Stora EXTRALJUS-tråden 2

granadadr
1 september · 5 880 Inlägg
#41

Vitu skrev:

granadadr skrev:
blir nog att testa dem på jobbarbilen,, visst var det H7 i dem?

Precis! Halogenlampor ingår förövrigt men de är gissningsvis inte särskilt bra.

finns bara 2 sorters lampor som duger i extraljus,, xenon eller led smile

Johansson72 IT Geek och Audiot
2 september · 68 Inlägg
#42

Vitu skrev:
Biltemas extraljus är väldigt prisvärda, monterade 9-tummare förra helgen, 2st ref 50 och 1st ref 37,5 och xenonkonverterade med ballasterna i lyktan. Massor med ljus för pengarna (drygt 500kr/lykta med xenon).

Kör sedan två år tillbaka med tre ref 50 med 75w xenon på min pendlarquattro, Enda  kritiken jag har är att de skjuter väldigt hårt i mitten, ref.37.5 hade nog gett bredare ljusbild. Nu har jag en 22 tums LED ramp oxå på den så bredd har jag redan därifrån.

Tokbilligt och massor med ljus! Har ett Swedol EL-235042 toppstag.

granadadr
2 september · 5 880 Inlägg
#43

Johansson72 skrev:

Vitu skrev:
Biltemas extraljus är väldigt prisvärda, monterade 9-tummare förra helgen, 2st ref 50 och 1st ref 37,5 och xenonkonverterade med ballasterna i lyktan. Massor med ljus för pengarna (drygt 500kr/lykta med xenon).

Kör sedan två år tillbaka med tre ref 50 med 75w xenon på min pendlarquattro, Enda  kritiken jag har är att de skjuter väldigt hårt i mitten, ref.37.5 hade nog gett bredare ljusbild. Nu har jag en 22 tums LED ramp oxå på den så bredd har jag redan därifrån.

Tokbilligt och massor med ljus! Har ett Swedol EL-235042 toppstag.

en pencil å 2 flod ger nog vettig ljusbild smile

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#44

Hej,

Nu ska vi se, jag har en fråga om dimljus som helljus, nu börjar ju alla att höja på ögonbrynen och tänka, vaddå dimljus som helljus är han helt från vettet?

Alla tänker ju små runda moderna cirkulära saker som sitter i stötfångaren. Men det fanns ju en tid innan denna märkliga modernitet. Vad pratar jag om då? Jag pratar om föregångaren smile Riktiga dimljus, som man ej fjantade med istan för att det skulle se coolt ut med 4 ljuspunkter därfram. Här snackar vi 55w, eller 100w eller om man vill xenonkonvertera. Det är upp till användaren.

Så nu lite old school lampor, men som fortfarande produceras lite anonymt.

https://www.ebay.co.uk/itm/401351205131

https://www.trodo.se/dimljus-hella-1nd- … 3JEALw_wcB

https://www.paddockspares.com/fog-lamp.html


Finns även som fjärrljus.

https://www.autotrends.in/hella-comet-5 … b-051.html

Så, länkarna är bara för att beskriva lamporna jag är intresserad av, sen finns det en uppsjö av lampor, som ni vet. Ovanstående är dessutom nästintill omöjliga att xenonkonvertera, då det är H3 och det finns inget utrymme därbak.

Så nu till frågan. Vad var syftet med dessa dimljus? De skulle ju uppenbart inte användas som en cool styling grej, utan de hade ett verkligt syfte. Tyvärr så finns det knappt några youtube filmer, då dimljus inte är en modern grej längre, ja förutom små moderna  lampor monterade från fabrik.

Har någon använt såna här pinaler som helljus och hur lyser det? Jag kan tänka mig att det lyser brett, men vet någon hur långt? Funkar de som helljus också? Missförstå mig inte, nu, detta är inget fjärrljus, jag vet, men kommer man låt säga samma längd som bilens helljus? 150 meter?  Dessa är ju dessutom helt omöjliga att ha tända istan som en stylingprodukt då de förmodligen lyser upp hela gatan.

Tacksam för lite användarinput från någon som har såna här, eller haft. Länka gärna om ni hittar nån video.

Senast redigerat av Caprice77 (6 september )

SvarreE
6 september · 112 Inlägg
#45

Caprice77 skrev:
Hej,

Nu ska vi se, jag har en fråga om dimljus som helljus, nu börjar ju alla att höja på ögonbrynen och tänka, vaddå dimljus som helljus är han helt från vettet?

Alla tänker ju små runda moderna cirkulära saker som sitter i stötfångaren. Men det fanns ju en tid innan denna märkliga modernitet. Vad pratar jag om då? Jag pratar om föregångaren smile Riktiga dimljus, som man ej fjantade med istan för att det skulle se coolt ut med 4 ljuspunkter därfram. Här snackar vi 55w, eller 100w eller om man vill xenonkonvertera. Det är upp till användaren.

Så nu lite old school lampor, men som fortfarande produceras lite anonymt.

https://www.ebay.co.uk/itm/401351205131

https://www.trodo.se/dimljus-hella-1nd- … 3JEALw_wcB

https://www.paddockspares.com/fog-lamp.html


Finns även som fjärrljus.

https://www.autotrends.in/hella-comet-5 … b-051.html

Så, länkarna är bara för att beskriva lamporna jag är intresserad av, sen finns det en uppsjö av lampor, som ni vet. Ovanstående är dessutom nästintill omöjliga att xenonkonvertera, då det är H3 och det finns inget utrymme därbak.

Så nu till frågan. Vad var syftet med dessa dimljus? De skulle ju uppenbart inte användas som en cool styling grej, utan de hade ett verkligt syfte. Tyvärr så finns det knappt några youtube filmer, då dimljus inte är en modern grej längre, ja förutom små moderna  lampor monterade från fabrik.

Har någon använt såna här pinaler som helljus och hur lyser det? Jag kan tänka mig att det lyser brett, men vet någon hur långt? Funkar de som helljus också? Missförstå mig inte, nu, detta är inget fjärrljus, jag vet, men kommer man låt säga samma längd som bilens helljus? 150 meter?  Dessa är ju dessutom helt omöjliga att ha tända istan som en stylingprodukt då de förmodligen lyser upp hela gatan.

Tacksam för lite användarinput från någon som har såna här, eller haft. Länka gärna om ni hittar nån video.

Beror lite på hur du menar
Nu är ju jag inne på generationen innan dig kanske, vi snackar 60-tal.
kommer på bygget just nu troligen att köra med (om jag ens monterar) Lucas fog ranger
De har mer en springa ljuset kommer genom
http://hvauctions.com/Automobilia_Detai … 507_01.jpg
bästa bilden jag hittade men du ser nog vad jag menade, tror nog det är samma lampa men glaset är bytt på den ena.
Finns ju de utan den funktionen också och då handlar det ju mer om att man riktar ljusbilden nedåt så man inte blir bländad av dimman. Men visst riktar du ljuset som en extraljuslampa så kommer den ju lysa som en sådan också, ev att reflektorn sprider lite mer än fokuserar långt som du skriver själv men det är ju ingen skillnad mot vilket extraljus som helst.
Aldrig använt det som ett fjärrljus men flera gånger som arbetsbelysning och det är hur bra som helst

Sedan kommer jag köra med ett par Carello Jod som nog aldrig varit monterade som extraljus bara för att jag har dem.
Så sitter någon med extraljusskydd till ett par sådana är jag spekulant

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-99800fc91e91ef4b34be853e0eb163d6.jpg

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#46

SvarreE skrev:

Caprice77 skrev:
Hej,

Nu ska vi se, jag har en fråga om dimljus som helljus, nu börjar ju alla att höja på ögonbrynen och tänka, vaddå dimljus som helljus är han helt från vettet?

Alla tänker ju små runda moderna cirkulära saker som sitter i stötfångaren. Men det fanns ju en tid innan denna märkliga modernitet. Vad pratar jag om då? Jag pratar om föregångaren smile Riktiga dimljus, som man ej fjantade med istan för att det skulle se coolt ut med 4 ljuspunkter därfram. Här snackar vi 55w, eller 100w eller om man vill xenonkonvertera. Det är upp till användaren.

Så nu lite old school lampor, men som fortfarande produceras lite anonymt.

https://www.ebay.co.uk/itm/401351205131

https://www.trodo.se/dimljus-hella-1nd- … 3JEALw_wcB

https://www.paddockspares.com/fog-lamp.html


Finns även som fjärrljus.

https://www.autotrends.in/hella-comet-5 … b-051.html

Så, länkarna är bara för att beskriva lamporna jag är intresserad av, sen finns det en uppsjö av lampor, som ni vet. Ovanstående är dessutom nästintill omöjliga att xenonkonvertera, då det är H3 och det finns inget utrymme därbak.

Så nu till frågan. Vad var syftet med dessa dimljus? De skulle ju uppenbart inte användas som en cool styling grej, utan de hade ett verkligt syfte. Tyvärr så finns det knappt några youtube filmer, då dimljus inte är en modern grej längre, ja förutom små moderna  lampor monterade från fabrik.

Har någon använt såna här pinaler som helljus och hur lyser det? Jag kan tänka mig att det lyser brett, men vet någon hur långt? Funkar de som helljus också? Missförstå mig inte, nu, detta är inget fjärrljus, jag vet, men kommer man låt säga samma längd som bilens helljus? 150 meter?  Dessa är ju dessutom helt omöjliga att ha tända istan som en stylingprodukt då de förmodligen lyser upp hela gatan.

Tacksam för lite användarinput från någon som har såna här, eller haft. Länka gärna om ni hittar nån video.

Beror lite på hur du menar
Nu är ju jag inne på generationen innan dig kanske, vi snackar 60-tal.
kommer på bygget just nu troligen att köra med (om jag ens monterar) Lucas fog ranger
De har mer en springa ljuset kommer genom
http://hvauctions.com/Automobilia_Detai … 507_01.jpg
bästa bilden jag hittade men du ser nog vad jag menade, tror nog det är samma lampa men glaset är bytt på den ena.
Finns ju de utan den funktionen också och då handlar det ju mer om att man riktar ljusbilden nedåt så man inte blir bländad av dimman. Men visst riktar du ljuset som en extraljuslampa så kommer den ju lysa som en sådan också, ev att reflektorn sprider lite mer än fokuserar långt som du skriver själv men det är ju ingen skillnad mot vilket extraljus som helst.
Aldrig använt det som ett fjärrljus men flera gånger som arbetsbelysning och det är hur bra som helst

Sedan kommer jag köra med ett par Carello Jod som nog aldrig varit monterade som extraljus bara för att jag har dem.
Så sitter någon med extraljusskydd till ett par sådana är jag spekulant

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-99800fc91e91ef4b34be853e0eb163d6.jpg

Där sa du nått, arbetsbelysning har ju ett liknande glas för att sprida ljuset. Det är kanske inte nån höjdare att ha "dimljus" som brett helljus.

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#47

Caprice77 skrev:

SvarreE skrev:

Caprice77 skrev:
Hej,

Nu ska vi se, jag har en fråga om dimljus som helljus, nu börjar ju alla att höja på ögonbrynen och tänka, vaddå dimljus som helljus är han helt från vettet?

Alla tänker ju små runda moderna cirkulära saker som sitter i stötfångaren. Men det fanns ju en tid innan denna märkliga modernitet. Vad pratar jag om då? Jag pratar om föregångaren smile Riktiga dimljus, som man ej fjantade med istan för att det skulle se coolt ut med 4 ljuspunkter därfram. Här snackar vi 55w, eller 100w eller om man vill xenonkonvertera. Det är upp till användaren.

Så nu lite old school lampor, men som fortfarande produceras lite anonymt.

https://www.ebay.co.uk/itm/401351205131

https://www.trodo.se/dimljus-hella-1nd- … 3JEALw_wcB

https://www.paddockspares.com/fog-lamp.html


Finns även som fjärrljus.

https://www.autotrends.in/hella-comet-5 … b-051.html

Så, länkarna är bara för att beskriva lamporna jag är intresserad av, sen finns det en uppsjö av lampor, som ni vet. Ovanstående är dessutom nästintill omöjliga att xenonkonvertera, då det är H3 och det finns inget utrymme därbak.

Så nu till frågan. Vad var syftet med dessa dimljus? De skulle ju uppenbart inte användas som en cool styling grej, utan de hade ett verkligt syfte. Tyvärr så finns det knappt några youtube filmer, då dimljus inte är en modern grej längre, ja förutom små moderna  lampor monterade från fabrik.

Har någon använt såna här pinaler som helljus och hur lyser det? Jag kan tänka mig att det lyser brett, men vet någon hur långt? Funkar de som helljus också? Missförstå mig inte, nu, detta är inget fjärrljus, jag vet, men kommer man låt säga samma längd som bilens helljus? 150 meter?  Dessa är ju dessutom helt omöjliga att ha tända istan som en stylingprodukt då de förmodligen lyser upp hela gatan.

Tacksam för lite användarinput från någon som har såna här, eller haft. Länka gärna om ni hittar nån video.

Beror lite på hur du menar
Nu är ju jag inne på generationen innan dig kanske, vi snackar 60-tal.
kommer på bygget just nu troligen att köra med (om jag ens monterar) Lucas fog ranger
De har mer en springa ljuset kommer genom
http://hvauctions.com/Automobilia_Detai … 507_01.jpg
bästa bilden jag hittade men du ser nog vad jag menade, tror nog det är samma lampa men glaset är bytt på den ena.
Finns ju de utan den funktionen också och då handlar det ju mer om att man riktar ljusbilden nedåt så man inte blir bländad av dimman. Men visst riktar du ljuset som en extraljuslampa så kommer den ju lysa som en sådan också, ev att reflektorn sprider lite mer än fokuserar långt som du skriver själv men det är ju ingen skillnad mot vilket extraljus som helst.
Aldrig använt det som ett fjärrljus men flera gånger som arbetsbelysning och det är hur bra som helst

Sedan kommer jag köra med ett par Carello Jod som nog aldrig varit monterade som extraljus bara för att jag har dem.
Så sitter någon med extraljusskydd till ett par sådana är jag spekulant

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-99800fc91e91ef4b34be853e0eb163d6.jpg

Där sa du nått, arbetsbelysning har ju ett liknande glas för att sprida ljuset. Det är kanske inte nån höjdare att ha "dimljus" som brett helljus.

Jag trot jag hittade mina svar i denna video. Så inte så illa med dimljus.  Jag vill åt lite närlyse också. På 4.00 så tror jag han bara kör med dimljusen. https://youtu.be/2IZo0bNBJiQ

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#48

Ibland hjälper det att skriva av sig för att tänka till. Jag tror den gamla tidens dimljus fungerade så här. Förut så hade Volvo 240 och alla andra bilar H4. När man slog om till helljus så fick man fjärrljus, men man miste närljuset. Det är här den gamla tidens dimljus kliver in. Den bästa kombinationen är alltså 2 extra fjärrljus samt två dimljus. I dagens bilar är halvljuset i drift när man slår på helljus och kliver in som närljus . Inga dimljus behövs.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 september · 1 668 Inlägg
#49

På nyare VAG kan man koda in så bilen aktiverar dimljusen med helljuset, så har jag gjort på min Octavia och det ger faktiskt lite bredd precis vid bilen, vilket jag gillar skarpt.
Dessutom slås ju dimljusen av automatiskt så fort man bländar av så det stör ingen, och de kan användas precis som vanligt om man nu skulle vilja göra det. smile

För övrigt bytte jag i veckan bort mina små 7" Hamron Jula-extraljus mot 2st 9" Swedstuff dito, fortfarande med 60W xenon med 5000k färgtemperatur. Det blev betydligt större skillnad än jag trodde det skulle bli! Detta till trots att bägge extraljus har referenstal 12.5. Tror inte dom hade varit så roliga med vanliga H3 55W dock...

Senast redigerat av Cuefa (6 september )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
granadadr
6 september · 5 880 Inlägg
#50

Cuefa skrev:
På nyare VAG kan man koda in så bilen aktiverar dimljusen med helljuset, så har jag gjort på min Octavia och det ger faktiskt lite bredd precis vid bilen, vilket jag gillar skarpt.
Dessutom slås ju dimljusen av automatiskt så fort man bländar av så det stör ingen, och de kan användas precis som vanligt om man nu skulle vilja göra det. smile

För övrigt bytte jag i veckan bort mina små 7" Hamron Jula-extraljus mot 2st 9" Swedstuff dito, fortfarande med 60W xenon med 5000k färgtemperatur. Det blev betydligt större skillnad än jag trodde det skulle bli! Detta till trots att bägge extraljus har referenstal 12.5. Tror inte dom hade varit så roliga med vanliga H3 55W dock...

nää har man en gång haft Xenon eller led i extraljus/helljus kan man ej vara utan smile  offtopic,, skrotade en mazda och behöll xenonet,, har nu pillat isär allt så jag har ett kit med orginal ballaster å d2 lampor,, perfekt till mina nbb smile jag har på semesterbilen smile

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#51

Cuefa skrev:
På nyare VAG kan man koda in så bilen aktiverar dimljusen med helljuset, så har jag gjort på min Octavia och det ger faktiskt lite bredd precis vid bilen, vilket jag gillar skarpt.
Dessutom slås ju dimljusen av automatiskt så fort man bländar av så det stör ingen, och de kan användas precis som vanligt om man nu skulle vilja göra det. smile

För övrigt bytte jag i veckan bort mina små 7" Hamron Jula-extraljus mot 2st 9" Swedstuff dito, fortfarande med 60W xenon med 5000k färgtemperatur. Det blev betydligt större skillnad än jag trodde det skulle bli! Detta till trots att bägge extraljus har referenstal 12.5. Tror inte dom hade varit så roliga med vanliga H3 55W dock...

Jag hittade dem. https://www.lastbilsprylar.se/se/belysn … n-bla.html

Jag ska montera Hella ff75 på min Kia Sportage. xenon konverterade. Det är till min hobby bil jag funderar lite på extraljus. Den är äldre och behöver därmed äldre design på extraljusen. Men det lutar faktiskt åt Hella 181 eller Hella Comet 550 dimljus som får hänga under stötfångaren. Bilen går nästan aldrig i mörker och endast på sommaren men jag vill ändå ha nått, annars känns inte bilen komplett.

Därför behöver jag inte ha xenon på den heller. Det är en 77a Caprice så jag har 2stycken H4 och 2 stycken H1 original som fjärrrljus. Så alla 4 lyser vid helljus. Nu har jag två Hella comet 550 under stötfångaren, fjärrljus. Jag tycker det lyser lite långt bort. Så jag funderar på två Hella 181 dimljus. Så får de andra 4 medverka som fjärrljus.  Men så började jag på och fundera på dess syfte i bilvärlden. Jag tror  inte ens man såg många bilar med enskilda dimljus på 80 talet. Jag körde en Mazda en gång för länge sen med NBB dimljus, som extraljus. jag har  för mig det  lös brett men ändå rätt så långt. Det beror ju självklart på hur man ställer dem så klart.

Jag har insett att för mycket xenon på bilen gör det omöjligt att köra. Jag har en kompis med en Kia Ceed där han har eftermonterat xenon i vanliga hellysena, samt två Bosch profi 220 med xenon. Han var tvungen att sätta en separat brytare till sina Bosch för vägskyltar bländade. Så både fördelar och nackdelar med xenon och halogen. Men jag älskar xenon som halvljus på min Sportage 2012.


Mitt syfte med dimljusen är ju att få en bred ljusbild, lite lyse in i skogen också. Jag vill kunna känna att Chevan är redo för mörkerkörning om så krävs.

Senast redigerat av Caprice77 (6 september )

Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#52

granadadr skrev:

Cuefa skrev:
På nyare VAG kan man koda in så bilen aktiverar dimljusen med helljuset, så har jag gjort på min Octavia och det ger faktiskt lite bredd precis vid bilen, vilket jag gillar skarpt.
Dessutom slås ju dimljusen av automatiskt så fort man bländar av så det stör ingen, och de kan användas precis som vanligt om man nu skulle vilja göra det. smile

För övrigt bytte jag i veckan bort mina små 7" Hamron Jula-extraljus mot 2st 9" Swedstuff dito, fortfarande med 60W xenon med 5000k färgtemperatur. Det blev betydligt större skillnad än jag trodde det skulle bli! Detta till trots att bägge extraljus har referenstal 12.5. Tror inte dom hade varit så roliga med vanliga H3 55W dock...

nää har man en gång haft Xenon eller led i extraljus/helljus kan man ej vara utan smile  offtopic,, skrotade en mazda och behöll xenonet,, har nu pillat isär allt så jag har ett kit med orginal ballaster å d2 lampor,, perfekt till mina nbb smile jag har på semesterbilen smile

Haha jag tror dej  angående xenon, det lyser  som sjutton, men som sagt vägskyltar bländar vid för stark xenon. Smaksak  helt enkelt och det beror på vilka vägar man färdas på. Jag åkte E4 Stockholm till Norrköping i lördags. På 20 mil hade jag helljuset tänt 10 minuter. Trots att jag lämnade Arlanda 22.00 och lördag kväll.

Förra året åkte jag i en becksvart skog, Halvljus xenon och helljus halogen jag kan säga att jag önskade att jag haft extraljus med xenon.

Senast redigerat av Caprice77 (6 september )

M123
6 september · 745 Inlägg
#53

Det jag starkt kan rekommendera till din Caprice är att du bygger dig en ljusförstärkare.
Klipp dock inget i original härva utan bygg på din befintliga så du tar styrström från kontakten som sitter idag på glödlampan och sen tar du detta över ett relä och huvudmatning från batteriet då givetvis uppsäkrat.

Har du H4 har biltema redan en härva som du kan använda, hjälpte en med en Blazer att koppla in en sådan och tog inte många minuter.
Har du någon annan sockel så kan den finns att köpa på Rockauto eller ebay för att sen bygga ihop med den från Biltema.

Vad vinner man på detta?
Ja GM var snåla med relän och drog strömmen via spaken och har läst att man förlorar 30-40% ut till lamporna via dom klena och långa kablarna.

Jag gjorde detta även själv på en 90-tals Caprice med väldigt gott resultat.

Så kolla upp hur ditt lyse idag är kopplat kanske någon redan har hunnit före och gjort detta. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Caprice77
6 september · 81 Inlägg
#54

M123 skrev:
Det jag starkt kan rekommendera till din Caprice är att du bygger dig en ljusförstärkare.
Klipp dock inget i original härva utan bygg på din befintliga så du tar styrström från kontakten som sitter idag på glödlampan och sen tar du detta över ett relä och huvudmatning från batteriet då givetvis uppsäkrat.

Har du H4 har biltema redan en härva som du kan använda, hjälpte en med en Blazer att koppla in en sådan och tog inte många minuter.
Har du någon annan sockel så kan den finns att köpa på Rockauto eller ebay för att sen bygga ihop med den från Biltema.

Vad vinner man på detta?
Ja GM var snåla med relän och drog strömmen via spaken och har läst att man förlorar 30-40% ut till lamporna via dom klena och långa kablarna.

Jag gjorde detta även själv på en 90-tals Caprice med väldigt gott resultat.

Så kolla upp hur ditt lyse idag är kopplat kanske någon redan har hunnit före och gjort detta. smile

Hej,

Redan fixat smile Tack ändå.

granadadr
7 september · 5 880 Inlägg
#55

Caprice77 skrev:

granadadr skrev:

Cuefa skrev:
På nyare VAG kan man koda in så bilen aktiverar dimljusen med helljuset, så har jag gjort på min Octavia och det ger faktiskt lite bredd precis vid bilen, vilket jag gillar skarpt.
Dessutom slås ju dimljusen av automatiskt så fort man bländar av så det stör ingen, och de kan användas precis som vanligt om man nu skulle vilja göra det. smile

För övrigt bytte jag i veckan bort mina små 7" Hamron Jula-extraljus mot 2st 9" Swedstuff dito, fortfarande med 60W xenon med 5000k färgtemperatur. Det blev betydligt större skillnad än jag trodde det skulle bli! Detta till trots att bägge extraljus har referenstal 12.5. Tror inte dom hade varit så roliga med vanliga H3 55W dock...

nää har man en gång haft Xenon eller led i extraljus/helljus kan man ej vara utan smile  offtopic,, skrotade en mazda och behöll xenonet,, har nu pillat isär allt så jag har ett kit med orginal ballaster å d2 lampor,, perfekt till mina nbb smile jag har på semesterbilen smile

Haha jag tror dej  angående xenon, det lyser  som sjutton, men som sagt vägskyltar bländar vid för stark xenon. Smaksak  helt enkelt och det beror på vilka vägar man färdas på. Jag åkte E4 Stockholm till Norrköping i lördags. På 20 mil hade jag helljuset tänt 10 minuter. Trots att jag lämnade Arlanda 22.00 och lördag kväll.

Förra året åkte jag i en becksvart skog, Halvljus xenon och helljus halogen jag kan säga att jag önskade att jag haft extraljus med xenon.

joo så är det,, men jag vill endå ha extraljus för NÄR dem behövs så är dem guld värda,   minns när jag körde natt genom Danmark  fullflöde på den vägen,, meo inte en sek helljus alls wink

torsen
7 september · 3 329 Inlägg
#56

Förr i tiden fanns något som kallades för kurvljus.
Är att likna vid dimljus.
Skillnaden dem emellan var färgen på glaset.
Kurvljusen hade klart glas och dimljusen gult glas.
Förr i tiden var ett trevligt och vanligt nöje att på lördagskvällar/-nätter köra bilorientering, tillförlitlighet eller OT(orientering kombinerad med tillförlitlighet).
Bilarna var då vanligen utrustade med 2 kurvljus och 2 fjärrljus.
"Vägarna" som kördes på var väl närmast att beskriva som "kostigar", och därför mycket kurviga.
Kör själv en del på offroadområden - helst den mörkare delen av dygnet under "normaltiden".
Har sökt dimljus/kurvljus, men det verkar inte kunna uppbringas.
Ingen av de stora biltillbehörsfirmorna eller varuhusen har längre dim-/kurvljus.
Googlar man på dimljus så får man upp dimbakljus i stället - inte riktigt samma sak!
Köpte för några år sedan 2 st LED-ramper med 12 ljuspunkter i varje för cirka 2.000:-.(Ej Kina-LED)
Näst intill värdelösa, liksom de runda arbetsljusen från JULA och Biltema.
Har nu köpt ett par arbetsljus avsedda till Volvo entreprenadmaskiner, med H3-lampor.
Inte bra - men bästa hitintills, när det gäller spridning och någorlunda längd.
Den stora nackdelen med LED är att snö bildar ett ispansar på glasen som med jämna mellanrum måste avlägsnas.
Hur "Volvolamporna" är vet jag inte ännu, med de blir ju varma så att isen bör smälta bort.

Intressant att konstatera är att majoriteten av tävlingsbilarna under senaste Monte Carlo-rallyt hade vanliga runda lampor.

För något decennium sedan hade jag ett par stora runda PIIA-lampor på en Wrangler.
De hade 2-trådslampor med, har jag för mig om jag minns rätt, 160W på fjärrljusdelen och 100W på kurvljusdelen.
Ofantligt bra, men olagligt, ljus vid körning på kurviga vägar med risk för viltmöten.
Men vad jag finner så tillverkas dess inte längre.

Minns även "gamla hederliga" Marchal Fantastic, Bosch Knickar samt sist, men inte minst CIBIÉ OSCAR.

Fanns förr även extraljus där glödlampans fokus kunde ändras så att samma lampa, genom "indragning" eller "utskjutning" i reflektorn, ändrade karaktär mellan kurv- och fjärrljus.

Caprice77
7 september · 81 Inlägg
#57

De här borde ju komma nära kurvljus.
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt … h%2Fx%2Fim



Jag har typ bestämt för såna efter att ha läst lite inlägg.  Då får jag bra spridning på ljuset. Så här ser det ut idag. Två hella comet 550 fjärrljus samt två hella ff75 med 55w xenon.  Men Hella ff75 ger så smal och lång ljusbild.
https://drive.google.com/file/d/19-d16E … p=drivesdk

Nu är ju hella comet så suveräna så man byter mellan dimljus insats och fjärr på 10 minuter . Så man kan ju variera.

Som sagt i denna video blev det ju rätt bra med dimljus. https://youtu.be/2IZo0bNBJiQ


Jag tror spridningen blir så här: https://youtu.be/xlhDM6kBZyc

Senast redigerat av Caprice77 (7 september )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang