Lossa Oljeretur — Volvo 945 B230FT

94 Inlägg
Skrivet 10 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hajj !!

Rubriken säger en hel del, men inte allt!

Att lossa returen (från turbo till blocket) är väl egentligen inga problem..

Men går den att lossa och dra ut ur blocket för att kunna montera en ny oring UTAN att demontera hela j**la turbon, eller kommer jag att behöva lossa hela knölen för att få det rätt ?

Jag ”väljer” att inte kunna köra med bilen innan returen är korrekt monterad !

#tacksomfan

821 Inlägg
Skrivet 10 januari #2

Det är väldigt trångt, men ja, det går att lirka ur röret. Man måste ha en speciell vinkel på det, du kommer märka det själv. Det är svårt att få returen tät, jag har gängat mitt block och satt en AN-koppling, men på en annan 940  använde jag en kombination av en ny originalpackning och packning på tub och lyckades få det helt tätt. smile

6 Inlägg
Skrivet 11 januari #3

Du behöver endast haka av wastegatearmen från turbon då den sitter ivägen och sen lossa dom 2 skruvarna som håller oljeretur röret på undersidan av turbon, Efter det kan du ta bort röret.

94 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Tack för svar!

Gjorde som beskrivet (av magnus308), det löste hela mitt problem! big_smile

Nu återstår det och se om det håller tätt, tryckte ner röret (VÄL INOLJAT) så långt det gick i blocket iaf !

94 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #5

Ottosson_V skrev:
Tack för svar!

Gjorde som beskrivet (av magnus308), det löste hela mitt problem! big_smile

Nu återstår det och se om det håller tätt, tryckte ner röret (VÄL INOLJAT) så långt det gick i blocket iaf !

Verka inte som det funka .. han läcker fortfarande en massa olja ..

Fick jag det inte rätt eller är det något annat lustigt kanske ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-e660e8b89899e48ceb29262e8faabe0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-2410f914fab820f60ae41825a519ebde.jpg

6 Inlägg
Skrivet 19 januari #6

När jag kollar på din bild så ser det ut som det är något svart gummiliknande som ligger i kläm, Gjorde du rent i hålet på blocket och oljade in den orangea gummiringen på oljereturröret innan du monterade tillbaka röret?

Gummiringen som tätar i blocket ska se ut såhär
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/o- … 0-940.html

94 Inlägg
Skrivet 23 januari · Inlägg av trådskaparen #7

magnus308 skrev:
När jag kollar på din bild så ser det ut som det är något svart gummiliknande som ligger i kläm, Gjorde du rent i hålet på blocket och oljade in den orangea gummiringen på oljereturröret innan du monterade tillbaka röret?

Gummiringen som tätar i blocket ska se ut såhär
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/o- … 0-940.html

Jag rengjorde hålet och röret med papper och Bromsrengöring, efter det oljade jag in både rör, hål och ring för en enkel montering!

Det gick smidigt, tyckte nästan det ploppa till, och kände mig rätt nöjd ..

Bara för att poängtera, det svarta nertill på bilden är enbart olja ! Kanske att man kan tyda en svart ”krans” i hålet under rörets krage !


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang