3602
Sök

Vw polo 98- vill inte varva mer än 2500varv

Herr
1 722 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
Hej! Ang vw polo 1.4 98-

Lite historia bakom bilen som kan vara värd att veta..
Lånade ut bilen till en kompis, men han han bara köra 1.5h innan den började gå på 3 cylindrar, så han ställde bilen och hyrde en annan.

Jag kommer 3 dagar senare och hämtar bilen där han lämnade den. jag har då med mej nytt fördelarlock samt rotor. Jag byter det, men det hjälpte inte. Kollade vilken cylinder som inte tände och såg att 1a cylunderns stift va helt trasigt. Macken jag va på hade inga stift alls som passade, fanns ingenstans att hitta nya stift vid den tiden. Jag körde hem bilen på 3 cylindrar. Det gick men den fick kämpa!

Bilen har blitt stående sen den en dag inte startade. Började felsöka och bytte ut tändspolen sen gick  den igång! Men den vill inte varva mer än 2500varv. vid felkodssökning säger den att lambdasonden inte vill vara med. Men känns lite otroligt att det är bara lambdasonden det är fel på. Känns som nåt kan ha hänt när jag körde hem bilen på 3cylindrar.. nån bränd ventil eller liknande?!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
4 januari 2018
man bränner ingen ventil för att man kör på 3cyl   till nästa gång ryck ut spridarkabeln om det händer någon annan gång.. så slipper du ösa soppa ner i avgasystemet och bränna katen vilket mest troligen hänt...

Kör fort så hinner inget hända...

736 Inlägg
4 januari 2018
Kolla så det inte letas sig ner massa bensin i oljan om du kört länge på 3 cylindrar. Vet inte hur det är på aktuell polo, men de äldre vw körde väl med monosprut dock...

15 014 Inlägg
4 januari 2018
frasse4 skrev:
Kolla så det inte letas sig ner massa bensin i oljan om du kört länge på 3 cylindrar. Vet inte hur det är på aktuell polo, men de äldre vw körde väl med monosprut dock...

antar att det är en Aee eller aex i den där  skillnaden är volymen på motorn   den första är en 1.6 och den andra 1.4 och har "vanligt" sprut med 4 spridare. 

har kört många motorer med en cylinder mindre när ringlandet gått eller nått sånt när man lekt..  bara ur med spridaren och kör vidare..   

men det är så klart svårt att veta om det bara är lambdan som tagit stryk eller katen.. men det brukar höras hur den låter.. låter den strypt så är det katens kärna som börjat falla i bitar pga hättan bensinen skapar

men kan vara lambdan som fått härdsmälta oxå

Herr
1 722 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
Tack för svaren!

Ska börja med att byta lanbdasonden, efter det ska jag kolla katten:)

Herr
1 722 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
Bytte katten och nu varvar den ur!smile

7 867 Inlägg
8 januari 2018
LocKtar skrev:

Katten igensatt?????

15 014 Inlägg
8 januari 2018
torsen skrev:
LocKtar skrev:

Katten igensatt?????

Blir dom för varma börjar dom gå sönder och sätta sig på tvären  sen blir det tokstopp

Herr
1 722 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
torsen skrev:
LocKtar skrev:

Katten igensatt?????

Japp!

Sök