Inte jorfel om helljuset lyser!
Ett relä drar inte om det är jordfel, men däremot kan ljusreläet, som växlar mellan hel- och halvljus bränt ihop i kontakterna till helljus.
Är väl nån klåpare som kopplat in extraljusen direkt på heljusanslutningen till ordinarie lampor. Förmodligen strax bakom en framlykta.
Då blir den totala strömmen vid helljus för stor, kanske 40 - 50 A med två st 100 W extraljus och ordinarie två st helljus,
i stället för bara original jelljus ca 10 A.
Detta är inte originalreläet beräknat för.
Nu kan det vara som så att det inte finns ett ljusrelä på din bil.
Då sker omkopplingen direkt i kontakterna i ljus- / blinkersspaken. Och i s f är de hopbrända.
Extraljus kopplas alltid in via eget relä och säkring, för att undvika detta.
Styrspänning till detta relä kan oftast tas från ordinariel kablage, heljusmatningen bakom en av framlyktorna.
Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2018)