Volvo 745 -87 Startproblem Startmotor. HJÄLP!!!

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare, jag har en Volvo 745 B230E. Årsmodell -87. miltal: 27.000mil.
Det började med att bilen la av på riksvägen när jag var ute och åkte, vägrade starta fick bärga hem. Bilen blev stående i några veckor/månad innan jag lyckades få den att starta med nytt bränslepumpsrelä, Bränslepump, fördelare.


Efter det då startade den och gick bra igen.

Men ända sen jag köpte bilen så händer det ibland att när jag vrider på nyckeln för att starta så låter det bara "klock-klock" från startmotorn och sen strömmen slut.
altså man hör hur solenoiden jobbar och skjuter ut eller vad man ska säga..
tillslut åker jag och köper en helt ny startmotor för jag finner inga fel när jag skruvar isär den som sitter där och tittar insidan, men det visar sig vara förgäves.
När nu den nya startmotorn sitter på plats blir det ingen skillnad.
Det låter bara "klock-klock" från startmotorn fortfarande.

Strömmen lixom bryts när bilen ska starta så startmotorn får inte göra jobbet fullt ut innan strömmen bryts.
ledsnade ur och drog en kabel från lillkontakten bak på startmotorn och in i kupen sen en sladd från cigguttaget och satt en startkabel i panelen.
så nu startar den iaf med knappen och det funkar ju lika bra..
Men nu går larmet typ hela tiden ist.
Så fort jag öppnar eller stänger en dörr te.x. och när jag är ute och åker kan den börja blinka på alla blinkers helt plötsligt..
Den har ju sånt där originallarm som heter Volvo guard eller nått liknande med en liten svart dosa i framrutan. och inte slutar den heller när jag lägger dosan på nyckeln emot..

Så är det någon som vet om man kan plocka bort det här skitlarmet då jag tror att det är det som har spökat hela tiden med nån jäkla startspärr som bryter strömmen till startmotorn?

Ska också säga att jag har provat olika batterier som jag vet är fulladdade.

Oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig,
det här problemet gör mig sömnlös!

Med vänlig hälsning Viktor

2 177 Inlägg
Skrivet 12 januari #2

Hej!
Kan vara tändningslåset ...om inte batteriet eller solenoiden/startmotorn är slut.
Solenoiden kan lätt bytas (kostar ca 300kr)  om det inte är envägslagret i startmotorn som felar.

Senast redigerat av jaka54 (12 januari )

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Jag satt dit en helt ny startmotor igår och felet återstår hmm

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Och nytt batteri, ja då får jag försöka få tag i ett tändningslås och byta!

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #5

Du tror inte på att Larmet kan ställa till det så för startmotorn med någon startspärr?

1 122 Inlägg
Skrivet 12 januari #6

Om det är startspärren bör strömmen försvinna helt, inte bara sjunka så solenoiden inte orkar gå hela vägen fram. Jag vet inte hur det ser ut, om strömmen går direkt från batteriet till tändningslåset och vidare till solenoiden. Eventuellt finns det något relä på vägen som också kan ge dålig kontakt.

Jag vet inte om larmet går att plocka bort men i såna fall hade jag gjort det. Jag hatar larm på gamla bilar, det blir bara en massa problem.

353 Inlägg
Skrivet 12 januari #7

Startspärr på en 740?? big_smile

1 122 Inlägg
Skrivet 12 januari #8

Samuel3 skrev:
Startspärr på en 740?? big_smile

Kan finnas i larmet men jag vet inte hur det är med originallarm. Eftermonterade larm hade ofta och kan vara en frustrerande felkälla

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #9

Åkte med bilen idag, hämta ungarna på dagis, sen när jag skulle åka hem funkade den i te på startknappen heller! Bogserade hem den och nu en timme senare var jag ut och provade och den startade. Lade även märke till att det var inte blinkers som plötsligt började blinka. Det var positionsljus fram och bakljus... helt otroligt biljävel

353 Inlägg
Skrivet 12 januari #10

Dandolme skrev:
Åkte med bilen idag, hämta ungarna på dagis, sen när jag skulle åka hem funkade den i te på startknappen heller! Bogserade hem den och nu en timme senare var jag ut och provade och den startade. Lade även märke till att det var inte blinkers som plötsligt började blinka. Det var positionsljus fram och bakljus... helt otroligt biljävel

Kan vara jordfel. De lättaste att kolla sitter på innerskärmarna vid strålkastarna.

2 177 Inlägg
Skrivet 12 januari #11

Hej!
Fattade jag dig rätt att istället för att blinkersen blinkade  ...så lyste (blinkade??) positionsljusen på frasmskärmarna?!
Har du insprutning eller förgasare? E betyder väl förgasare!?

353 Inlägg
Skrivet 12 januari #12

jaka54 skrev:
Hej!
E betyder väl förgasare!?

B230E är mekanisk insprutning, K-Jet.

Forum- och sitemoderator · 10 762 Inlägg
Skrivet 12 januari #13

Rengör batteripoler och polskor med stålborste.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #14

Så fort jag öppnar/stänger dörrar så börjar det blinka i ca en halv minut, menade positionsljusen fram och baklamporna. I samma takt som man har på varningsljusen. Och det händer ibland när jag är ute och åker också, helt appropå ingenting kan bilen sätta igång att blinka i ca 30 sek. Typ var 3e minut. Sorry om jag var otydlig, skrev i all hast och frustration

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #15

Har ju hittat den här larmcentralen innanför plasten du har ovanför knäna när du sitter i förarstolen. Man den har ju sladdar till rättså många grejer, minns att det stod Doors, ignition, Windows osv..

11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #16

Ja det här jobbiga blinkandet som startar i tid och otid kanske är något glapp eller jordfel. Men det där som vill strula när man ska starta bilen vill jag få det till att det kan vara larmet som spökar

Forum- och sitemoderator · 10 762 Inlägg
Skrivet 12 januari #17

Är du elektrisk kunnig och kan koppla ur larmet? Eller känner du någon som kan? Det är inte raketforskning att brygga larmet på en 740.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Herr · 1 670 Inlägg
Skrivet 12 januari #18

Tycker också det låter som dålig jord?! Kolla kablarna till startmotorn så + och - sitter bra i karossen/batteriet

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
11 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #19

Ja okej, tack för alla tips hittills, ska följa upp dem noga så fort jag får tid! Är helt oduglig på när det gäller att koppla om larmet å så. Kolla jordkablar och sånt klarar jag av iaf big_smile får lyssna runt lite om jag känner någon som kan koppla lite!  Men annars är det väl bara att jag tar de två kablarna som går in i ”ignition”, drar ut dem å sätter ihop med varann ist så det inte går via larmet ? Så det inte kan påverka starten och det iaf?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 414 Inlägg
Skrivet 12 januari #20

Jag undrar verkligen om det hjälper att gnida polerna rena på batteriet om det är larmet som strular..
Jag har haft fel förr, men denna gången tror jag mer på larmet..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang