Du har en sån lila canbusinterface?
![https://www.scstyling.com/pub_images/large/279900-1.jpg]()
Vet inte hur det är på BMW då jag jobbar med VW men moderna bilar är ju väldigt lika i elsystemen.
Man skarvar in interfacet på komfort-canbuskablarna. Grön/orange och Brun/orange.
Brukar oftast vara lättast att komma åt i kablarna som går ut till förardörren. Riv bort inredningen som täcker nedre delen av A-stolpen vä fram. Sen skarvas vit kabel in på grön/orange och blå på brun/orange om jag inte minns fel.
Kräver att man skarvar på korrekt sätt för att ej riskera att få störningar på canbus, det ska vara 5cm mellan skarvarna och dom två kablarna måste hållas ihoptvinnade. Det är 0,35mm2 kabel (kan hända att det till och med är 0.17mm2 på så pass ny bil).
0,35mm2 kabel går att skarva med röda krympskarvar, viktigt att det blir fukttätt och man får inte löda.
0,17mm2 måste skarvas med specialskarvhylsor.
Brukar göra som så att jag klipper av canbus-kablarna och sätter ihop ena änden med canbusinterface kabeln och klämmer på en krympskarv, sen andra änden av canbuskabeln i andra sidan av krympskarven. Detta görs med båda canbuskablarna.
Sen är det enkla kvar, att koppla in jord och plusmatning på interfacet på svart respektive röd kabel och sen dra in en kabel från extraljusrelät i motorrummet till interfacet (helst med en strömbrytare emellan) och skarva ihop med interfacets lila kabel.
Sen finns ju canbus-extraljusreläna med en induktionssensor man bara klämmer utanpå kabeln som aktiverar helljuset så slipper man klippa och skarva. Vet dock ej hur pålitliga dom är då jag inte har några erfarenheter av den modellen, verkar även av någon anledning svårt att koppla in det snyggt då alla bilar jag sett med sådan monterad haft helvita kablar som går lite kors och tvärs till och från dosan.
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x … QsQAvD_BwE![https://shopcdn.textalk.se/shop/11788/art88/h8130/36228130-origpic-e8d35e.png?max-width=1080&max-height=1007&quality=80]()