Tappad oljeplugg - en dyr och väldigt tråkig historia.

Meaganeowner
5 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Det skrivs radmetrar om oljetryck, olika givare, oljefilm o s v.

Men en sak är säker.
Utan oljeplugg blir det inget oljtryck ö h t.

Evildan
5 februari 2018 ·

Meaganeowner skrev:
En oljeplugg, som inte är utsatt för någon belastning, förutom värmeväxlingar, lossnar eventuellt om den är dragen för hand med bara fingrarna. Och troligtvis inte ens då.
Alltså var pluggen inte dragen med verktyg, Endast placerad i det gängade hålet efter avtappning av motorolja i samband med byte.

Kanhända tänkte den som satte i pluggen hämta momentnyckel, ringnyckel eller annat lämpligt verktyg för åtdragning, men fick annat viktigare för sig.

Mycket sällan som ett korrekt draget bultförband lossnar, inte ens av vibrationer.

Tror man det så har man sysselsättning en bra tid framöver att kontrollera alla bultar, skruvar, muttrar o s v på egna bilen.
Kanske t o m ligga vaken om nätterna.

Visst händer det att t ex hjulbultar och hjulmuttrar skruvar upp sig (oftast kort tid efter att hjulen dragits fast).
Men då handlar det om stora mekaniska påfrestningar.

Pssst, du kan inte dra en bult med moment då den saknar gängor. wink
Skruvförband däremot...

torsen
5 februari 2018 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
En oljeplugg, som inte är utsatt för någon belastning, förutom värmeväxlingar, lossnar eventuellt om den är dragen för hand med bara fingrarna. Och troligtvis inte ens då.
Alltså var pluggen inte dragen med verktyg, Endast placerad i det gängade hålet efter avtappning av motorolja i samband med byte.

Kanhända tänkte den som satte i pluggen hämta momentnyckel, ringnyckel eller annat lämpligt verktyg för åtdragning, men fick annat viktigare för sig.

Mycket sällan som ett korrekt draget bultförband lossnar, inte ens av vibrationer.

Tror man det så har man sysselsättning en bra tid framöver att kontrollera alla bultar, skruvar, muttrar o s v på egna bilen.
Kanske t o m ligga vaken om nätterna.

Visst händer det att t ex hjulbultar och hjulmuttrar skruvar upp sig (oftast kort tid efter att hjulen dragits fast).
Men då handlar det om stora mekaniska påfrestningar.

Pssst, du kan inte dra en bult med moment då den saknar gängor. wink
Skruvförband däremot.
..

Hahaha - så sant, så sant,

Meaganeowner
5 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Högergängad Oljeplugg.

Vete fasen om den benämnes bult, skruv, fästförband, skruvförband e t c  eller helt enkelt plugg.
Kanhända gängad pryl, som man lossar under ordnade förhållanden för att tappa ur motoroljan. Och därefter får dit den igen.

Själv körde jag bort motorns oljeplugg (gängad) som satt på växellådan.
Hittade en sten i gräset, gick fint att känna veven genom hålet.

Hur det gick med motorn? Den överlevde några 10 000 mil efter lagning med pånitad aluminiumplåt.

Sonen råkade göra samma sak... och även den motorn klarade sig, med pånitad plåt.

Det positiva var väl att oljan blev BYTAD i båda fallen.
Eller heter det BUTTAD?

Senast redigerat av Meaganeowner (5 februari 2018)

torsen
5 februari 2018 · 7 238 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Högergängad Oljeplugg.

Vete fasen om den benämnes bult, skruv, fästförband, skruvförband e t c  eller helt enkelt plugg.
Kanhända gängad pryl, som man lossar under ordnade förhållanden för att tappa ur motoroljan. Och därefter får dit den igen.

Själv körde jag bort motorns oljeplugg (gängad) som satt på växellådan.
Hittade en sten i gräset, gick fint att känna veven genom hålet.

Hur det gick med motorn? Den överlevde några 10 000 mil efter lagning med pånitad aluminiumplåt.

Sonen råkade göra samma sak... och även den motorn klarade sig, med pånitad plåt.

Det positiva var väl att oljan blev BYTAD i båda fallen.
Eller heter det BUTTAD?

Tror "sydlänningar" = söder om Jönköping säger bytad, och vi andra säger bytt.
Norrlänningar säger nog att oljan är okvar.

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2018 · 10 280 Inlägg

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
En oljeplugg, som inte är utsatt för någon belastning, förutom värmeväxlingar, lossnar eventuellt om den är dragen för hand med bara fingrarna. Och troligtvis inte ens då.
Alltså var pluggen inte dragen med verktyg, Endast placerad i det gängade hålet efter avtappning av motorolja i samband med byte.

Kanhända tänkte den som satte i pluggen hämta momentnyckel, ringnyckel eller annat lämpligt verktyg för åtdragning, men fick annat viktigare för sig.

Mycket sällan som ett korrekt draget bultförband lossnar, inte ens av vibrationer.

Tror man det så har man sysselsättning en bra tid framöver att kontrollera alla bultar, skruvar, muttrar o s v på egna bilen.
Kanske t o m ligga vaken om nätterna.

Visst händer det att t ex hjulbultar och hjulmuttrar skruvar upp sig (oftast kort tid efter att hjulen dragits fast).
Men då handlar det om stora mekaniska påfrestningar.

Pssst, du kan inte dra en bult med moment då den saknar gängor. wink
Skruvförband däremot...

Jag vet att den här diskussionen varit uppe förut och då, precis som nu, hänvisar jag till Svensk Ordbok som utges av Svenska Akademien där följande text finns:

"bult   substantiv ~en ~ar
bult·en
mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor

Exempel: de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Länkar till källor:

https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

https://svenska.se/om/om-ordbockerna/

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 februari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
5 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Rätt, rätt och rätt igen smile

Detta hjälper garanterat trådstartaren med hans problem!

Gängad avtappningsplugg för olja. Ibland med konad fals men oftast konstruerad för att täta medelst en mjuk metallbricka med lämpligt stort hål i. Placeras mellan plugg och en lågt placerat invändigt gängat hål i det som oftast kallas oljetråg.

TS. Tappade du även brickan enligt ovan?

Det som även bör utredas är om ovan detalj, pluggen, kan benämnas han, hon eller hen, när den omskrives.

- Stackarn, hen som bara ville veta om motorn tagit skada.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 februari 2018)

DAPMOT
5 februari 2018 · 20 Inlägg

aricharliegold skrev:

DAPMOT skrev:

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Såklart helförsäkrad och har ringt båda försäkringsbolagen ett par ggr på mina bara knän, men bilen har gått över 12k vilket är gränsen för maskinskada hos LF. Har även kollat om det skulle kunna gå på vagnskada. Hade jag kunnat bevisa att jag kört på ngt eller att det är sabotage så hade helförsäkringen varit giltig. Men inte i detta fallet.

Men där har du ju svaret?

Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

Tack, jag testar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2018 · 17 483 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Rätt, rätt och rätt igen smile

Detta hjälper garanterat trådstartaren med hans problem!

Gängad avtappningsplugg för olja. Ibland med konad fals men oftast konstruerad för att täta medelst en mjuk metallbricka med lämpligt stort hål i. Placeras mellan plugg och en lågt placerat invändigt gängat hål i det som oftast kallas oljetråg.

TS. Tappade du även brickan enligt ovan?

Det som även bör utredas är om ovan detalj, pluggen, kan benämnas han, hon eller hen, när den omskrives.

- Stackarn, hen som bara ville veta om motorn tagit skada.

Bra svar.

Men som sagt: Vad ska TS göra? Jag röstar för att köra vidare. Inget att förlora som nämnts tidigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tyfors Svetsare
5 februari 2018 · 1 150 Inlägg

Film snutt på hur de knackar kanske?

Svårt att avgöra ljud så men ändå

Senast redigerat av Tyfors (5 februari 2018)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Evildan
5 februari 2018 ·

Lekmän, lär er.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

FAQ
FRÅGA:
Vad är det för skillnad på skruv och bult?
SVAR:
Skruv
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.
Bult
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud eller dylikt, avsedd att användas utan att undergå plastisk formförändring.
Med andra ord: En skruv har gängor medan bult saknar gängor!

Senast redigerat av Evildan (5 februari 2018)

it_mutt Avstängd
5 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Lekmän, lär er.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

FAQ
FRÅGA:
Vad är det för skillnad på skruv och bult?
SVAR:
Skruv
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.
Bult
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud eller dylikt, avsedd att användas utan att undergå plastisk formförändring.
Med andra ord: En skruv har gängor medan bult saknar gängor!

Ska vi ta den där diskussionen igen?

Självklart ska vi inte det, för även om orden från början är "lika gamla" och betyder samma sak (och säger att du har fel), så är dina källor trots det mer "riktiga" och givetvis är det alltid dina källor som stämmer ... framför andras.

Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
5 februari 2018 · 10 280 Inlägg

Evildan skrev:
Lekmän, lär er.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

FAQ
FRÅGA:
Vad är det för skillnad på skruv och bult?
SVAR:
Skruv
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.
Bult
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud eller dylikt, avsedd att användas utan att undergå plastisk formförändring.
Med andra ord: En skruv har gängor medan bult saknar gängor!

Var och en blir salig på sin tro...

Jag personligen föredrar Svensk Ordbok utgiven av Svenska Akademien före "sfnskruv.se" i språkfrågor.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 februari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
5 februari 2018 ·

Jag konstaterar torrt att om somliga hade haft ett arbete på tekniskt konstruerade nivå inom fordonsindustrin hade konstruktörer bemött dessa med ett stort frågetecken. Det är väl skillnaden på hobbymekaniker och de som har konstruerande som yrke, förstå vikten av nomenklaturen.
Används bult till montering av hjul är risken stor att hjulet blir ett "flywheel" men ett svänghjul blir inte ett "steeringwheel", där går man på en nit, verkligen skruvat.

Nu tycker jag åtminstone att tråden får återgå till frågan, eventuella motorskador påstådda pga tappad bultplugg?

Senast redigerat av Evildan (5 februari 2018)

Meaganeowner
5 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Hrrrrrmmm....

Blir TS klokare på sitt problem nu?



Rena rama lekstugan... Bjud in A-traktorer, så får ni mer att raljera om.
Ungdomarna måste ju lära sig. Och ni är ju bra på detta!

Skapa även ett forum för verktyg, bra att ha, rättstavning, skruv/bult/muttrar,
enheter.
Så hänvisar man dit, de gånger det skrivs "fel".

Tycket inte ni också att det börjar bli tradigt med minst 50 % citeringar i tråden.

Stackars Ts...

Stackars Ts...

Stackars Ts...

- Denna respons hade han nog inte räknat med.

Frågan är om han kom närmare, det hen frågade efter?
Förresten vad var det hen frågade om?

Over and out...

Senast redigerat av Meaganeowner (5 februari 2018)

torsen
5 februari 2018 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:
Lekmän, lär er.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

Personligen vill jag hänvisa till BULTENS HANDBOK.
Vilken var obligatorisk i tidigare anställningar inom mätteknik, markfordons- och flygkonstruktion.
Så - instämmer med Evildan - rätt ska vara rätt - basta Cosi.
(Hm, konstigt att han alltid har rätt?)

volvo245amazon
5 februari 2018 · 110 Inlägg

Men det är väl sk-t samma vad vi säger om vi förstår varandra - eller?
Jag röstar på att han/hon ska byta kopparbricka, skruva i pluggen, byta filter och fylla på olja.
Förlorar ingenting om det rasar om ett par hundra mil

Muttley
5 februari 2018 ·

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Högergängad Oljeplugg.

Vete fasen om den benämnes bult, skruv, fästförband, skruvförband e t c  eller helt enkelt plugg.
Kanhända gängad pryl, som man lossar under ordnade förhållanden för att tappa ur motoroljan. Och därefter får dit den igen.

Själv körde jag bort motorns oljeplugg (gängad) som satt på växellådan.
Hittade en sten i gräset, gick fint att känna veven genom hålet.

Hur det gick med motorn? Den överlevde några 10 000 mil efter lagning med pånitad aluminiumplåt.

Sonen råkade göra samma sak... och även den motorn klarade sig, med pånitad plåt.

Det positiva var väl att oljan blev BYTAD i båda fallen.
Eller heter det BUTTAD?

Tror "sydlänningar" = söder om Jönköping säger bytad, och vi andra säger bytt.
Norrlänningar säger nog att oljan är okvar.

Tro kan man, vi som inte talar i tungor säger utbytt i de sydligare länet.   De gamla vet vi inte vad de säger då de bara svamlar och man nickar med.

it_mutt Avstängd
5 februari 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

Evildan skrev:
Lekmän, lär er.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

Personligen vill jag hänvisa till BULTENS HANDBOK.
Vilken var obligatorisk i tidigare anställningar inom mätteknik, markfordons- och flygkonstruktion.
Så - instämmer med Evildan - rätt ska vara rätt - basta Cosi.
(Hm, konstigt att han alltid har rätt?)

Fast bara gällande vissa saker tydligen...

Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

Har kört bilen sammanlagt ca 30 mil efter att ny olja fyllts på. Motorn knackar lite och turbon viner lite hela tiden, mer när man gasar på (och kanske lite mer när den är kall). Har inte märkt ngn skillnad på laddning och ax när man gasar på. Har heller inte sett att den ryker. Däremot så märkte jag att det luktade väldigt, väldigt mkt avgaser idag när jag backade in på en parkering. Befarar att turbon är på väg att ge upp nu och motorn inte får tillräckligt med luft.

Så funderar på om man ska ställa bilen nu och ev byta turbon (och kanske motorn).
Om bilen sotar pga för mkt bränsle kan det strula till det för partikelfiltret? Vill helst inte ha fler utgifter nu sad.

Senast redigerat av DAPMOT (11 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang