Passat 99 1.8t - Elfel/låsfel i förardörr.

andreasringstad
3 februari 2018 · 26 Inlägg

Hej!

Jag har problem med låset i förardörren i min Passat(ej fjärrstyrt).
- När jag låser upp bilen i förardörren så låses endast förardörren upp. Innerbelysningen tänds ej.
- När jag låser bilen i förardörren så låses endast förardörren. Innerbelysningen släcks ej(släcks tillslut efter 15 sekunder)
- När jag låser upp/låser i bakluckan eller passagerardörren så fungerar det som det ska. Alla dörrar låses upp/går i lås. Innerbelysningen tänds/släcks.
- Jag kan låsa och låsa upp alla dörrar FÖRUTOM förardörren med knapparna på insidan av förardörren.
- Alla elhissar fungerar som dom ska.
- När jag öppnar förardörren så tänds EJ belysningen inne i bilen. När övriga dörrar öppnas så tänds belysningen.

Jag undrar om någon av er känner igen detta fel eller vet vad det beror på. Jag har inte gjort någon felsökning alls ännu så alla tips är välkomna. Jag tycker det är mysko att förardörren reagerar när man låser via bakluckan/passagerardörren men inte via knapparna på insidan.

Tack på förhand för tips!

Soulman
4 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Inga konstigheter. Byt låskistan i förardörren.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
andreasringstad
4 februari 2018 · 26 Inlägg

Soulman skrev:
Inga konstigheter. Byt låskistan i förardörren.

Du är så säker? Kommer byte av låskistan även åtgärda problemen med att belysningen inte tänds?

Soulman
4 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Känt fel på VAG bilar med den åldern. Det sitter en microswitch i låskistan som styr allt det där. Finns ju en minimal chans att du har ett kabelbrott i överföringen i dörren men...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
4 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Lossa bälgen mellan förardörr och stolpen.

Kolla alla kablar. Haft flera brott där, med kostiga felsymptom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang