Avslutad tråd

Hugojohanssson
27 december 2017 · 43 Inlägg

avslutad tråd

Senast redigerat av Hugojohanssson (15 januari 2018)

kgk
27 december 2017 · 132 Inlägg

Du får nog ge lite mer info om hur du tänkt använda dem,
som en slinga eller separata. Du har två olika ljusstyrkor
också.
Seriekopplade kan du använda sju stycken, 7st x 2V = 14V,
då utan motstånd.

kgk
27 december 2017 · 132 Inlägg

Ja, ok, det är enklast, behöver inte beräknas motstånd.
Du kan seriekoppla med några dioder till men alla lyser
då lite svagare.
14V är vad man normalt räknar som max från gen/batt
så med en slinga är det lugn för din del.
Glöm inte att ha kretsen över en säkring före brytaren.

spillolja
27 december 2017 · 4 025 Inlägg

man kan inte använda lysdioder utan att strömkällan är begränsad, när tröskelspänningen är uppnådd blir det strömrusning och dioderna skjuter i värsta fall av ett ett knallskott

man kan ta 3st i serie  och motståndet ska vid 10mA och 14 voltmatning vara på ca 800 ohm   den närmaste i E12 serien är 820 ohm  det räcker med 1/8-dels (0,125) watt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Jonex_ Byggare Behm
27 december 2017 · 562 Inlägg

spillolja skrev:
man kan inte använda lysdioder utan att strömkällan är begränsad, när tröskelspänningen är uppnådd blir det strömrusning och dioderna skjuter i värsta fall av ett ett knallskott

man kan ta 3st i serie  och motståndet ska vid 10mA och 14 voltmatning vara på ca 800 ohm   den närmaste i E12 serien är 820 ohm  det räcker med 1/8-dels (0,125) watt

Nja..  i Seriekoppling så kan man sätta 7 - 10 st 2v led Utan motstånd på 14 v .
Sätter du ett motstånd på den så blir strömstyrkan för låg att tända lysdioderna, eftersom lysdioderna utgör ett effektmotstånd i sig.
Dessa 2 V Led är Indikeringslampor , dom är för klena för att användas som belysning. Typiskt exempel för det är 3,3 V Led med ljusstyrka omkring 3000 mcd och uppåt.


mA är strömförbrukningen , och det lär du ta hänsyn till vad det gäller säkringen som du sätter dit.
Enkelt räknat 20 mA x 20 st Led = 400 mA -  Alltså en 5 A -säkring räcker gott ( finns inga mindre standard säkringar ) . 
För enkel felsökning i framtiden skulle jag dela upp slingorna i  2 x 10 st Led.
Tänk på att om Du byter ut Led till kraftigare t.ex 3, 3 V så blir det en helt annan uträkning.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Utmarks-Loke
27 december 2017 · 5 840 Inlägg

Seriekopplar man tio LED så får var och en cirka 1,4V. Jag har inte datablad redo men tänder de verkligen på så låg spänning? Det jag lärde mig på elektronikutbildningen är exakt det som "spillolja" skriver. Men LED har utvecklats mycket de sista åren och jag har inte hängt med, dagens grejer kanske fungerar annorlunda. Men hur som helst tror jag man kan köpa LED med förkopplingsresistorn integrerad, det är alltså gjort för att fungera på tex. 12V.

_Jonex_ Byggare Behm
27 december 2017 · 562 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Seriekopplar man tio LED så får var och en cirka 1,4V. Jag har inte datablad redo men tänder de verkligen på så låg spänning? Det jag lärde mig på elektronikutbildningen är exakt det som "spillolja" skriver. Men LED har utvecklats mycket de sista åren och jag har inte hängt med, dagens grejer kanske fungerar annorlunda. Men hur som helst tror jag man kan köpa LED med förkopplingsresistorn integrerad, det är alltså gjort för att fungera på tex. 12V.

Ni har rätt i det Ni skriver båda 2 . Men Indikeringsdioder 2v ger inget starkt ljus hur man än kopplar dom.
Dom är för svaga helt enkelt.
Tändspänning varierar på lysdioder , men jag har då lyckats med denna setup ett par gånger.
( ljusram till slutsteg )

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
it_mutt Avstängd
27 december 2017 · 10 388 Inlägg

_Jonex_ skrev:

spillolja skrev:
man kan inte använda lysdioder utan att strömkällan är begränsad, när tröskelspänningen är uppnådd blir det strömrusning och dioderna skjuter i värsta fall av ett ett knallskott

man kan ta 3st i serie  och motståndet ska vid 10mA och 14 voltmatning vara på ca 800 ohm   den närmaste i E12 serien är 820 ohm  det räcker med 1/8-dels (0,125) watt

Nja..  i Seriekoppling så kan man sätta 7 - 10 st 2v led Utan motstånd på 14 v .
Sätter du ett motstånd på den så blir strömstyrkan för låg att tända lysdioderna, eftersom lysdioderna utgör ett effektmotstånd i sig.
Dessa 2 V Led är Indikeringslampor , dom är för klena för att användas som belysning. Typiskt exempel för det är 3,3 V Led med ljusstyrka omkring 3000 mcd och uppåt.


mA är strömförbrukningen , och det lär du ta hänsyn till vad det gäller säkringen som du sätter dit.
Enkelt räknat 20 mA x 20 st Led = 400 mA -  Alltså en 5 A -säkring räcker gott ( finns inga mindre standard säkringar ) . 
För enkel felsökning i framtiden skulle jag dela upp slingorna i  2 x 10 st Led.
Tänk på att om Du byter ut Led till kraftigare t.ex 3, 3 V så blir det en helt annan uträkning.

Nej. Inte om man inte räknar med 2A och 3A....

Senast redigerat av it_mutt (27 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kgk
27 december 2017 · 132 Inlägg

Hugoj. skrev:  Men hur vet jag om jag har 10mA eller 20mA?

Om du inte har en förpackning där det står angivet kan det
skilja lite i storlek. Den ena lite längre tex.

Du behöver inget motstånd till 7- 10 dioder.

Till färre dioder brukar jag använda 0,5W motstånd, tycker
att 0,25W blir alldeles för varma.

Meaganeowner
27 december 2017 · 2 250 Inlägg

Det är någon som inte kan ellära här.

"Enkelt räknat 20 mA x 20 st Led = 400 mA -  Alltså en 5 A -säkring räcker gott ( finns inga mindre standard säkringar. )"

Finns annat än standard bilsäkringar!

Kopplar du dioderna i serie, och strömmen genom en diod är 20 mA, så är det 20 mA genom var och en diod, så vida du kopplar dem i serie med varandra. Så säkringen behöver inte vara på mer än 100 mA.

Sen tvivlar jag på att du kan lägga 20 dioder i serie.
Det beror helt enkelt på vilken spänning dioden är konstruerad för.
Är olika, så studera databladen. Kan även vara olika ström och spänning för olika färger av i övrigt samma diodtyp.

Men om vi antar 2.1 V för en diod, så blir det 14.0 V delat med 2.1 V = 7 st dioder i serie.

Det går att koppla parallellt också. Men då behöver var och en diod en resistor.
Med uppgifterna ovan, 20 mA och diodspänningen 2.1 V, blir värdet på varje resistor:

14 - 2.1 = 11.9 V

11.9/ 0.02 = 595 ohm.

Alltså värdet på var resistor bör då vara på 620 ohm. Närmaste högre värde.

Då blir säkringsbehovet för t ex 20 dioder
20 x 0.02 A =  0.4 A. Välj 1 A.

Lite om tillämpning av högstadiets fysik.
Ellära.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 december 2017)

Utmarks-Loke
27 december 2017 · 5 840 Inlägg

Jag skulle koppla fem dioder i serie och välja ett motstånd på 180ohm, då lyser det även när motorn är avstängd och batteriet halvtomt. Alternativt sex dioder och ett motstånd på 120ohm, det funkar nog också bra. Jag skulle inte koppla utan ett strömbegränsande motstånd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang