablar utom den till fyrans stift så känns det inte som handhavandefel.

Skulle ett stift slå igen skulle jag ju fortfarande ha gnista i kabeln. Och dom 6 kOhm jag mätt upp ligger ju finfint mellan 4 och 8 då.

Och vore det LMM så borde väl inte bara en cylinder lägga av...? Eller?

Ska försöka hinna göra lite mer felsökning igen, för att kolla så man inte missat något, under morgondagen.

Puh... Gamla bilar! big_smile

//Brådhis

Tog en ny titt på kopplingsschemat.

Och det "ska" se ut som följer;

På tändslutsteget/transformatorn ska du mycket riktigt ha fyra kablar.

Plats 1 - grön/brun som går till stift 71 på ECU:n
Plats 2 - svart/lila som går till en fjortonpolig förbindning i motorrummet sen vidare till plusförbindningen (15) i kabelstammen som går till instrumentpanelen. Även ECU:n går hit (stift 1 på ECU:n) (är väl samma som tändningen...som i vid nyckeln...låter det vara osagt)
Plats 3 - grön/gul som går till stift 78 på ECU:n
Plats 4 - brun - jord

Och sen de fyra tändkablarna ut givetvis.

Verkar långsökt att LMM skulle få just bara en cylinder att lägga av.

Känns inte som om där är så mycket som skulle kunna få bara en cylinder att bråka;

Stift, kablar tändslutsteget...typ

Drog en pdf på det åt dig. Sidan 3 (du fick lite annat "på köpet")

https://minfil.com/Z5w1Zar6b2/stuff_pdf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 4 540 Inlägg
#18

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Så. Jodå. Det går direkt från tändslutsteget/transformatorn till stiftet

Som i sin tur har två kablar till ecu:n...men, utan att ha någon mer ingående koll på vad dessa två kablar styr/säger, så borde, vid fel där, två stift dö s.a.s.

Tittade lite på om där möjligen fanns någon felsökning för liknande problem, men kunde inte hitta mycket mer än stiftrekommendationer. (För AQY; BKR 6 ET-10 / Vagnr; 101 000 033 AA. Elektrodavstånd 0.9-1.1mm )

Motståndet på kablarna är 4-8kohm

Så, tyvärr inget gott och matnyttigt att komma med där

- - - Edit - - -

Hur har du kontrollerat gnistan?

Hade en bil...där var perfekt gnista på alla stift så länge de var "fria". När de monterades och tryck uppstod, så fungerade inte ett. Tog en halv evighet att luska ut.

Aha! Det var iofs bra fakta att två stift i taget borde lägga av om det är kabelbrott. Då utesluter vi kablage iaf tillfälligt. Fast...? Det är ju 4 kablar i kontaktstycket till tändboxen från styrenheten på den här!? Antog att det var en kabel för varje cylinder och sedan jord i godset men det kanske var feltänk?

Och varför får jag inga felkoder? Bilen går ju som en påse skit...

Gnistan är kollad med bilen igång och då med stroblampa, och eftersom den blixtrar så fint och jämnt på alla kablar utom den till fyrans stift så känns det inte som handhavandefel.

Skulle ett stift slå igen skulle jag ju fortfarande ha gnista i kabeln. Och dom 6 kOhm jag mätt upp ligger ju finfint mellan 4 och 8 då.

Och vore det LMM så borde väl inte bara en cylinder lägga av...? Eller?

Ska försöka hinna göra lite mer felsökning igen, för att kolla så man inte missat något, under morgondagen.

Puh... Gamla bilar! big_smile

//Brådhis

Tog en ny titt på kopplingsschemat.

Och det "ska" se ut som följer;

På tändslutsteget/transformatorn ska du mycket riktigt ha fyra kablar.

Plats 1 - grön/brun som går till stift 71 på ECU:n
Plats 2 - svart/lila som går till en fjortonpolig förbindning i motorrummet sen vidare till plusförbindningen (15) i kabelstammen som går till instrumentpanelen. Även ECU:n går hit (stift 1 på ECU:n) (är väl samma som tändningen...som i vid nyckeln...låter det vara osagt)
Plats 3 - grön/gul som går till stift 78 på ECU:n
Plats 4 - brun - jord

Och sen de fyra tändkablarna ut givetvis.

Verkar långsökt att LMM skulle få just bara en cylinder att lägga av.

Känns inte som om där är så mycket som skulle kunna få bara en cylinder att bråka;

Stift, kablar tändslutsteget...typ

Drog en pdf på det åt dig. Sidan 3 (du fick lite annat "på köpet")

https://minfil.com/Z5w1Zar6b2/stuff_pdf

Tackar! smile Perfekt!

Då måste det ju, utifrån det vi vet, ändå vara kabel eller stift. Om vi inte fått en till defekt tändbox, men det känns ju vansinnigt osannolikt.

Men jag har ju mätt kabeln, jag har strobbat kablarna och det ÄR bara en som saknar gnista. Blir ju galen på det här snart. big_smile Nåja, jag får då med förnyade krafter testa stift och kablar igen. Felet måste ju f-n ligga efter tändboxen ändå då...

Återkommer när jag testat lite mer. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
it_mutt
29 januari · 9 974 Inlägg
#19

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

Aha! Det var iofs bra fakta att två stift i taget borde lägga av om det är kabelbrott. Då utesluter vi kablage iaf tillfälligt. Fast...? Det är ju 4 kablar i kontaktstycket till tändboxen från styrenheten på den här!? Antog att det var en kabel för varje cylinder och sedan jord i godset men det kanske var feltänk?

Och varför får jag inga felkoder? Bilen går ju som en påse skit...

Gnistan är kollad med bilen igång och då med stroblampa, och eftersom den blixtrar så fint och jämnt på alla kablar utom den till fyrans stift så känns det inte som handhavandefel.

Skulle ett stift slå igen skulle jag ju fortfarande ha gnista i kabeln. Och dom 6 kOhm jag mätt upp ligger ju finfint mellan 4 och 8 då.

Och vore det LMM så borde väl inte bara en cylinder lägga av...? Eller?

Ska försöka hinna göra lite mer felsökning igen, för att kolla så man inte missat något, under morgondagen.

Puh... Gamla bilar! big_smile

//Brådhis

Tog en ny titt på kopplingsschemat.

Och det "ska" se ut som följer;

På tändslutsteget/transformatorn ska du mycket riktigt ha fyra kablar.

Plats 1 - grön/brun som går till stift 71 på ECU:n
Plats 2 - svart/lila som går till en fjortonpolig förbindning i motorrummet sen vidare till plusförbindningen (15) i kabelstammen som går till instrumentpanelen. Även ECU:n går hit (stift 1 på ECU:n) (är väl samma som tändningen...som i vid nyckeln...låter det vara osagt)
Plats 3 - grön/gul som går till stift 78 på ECU:n
Plats 4 - brun - jord

Och sen de fyra tändkablarna ut givetvis.

Verkar långsökt att LMM skulle få just bara en cylinder att lägga av.

Känns inte som om där är så mycket som skulle kunna få bara en cylinder att bråka;

Stift, kablar tändslutsteget...typ

Drog en pdf på det åt dig. Sidan 3 (du fick lite annat "på köpet")

https://minfil.com/Z5w1Zar6b2/stuff_pdf

Tackar! smile Perfekt!

Då måste det ju, utifrån det vi vet, ändå vara kabel eller stift. Om vi inte fått en till defekt tändbox, men det känns ju vansinnigt osannolikt.

Men jag har ju mätt kabeln, jag har strobbat kablarna och det ÄR bara en som saknar gnista. Blir ju galen på det här snart. big_smile Nåja, jag får då med förnyade krafter testa stift och kablar igen. Felet måste ju f-n ligga efter tändboxen ändå då...

Återkommer när jag testat lite mer. smile

//Brådhis

Elfel....man måste älska dom....sägs det wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 4 540 Inlägg
#20

Nu ska vi se... Lite mer felsökning... Och så har vi lärt oss (mig?) vikten av att inte ta något för givet... big_smile

Testade nu med stroblampan igen. Nu finns gnista på alla kablar... Ändå går bilen dåligt! Och kabeln är hel... Alltså är det högst sannolikt så att stiftet blivit så pass dåligt av det lilla vi körde med den innan vi monterade nya tändboxen att det helt enkelt gett upp.

Tog för givet att felet kvarstod och inte hade flyttat när vi provade med nya boxen. Så var det alltså sannolikt inte... *facepalm*

Så... Nästa steg får bli nya stift då... Så får vi se! wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang