Felsökning volvo 855 glt 96a

andreas_1996
6 januari 2018 · 951 Inlägg

Hej tänkte att ni kunde hjälpa mig med min vinterbil har bytt tändstift men den gröna lambda lampan lyser fortfarande och det luktar avgas å den går lite ojämnt fortfarande ?

Denna kontakten här hitta jag lös ? Är bakom motorn till vänster
http://forumbilder.com/images/2018/01/06/20180106_122041.md.jpg

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Tråkigt svar men försök läsa ut felkoder först.

Nöjeskör närproducerat
andreas_1996
6 januari 2018 · 951 Inlägg

Jo hade gjort om jag hade en tillgänglig hmm
Tänkte om någon har haft samma sysmtom eller liknande:)

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Hilmer
6 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Att läsa ut felkoder är första steget, annars har man inte en aning om i vilken ende man ska börja felsöka eller byta delar på. "Motorelektroniklampan" kan betyda vad som helst, den indikerar bara att det finns ett fel i systemet.
Kabeln är till AC´n (allt är fördraget på dessa bilar).

andreas_1996
6 januari 2018 · 951 Inlägg

Hilmer skrev:
Att läsa ut felkoder är första steget, annars har man inte en aning om i vilken ende man ska börja felsöka eller byta delar på. "Motorelektroniklampan" kan betyda vad som helst, den indikerar bara att det finns ett fel i systemet.
Kabeln är till AC´n (allt är fördraget på dessa bilar).

Ok då slipper jag den smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
andreas_1996
6 januari 2018 · 951 Inlägg

Ska försöka ordna felkodläsare på måndag iallafall. Tycker det är konstigt att fläkten slås igång typ 5sekunder efter bilen är startad :p

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Saab---93
6 januari 2018 · 72 Inlägg

Sorry att jag använder den här tråden också. Men jag har en fråga också angående min Volvo 850 1997

Det är så att när bilen är kall o jag är ute o kör så brukar hastighetsmätaren falla ner till 0 km/h när jag passerar ca 80 km/h men när motorn har blivit riktigt varmkörd i ca en timme kanske så fungerar hastighetsmätaren utan problem. (Min volvo har ingen hastighetsgivare har jag redan kollat) tydligen så kommer signalerna från abs-boxen eller abs relä. Men är det något som vet vad som det är för fel?

andreas_1996
7 januari 2018 · 951 Inlägg

Ovlov447 skrev:
Sorry att jag använder den här tråden också. Men jag har en fråga också angående min Volvo 850 1997

Det är så att när bilen är kall o jag är ute o kör så brukar hastighetsmätaren falla ner till 0 km/h när jag passerar ca 80 km/h men när motorn har blivit riktigt varmkörd i ca en timme kanske så fungerar hastighetsmätaren utan problem. (Min volvo har ingen hastighetsgivare har jag redan kollat) tydligen så kommer signalerna från abs-boxen eller abs relä. Men är det något som vet vad som det är för fel?

Har samma problem fast min är helt av :p
Är abs styrboxen "dyr att köpa anser jag " går å löda om där det är skadat så funkar det igen

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
andreas_1996
7 januari 2018 · 951 Inlägg

Har felsökt bytte tillbaka till volvo orginal stift så gick den inte orent längre men så märkte jag en sak den gröna avgslampan börjar lysa så fort fläkten slås igång så sjunker motorvarvet stänger man av så går fläkten ändå å ett relä under ratten klickar med ????

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Hilmer
7 januari 2018 · 1 777 Inlägg

En vild gissning är ju att motortemperaturgivaren är defekt och systemet tror att motorn är kall hela tiden och på så vis går fett, ojämnt, fläkten går trots att den är kall osv och att systemet varnar för fel.
Sen behöver detta inte vara endaste felet, så därför vore det bra att läsa ut felkoder först!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang