Slutsteg - Protection mode ( Klurig fråga )

BasGalen
28 januari 2018 · 111 Inlägg

Hejsan vänner!
Det var länge sedan jag la ut mitt första inlägg här och jag har lärt mig så otroligt mycket under tiden.
Jag har nu stött på ett problem som varken jag eller en fullt utbildad elektriker kan komma på orsaken till.

Här är situationen:

Jag har ett slutsteg " 500.1 Alpha " av Gas och " Kicker Comp 2x12tum på 2 ohm som har 600w rms och 1200 peak ".
Jag införskaffade mig dem här produkterna för drygt ett halvår sen med ett tjockt kabelkit och allting funkade perfekt, sedan smällde jag min första bil och tröck in ljudet i min nästa bil där det även funkade perfekt. Den nya bilen glev sedan av e4 i hög hastighet så jag blev tvungen att köpa en ny bil där jag nu har tryckt in ljudet med Power Protection Mode går igång hela tiden på steget. Jag mätte upp allting och allting var flawless, superb jord och rätt spänning överallt men den går endå in i Protection mode så jag antog att steget hade gett upp efter alla hårda smällar och köpte då ett nytt likadant steg men till samma resultat.
Min enda gissning skulle vara att Batteriet i den nya bilen är för svagt ( 65Ah 590A ). Och ja den var full laddad vid alla försök där den mätte upp 12.55V.

Har ni några gissningar? :*

mb_pucken
28 januari 2018 · 5 083 Inlägg

Går det i protect även utan basen inkopplad? Kollat kablarna inne i lådan?
Vart har du jordat? Kan vara dålig jord även om motståndet är bra när man mäter.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bassiehof
28 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Händer samma sak när bilen är igång och generatorn laddar?

BasGalen
30 januari 2018 · 111 Inlägg

mb_pucken skrev:
Går det i protect även utan basen inkopplad? Kollat kablarna inne i lådan?
Vart har du jordat? Kan vara dålig jord även om motståndet är bra när man mäter.

Tydligen så ska grön protect lampa betyda att allt är lugnt och röd innebär dålig jord.
Lyser grönt hela tiden. Satte dålig jord för att se men då lyser den rött som den ska.

BasGalen
30 januari 2018 · 111 Inlägg

Bassiehof skrev:
Händer samma sak när bilen är igång och generatorn laddar?

Ajjemän. Men som jag sa i tidigare inlägget så fick jag reda på att grön protection lampa = jorden är bra.

Så vad fan kan felet vara? Basarna spelade på skitfint innan bilolyckan dom var med om men lådan och högtalare vad intakta vad jag kunde se?..

BasGalen
30 januari 2018 · 111 Inlägg

Kan nu tilllägga att det inte är strul med basarna då jag prövade med en annan bas.

Pininfarina406
30 januari 2018 · 535 Inlägg

Hur har du kopplat starten av steget? Jag hade ett steg som gjorde precis som ditt och där fick jag fördröja starten av steget till efter att bilen var igång.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
BasGalen
30 januari 2018 · 111 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Hur har du kopplat starten av steget? Jag hade ett steg som gjorde precis som ditt och där fick jag fördröja starten av steget till efter att bilen var igång.

Den är kopplad direkt till remote kabeln på stereon? Den startar i samband med att stereon startar.

Janneutanb
30 januari 2018 · 7 267 Inlägg

Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

BasGalen
1 februari 2018 · 111 Inlägg

Janneutanb skrev:
Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

Lyser grönt min vän
Kan det vara så att det är dålig jord från bilbatteriet till karossen så det inte blir en slutenkrets på någotsätt? asso ärligt så fattar varken jag eller BRL's kundtjänst vad felet är..

WilleG
1 februari 2018 · 185 Inlägg

Den lyser alltså grön och är på men inget ljud kommer ut till högtalarna?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
MrFalk07
1 februari 2018 · 6 Inlägg

BasGalen skrev:

Janneutanb skrev:
Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

Lyser grönt min vän
Kan det vara så att det är dålig jord från bilbatteriet till karossen så det inte blir en slutenkrets på någotsätt? asso ärligt så fattar varken jag eller BRL's kundtjänst vad felet är..

kanske vet jag vad felet är! Vad har du för stereo? jag har själv en pioneer 150
steget funkade med bas och allt ihop för testade med ett annat stereo då hoppade det igång direkt
kan va ett inställning i själva stereon

BasGalen
6 februari 2018 · 111 Inlägg

MrFalk07 skrev:

BasGalen skrev:

Janneutanb skrev:
Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

Lyser grönt min vän
Kan det vara så att det är dålig jord från bilbatteriet till karossen så det inte blir en slutenkrets på någotsätt? asso ärligt så fattar varken jag eller BRL's kundtjänst vad felet är..

kanske vet jag vad felet är! Vad har du för stereo? jag har själv en pioneer 150
steget funkade med bas och allt ihop för testade med ett annat stereo då hoppade det igång direkt
kan va ett inställning i själva stereon

En GAS GM100!

BasGalen
6 februari 2018 · 111 Inlägg

BasGalen skrev:

MrFalk07 skrev:

BasGalen skrev:

Lyser grönt min vän
Kan det vara så att det är dålig jord från bilbatteriet till karossen så det inte blir en slutenkrets på någotsätt? asso ärligt så fattar varken jag eller BRL's kundtjänst vad felet är..

kanske vet jag vad felet är! Vad har du för stereo? jag har själv en pioneer 150
steget funkade med bas och allt ihop för testade med ett annat stereo då hoppade det igång direkt
kan va ett inställning i själva stereon

En GAS GM100!

Prövade dock med RCA - AUX från mobilen med spelade endå inget!!

MammDiin
6 februari 2018 · 2 016 Inlägg

Konstigt att du inte får det att funka, för du verkar ju ha testat allt och även med nytt steg och annan bas.

Misstänker du kollat detta flera gånger men se så RCA är inkopplat på ''Line Input'', och även att högtalarkabeln är inkopplat rätt så du inte kopplat in båda till - eller +.
Kollat så båda säkringarna är hela på förstärkaren?

Var har du jordat minuskabeln till förstärkaren då?

BasGalen
8 februari 2018 · 111 Inlägg

MammDiin skrev:
Konstigt att du inte får det att funka, för du verkar ju ha testat allt och även med nytt steg och annan bas.

Misstänker du kollat detta flera gånger men se så RCA är inkopplat på ''Line Input'', och även att högtalarkabeln är inkopplat rätt så du inte kopplat in båda till - eller +.
Kollat så båda säkringarna är hela på förstärkaren?

Var har du jordat minuskabeln till förstärkaren då?

Allt det där är klirrat, jag lokaliserade ett fel till terminalerna på baslådan som är åtgärdat och prövade igen i bilen och det funkade i ca 2 timmar.
Jorden är satt i en mutter som går rakt in i karossen som är slipad så väl så metallen är synlig. Toppenjord men jag börjar misstänka att batteriet inte klarar av uppdraget. Prövade allt med ett nätaggregat o då funkade det perfa.

Nr24
1 mars 2023 · 1 Inlägg

Janneutanb skrev:
Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

Jag kopplade bort allt förutom jord å ström satt en kabel mellan ström å remote men lampan lysste inte, satt tillbaka allt igen å slog på strömmen då lyste lampan grön i ca 5-7s sen blev den röd ?? Har steget lagt av tro du? Det är ett GAS pro 600,1

Janneutanb
1 mars 2023 · 7 267 Inlägg

Nr24 skrev:

Janneutanb skrev:
Grön lampa betyder att steget är igång. Röd lampa betyder att något är fel.

Koppla ur allt förutom ström och jord. Sätt sen en kabel mellan ström och remote .
Lyser gröna lampan då är steget helt. Lyser röd är steget trasigt eller eventuellt jättespänningsfall.

Lyser det grönt så stäng av och koppla in remoten. Testa starta den igen.

Fortfarande grön som lyser så koppla in lågnivån.

Fortfarande grönt så in med basen.

Nu bör det fungera annars har du lokaliserat felet.

Jag kopplade bort allt förutom jord å ström satt en kabel mellan ström å remote men lampan lysste inte, satt tillbaka allt igen å slog på strömmen då lyste lampan grön i ca 5-7s sen blev den röd ?? Har steget lagt av tro du? Det är ett GAS pro 600,1

Ja om du har 12v på steget när du testade detta och det gick fortfarande i protect så är steget trasigt.

Levi69
4 mars 2023 · 1 Inlägg

Hej! En total nybörjare här =P.

Vad kan orsaken/orsakerna vara när slutsteget slår på protection mode när man höjer ljudet?

Mvh..

Janneutanb
4 mars 2023 · 7 267 Inlägg

Levi69 skrev:
Hej! En total nybörjare här =P.

Vad kan orsaken/orsakerna vara när slutsteget slår på protection mode när man höjer ljudet?

Mvh..

Spänningsfall är det vanligaste .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang