VW golf 3 -95 går dåligt vid gaspådrag

Raggarn84
19 januari 2018 · 387 Inlägg

För ett tag sedan skulle jag åka till jobbet, men skulle hämta upp en kollega ca 1,5 mil bort. Bilen gick bra dit men när han hoppade in i bilen och vi åkte några hundra meter så kändes det som bensinstopp när jag gasade på.
Ställde bilen och fick ta en annan lån bil till jobbet.
Men efter några dagar startade jag bilen och den gick bra igen. Men förra veckan skulle jag starta den, men den startade knappt. När den väl startade så gick den fel fritt på tomgång, men gasade jag på så blödrade den och typ dog. Gasade jag jätte sakta så gick den bra.
Några tips på vad det kan vara?
Testade att spruta startgas runt förgasaranslutningen, men inget hände.
Nu startade jag den idag och den gick bra även vid gaspådrag. Vad kan det vara för fel??

Är en VW golf 3 -95 bensinare, motorkod ABS.

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

Felkoder ?   Bränslepump ?  lyssna efter ojlud
ska kunna avläsas med en U281
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=U281

Senast redigerat av spillolja (19 januari 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
19 januari 2018 · 387 Inlägg

Jag har en sådan felkod, men hittade den inte. Jag tycker den tickar, men låter inte som det kommer från motorn, utan mer runt förgasaren.


spillolja skrev:
Felkoder ?   Bränslepump ?  lyssna efter ojlud
ska kunna avläsas med en U281
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=U281

ehedman
19 januari 2018 · 1 966 Inlägg

Kolla efter fukt i fördelaren.

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

Insprutningsenheten kan ticka, det är helt normalt, det är insprutningsventilen som öppnar och stänger, bräslepumpen sitter under baksätesdynan i Tanken, lyssna på den om den ger ojämna oljud

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
19 januari 2018 · 387 Inlägg

Det ska jag göra.. Ska se imorgon kväll om jag hittar min obd2 läsare (köpte en sådan orange för vag). Annars har jag på min laptop en obd sladd och ett program som heter ScanXL, men vet inte hur bra det är.

spillolja skrev:
Insprutningsenheten kan ticka, det är helt normalt, det är insprutningsventilen som öppnar och stänger, bräslepumpen sitter under baksätesdynan i Tanken, lyssna på den om den ger ojämna oljud

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

Observera att bilen är inte OBD2-kompatibel
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
19 januari 2018 · 387 Inlägg

Haha aj fan.. Trodde det då länken på felkoderna var ju alla obd2, Är det obd 1 på denna då?
Det var en på FB gruppen Volkswagen of sweden som tipsade på vevhusventilationen, kan det vara det tro.

spillolja skrev:
Observera att bilen är inte
OBD2-kompatibel
smile

Kajak
20 januari 2018 · 15 Inlägg

Tändspolens hölje brukar spricka och då blir den fuktkänslig.

Raggarn84
20 januari 2018 · 387 Inlägg

Men om det kommer in fukt i tändspolen eller typ fördelaren så borde den väl gå dåligt även på tomgång och när jag gasar långsamt upp och inte bara vid hastig gaspådrag..

Kajak skrev:
Tändspolens hölje brukar spricka och då blir den fuktkänslig.

spillolja
20 januari 2018 · 4 009 Inlägg

Oika temgivare, motortemp och insugningsluftens temp.  NTC-motstånd på 2,2 kohm vid 25C+   ska vara runt 200-300 ohm vid 80-90 C+

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
24 februari 2019 · 387 Inlägg

Här fattade jag typ inget?

spillolja skrev:
Oika temgivare, motortemp och insugningsluftens temp.  NTC-motstånd på 2,2 kohm vid 25C+   ska vara runt 200-300 ohm vid 80-90 C+

candyweiss
24 februari 2019 · 848 Inlägg

Kanske igensatt bränslefilter som är problemet?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Raggarn84
24 februari 2019 · 387 Inlägg

Det är helt nytt. Har fått start på bilen idag men som vanligt så gick den när jag gasade lugnt och gasade jag snabbare så typ dör den/blöddrar (känns nästan som den inte går på alla cylindrar när jag gasar snabbare

För 1 år sedan bytte jag spole, stift, fördelarlock och rotor. Och i år bytte jag bränslepump, filter och förgasarpackning.

candyweiss skrev:
Kanske igensatt bränslefilter som är problemet?

Senast redigerat av Raggarn84 (24 februari 2019)

bionicarm666
28 mars 2019 · 12 Inlägg

Det låter precis som vår new beetle. Det var luftmassemätaren. Gav ingen felkod/motorkod. Köpte på Autodoc för ca 350 kr.

spillolja
28 mars 2019 · 4 009 Inlägg

TS motor har ingen MAF eller MAP

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bionicarm666
28 mars 2019 · 12 Inlägg

Då är det nog nåt annat:/

Raggarn84
24 april 2019 · 387 Inlägg

Bilen gick bra efter jag bytt fördelarlock och tändstift i ca 1-2 månader, nu börjar bilen spöka igen.
Det jag bytt är:
Bränslepump, bränslefilter, tändspole, stift, tändkablar, rotor, fördelarlock och förgasarpackning.
Fick se att tändstiften var svarta så googlade och hittade då att det kanske kunde vara temp-sensorn "blå" på termostathuset så bytt den. Men bilen går kasst ändå. Någon tipsade om lambdan, jag drog ur kabeln på lambdan utan att bilen reagerade på det (gick lika dåligt med kabeln i som ur). Kan det vara lambdan?

spillolja
24 april 2019 · 4 009 Inlägg

man kan testa om den evt. går  bättre och man hinkar i ca 1/2 - 2/3 del E85/etanol i bensinen, dessa ska klara ca 80% E85 innan regleringen slår i taket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
25 april 2019 · 387 Inlägg

Tror mig hittat felet på bilen. Den "nya" tändspolen som är ca 1 år gammal är kass (Biltema). Satte i originalet som jag hade kvar och bilen gick bra, satte tillbaka biltemas och bilen misstände när jag gasade, så borde väl vara spolen då..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang