VW New Beetle som misständer när den är kall...!

* Voff voff * · 4 302 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

• Bilmodell
VW New Beetle med 2.0 115 hk 4-cyl bensinare

• Årsmodell
1999

• Miltal
35400 (fullservad)

• Modifikationer på bilen 
Nej.

• Hur yttrar sig felet? 
När bilen är kall så misständer den vid segdragning och ibland även på tomgång. När motortempen kliver över c:a 55 grader upphör detta helt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
När motortempen kliver över c.a 55 grader upphör detta helt.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Tändkablar (NGK) och stift (Bölk) är helt nya.
Tempgivaren för motorn visar normala värden.
Tempgivaren för insugsluften (dvs LMM) visar också normala värden.
Inga felkoder finns lagrade och motorlampan är släckt.

(Värt att nämna är att det vid kolla av motortempen visade sig termostaten behöver bytas, men det påverkar högst sannolikt inte det här problemet då det bara uppstår vid kallstart.)

Nästa steg är väl att byta tändspolen ( http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 0-171.html ) eller LMM:en ( http://www.mister-auto.se/sv/luftmassem … 42805.html ) men det känns lite tråkigt (och dyrt) att göra det på måfå. Så om någon har någon kvalificerad idé eller gissning vore det smidigt. Jag känner lite att jag har kört fast... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1 912 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 #2

Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
* Voff voff * · 4 302 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #3

spillolja skrev:
Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1 912 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 #4

Brådhis skrev:
Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

Behovet av  tändande gnista/tändspänning är större när motorn och dess bränsleblandning är kall

Senast redigerat av spillolja (27 december 2017)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Evildan
Skrivet 27 december 2017 #5

Brådhis skrev:

spillolja skrev:
Man ska kunna lägga fingrarna på Tändspolen för att känna om den blir varm på något vis, om så är fallet kan en eller flera sekundärlindingar vara kortslutna

tänspolen ska normalt inte blir varm mer än att den värms upp av motorn

Det är en tanke, men varför skulle då felet upphöra så fort motorn blir varm?

//Brådhis

För att då har även tändspolen hunnit bli varm.

Fri fart för ett fritt folk! · 9 538 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 #6

Kan vara en spricka i fördelar lock eller spole        råkade ut för det på en Arosa tanten hade    den misstänkte som fan varm men fukt försvinner av värme så inte omöjligt att den går illa...  Jag kollade endå på spolen flera gånger och såg inte sprickan först     trodde det var en gjutskarv  första gången tvärdog den i snöstorm  men gick när jag åkte för stt hämta den.   När jsg väl hittade felet så gick den illa mest hela tiden och då såg jag att det stog en blixt rätt ur spolen

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
* Voff voff * · 4 302 Inlägg
Skrivet 27 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #7

Okej, alla verkar eniga om att spolen är boven i dramat. Låter bra! Då beställer jag nog en sådan.

Bilen har ju inget fördelarlock eller rotor (se länk i första inlägget) så dom kan vi ju iaf utesluta. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
* Voff voff * · 4 302 Inlägg
Skrivet 7 januari 2018 · Inlägg av trådskaparen #8

Bytte tändboxen i förrgår. Ganska lätt när man väl demonterat allt skrot som satt ivägen... Hur tänkte dom när ett fäste hamnar exakt(!) ovanför en av bultarna som håller tändboxen så man är tvungen att demontera det också HELT i onödan i övrigt.

Nu har den iaf slutat rycka/misstända när den är kall. smile

Tack för hjälpen!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
* Voff voff * · 4 302 Inlägg
Skrivet 8 januari · Inlägg av trådskaparen #9

Jahapp... 1700 mil och nästan precis ett år senare är felet tillbaka.

Bilen misständer nu både varm och kall och felsökning med stroblampa ger att gnista saknas på en av utgångarna. Har mätt upp tändkabeln till ~6kOhm och med tanke på att den är märkt med 5kOhm är vi ju i närheten iaf.

Så troligen har nu då tändspolen gett upp igen... Har vi bara haft otur eller bör jag söka felet nå´n annanstans? Lite surt att köpa en spole till och så går den också sönder...!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang