3334
Sök

Går knappt att rubba oljelocket

10 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Audi A4
1.8T Quattro 1999
18k

• Modifikationer på bilen 
GT25
3” hela vägen
IC
LMM från S4
S4 tändspolar
Extraktor grenrör från DLI Teknik

• Hur yttrar sig felet? 
Djävulskt sug vid oljepåfyllningslocket, den går ojämnt på tomgången, tar du bort locket måste du ta i som fa*. Den blir överhettad efter en stund på tomgången. Tar du bort locket går tomgången upp till 1500, ligger kvar och svarar bättre. Vevhusventen var igen smetad med senapsliknande förut tog bort och gjorde rent förut inte kollat där igen. Och den drar nästan dubbelt så mycket som förut. Laddar bara 0.7 när den fungerar 1.2-1.3

Felet är permanent


Evildan
8 januari 2018
#2
Vevhusventilationen är igensatt.

Cupra_
8 januari 2018
#3
Japp. Byt ventilen och slangarna. Byt sedan motorolja till en vettig (passande bilen såklart) Slangarna kanske man kan få rätt rena men ventilen skulle jag definitivt bytt.

10 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Vevhusventilationen är igensatt.

Joo men vad är det som gör att det blir senapsliknande?? Något måste väl vara trasigt eller? Gjorde rent den där burken, slangarna, ventilerna och den stora tjocka ”slangen”


Cupra_
8 januari 2018
#5
A4 skrev:
Evildan skrev:
Vevhusventilationen är igensatt.

Joo men vad är det som gör att det blir senapsliknande?? Något måste väl vara trasigt eller? Gjorde rent den där burken, slangarna, ventilerna och den stora tjocka ”slangen”

Det är oftast pga kondens. Man kör mycket korta sträckor så bilen inte hinner bli genomvarm..

10 Inlägg
10 januari 2018
Trådstartare
#6

Kod:
Kod:

Cupra_ skrev:
A4 skrev:
Evildan skrev:
Vevhusventilationen är igensatt.

Joo men vad är det som gör att det blir senapsliknande?? Något måste väl vara trasigt eller? Gjorde rent den där burken, slangarna, ventilerna och den stora tjocka ”slangen”

Det är oftast pga kondens. Man kör mycket korta sträckor så bilen inte hinner bli genomvarm..

Läste på något annat forum, att en hade fått som cappucino 3-4 koppar av samma sörja nere i tråget.. lär inte räcka med archoil snabbtvätt...?


Herr
1 722 Inlägg
10 januari 2018
#7
Som folk redan skrivit, vevhusventen verkar igensatt någonstans. Du har ju slangar/backventiler som går under insuget som är ganska svåra att komma åt. Du får lyfta  kylarvätskebehållarn då brukar det va enklare.. Sen har vi pucken som går över på avgassidan. du bör nog ta bort varje slang/ventil som hör till vevhusventilationen och blåsa dom rena!

Du säger att den gått varm? är du säker på att inte toppen gått? är det "cappucino" ända ner på oljestickan?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

10 Inlägg
21 januari 2018
Trådstartare
#8
LocKtar skrev:
Som folk redan skrivit, vevhusventen verkar igensatt någonstans. Du har ju slangar/backventiler som går under insuget som är ganska svåra att komma åt. Du får lyfta  kylarvätskebehållarn då brukar det va enklare.. Sen har vi pucken som går över på avgassidan. du bör nog ta bort varje slang/ventil som hör till vevhusventilationen och blåsa dom rena!

Du säger att den gått varm? är du säker på att inte toppen gått? är det "cappucino" ända ner på oljestickan?

Nää, ingenting på varken oljestickan eller oljelocket. Polaren tror vattenpumpen kan vara trasig, så ska testa byta den och sen till en början blåsa rent slangar och ventiler.

Vad är det för behållare som slangarna går in i? Är det någon form av catchtank? Sitter en liten burk, som en tjock 33cl burk



Sök