Volvo 744 b230e -87 startar inte

erixonp
5 februari 2018 · 34 Inlägg

Tjena. som rubriken lyder så har jag en volvo som inte startar.
allt hände en morgon när jag skulle gå ut och starta bilen för att värma upp den innan jag skulle åka.
var typ 10 minus ute. den starta riktigt snabbt precis som den brukar göra men sen när den stått i ungefär 10 minuter på tomgång så bara dör den. den ville igång men den baksmall lite.


senare den dagen så försökte jag bogsera igång den. då startar den och det går att köra men ingen tomgång på den.

så jag trodde det var kamremmen som hade hoppat några kugg för den har aldrig blivit bytt i min ägo så jag bytte den. Bilen går inge bättre för det. Den står rätt. har sedan köpt en begagnad tändmodul i tron om att det skulle vara den som var pajj eller dålig. inge bättre för det. har kikat efter tjuvluft men hittar inget. bränslepumpen låter. har kollat alla jordkablar..

OCH bilen vill starta nu men kan inte. känns som den baktänder och smäller i insuget och luftburken..

så nu vänder jag mig till er för jag behöver verkligen hjälp. Tacksam för svar!

MVH Pontus

Senast redigerat av erixonp (5 februari 2018)

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Har du möjlighet att få in den i något varmgarage över natten för att utesluta påverkningar av kylan?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
5 februari 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Får motorn soppa?
Får motorn gnista?

erixonp
5 februari 2018 · 34 Inlägg

den får bensin och gnista. glömde att skriva att jag har bytt tändstift, fördelarlock, rotor, tändmodul, tändspole.

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
5 februari 2018 · 34 Inlägg

en sak jag märkte idag när jag var ut efter jag skrev tråden var att jag försökte starta med startgas.
jag spruta lite kring insuget (packning och spridare)
den poffa till en gång och när jag gick för att kolla så brann det lite just där. kan det vara så att insugspackning har gått sönder?. kan den gå sönder bara sådär?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
5 februari 2018 · 34 Inlägg

insatsen skrev:
Har du möjlighet att få in den i något varmgarage över natten för att utesluta påverkningar av kylan?

Hej! ja den har stått i garage i 2 dagar nu!. mvh

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Försök täta med något temporärt och se om det hjälper..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
erixonp
5 februari 2018 · 34 Inlägg

insatsen skrev:
Försök täta med något temporärt och se om det hjälper..

Okej! vad är det bästa att täta med?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Det finns någon slags packning på tub som tål värme..
Jag köpte till min gräsklippare och det håller ännu..
Köpte det på q8..

Senast redigerat av insatsen (6 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
erixonp
6 februari 2018 · 34 Inlägg

insatsen skrev:
Det finns någon slags packning på tub som tål värme..
Jag köpte till min gräsklippare och det håller ännu..
Köpte det på q8..

Okej tack ska du ha. Provar imorgon!

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
jaka54
6 februari 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vänta nu!!! Du sa att motorn får soppa och gnista. -Då kan den inte vägra att starta!  För den får väl luft?!
Får en förbränningsmotor 1. soppa. 2. gnista och 3. luft ...så startar den!
Din motor får alltså inte något av dessa tre  för annars skulle den starta, så enkelt är det! Kolla igen så att den får alla tre! Luft är lättast att kolla! smile

caromania Forummoderator
6 februari 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vänta nu!!! Du sa att motorn får soppa och gnista. -Då kan den inte vägra att starta!  För den får väl luft?!
Får en förbränningsmotor 1. soppa. 2. gnista och 3. luft ...så startar den!
Din motor får alltså inte något av dessa tre  för annars skulle den starta, så enkelt är det! Kolla igen så att den får alla tre! Luft är lättast att kolla! smile

Jag håller med. Tror def inte på någon läcka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
erixonp
6 februari 2018 · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vänta nu!!! Du sa att motorn får soppa och gnista. -Då kan den inte vägra att starta!  För den får väl luft?!
Får en förbränningsmotor 1. soppa. 2. gnista och 3. luft ...så startar den!
Din motor får alltså inte något av dessa tre  för annars skulle den starta, så enkelt är det! Kolla igen så att den får alla tre! Luft är lättast att kolla! smile

vad jag har hört så är b230e motorerna med K-jetronic väldigt känsliga för tjuvluft.
som jag skrev i tråden så har jag en bättre begagnad original tändmodul, bytt rotor, bytt fördelare, bytt tändspole och sprillans nya tändstift. och den får ju luft.
glömde att skriva att jag har nya spridartätningar också.
har också kollat så att den inte läcker i luftbälgen som sitter mellan mätskiva och insug. har också gjort rent mätskivan utan resultat

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Baktändning tyder ju på att någon insugsventil inte tätar eller att tändningen inte är rätt inställd.
Så dedär med "bytt fördelare "hade jag kollat..

Senast redigerat av insatsen (6 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
erixonp
6 februari 2018 · 34 Inlägg

insatsen skrev:
Baktändning tyder ju på att någon insugsventil inte tätar eller att tändningen inte är rätt inställd.
Så dedär med "bytt fördelare "hade jag kollat..

okej hur ställer man tändning på en b230e?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
erixonp
8 februari 2018 · 34 Inlägg

nu startar bilen i 2-5 sek och sedan dör den. när jag försöker gasa så vill den bara dö.
kan den dra tjyvluft någonstans?
och vad är det för symptom om topplockspackningen har gått sönder? kan man se det utanpå på något vis?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
zemet
8 februari 2018 · 4 041 Inlägg

erixonp skrev:
nu startar bilen i 2-5 sek och sedan dör den. när jag försöker gasa så vill den bara dö.
kan den dra tjyvluft någonstans?
och vad är det för symptom om topplockspackningen har gått sönder? kan man se det utanpå på något vis?

Vad händer om du du sprutar startgas in i luftfiltret? Går den då?
Jag hade likande symptom på en 940. Då var det tätt bränsefilter.

Symptom på topplockspackingen är trasig är vatten i oljan. Eller att bilen drar mycket vatten. Eller övertryck i expansionskärlet.

Svårt att vara säker utan att göra ett komptest.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
erixonp
8 februari 2018 · 34 Inlägg

zemet skrev:

erixonp skrev:
nu startar bilen i 2-5 sek och sedan dör den. när jag försöker gasa så vill den bara dö.
kan den dra tjyvluft någonstans?
och vad är det för symptom om topplockspackningen har gått sönder? kan man se det utanpå på något vis?

Vad händer om du du sprutar startgas in i luftfiltret? Går den då?
Jag hade likande symptom på en 940. Då var det tätt bränsefilter.

Symptom på topplockspackingen är trasig är vatten i oljan. Eller att bilen drar mycket vatten. Eller övertryck i expansionskärlet.

Svårt att vara säker utan att göra ett komptest.

Ja den verkar gå på startgas. men jag är själv i garaget just idag så jag har ingen som kan spruta startgas eller starta bilen åt mig..
vad är det för symptom på igensatt vevhusventilation då?

Volvo 740 "9000 milaren" (1987)
zemet
9 februari 2018 · 4 041 Inlägg

erixonp skrev:

zemet skrev:

erixonp skrev:
nu startar bilen i 2-5 sek och sedan dör den. när jag försöker gasa så vill den bara dö.
kan den dra tjyvluft någonstans?
och vad är det för symptom om topplockspackningen har gått sönder? kan man se det utanpå på något vis?

Vad händer om du du sprutar startgas in i luftfiltret? Går den då?
Jag hade likande symptom på en 940. Då var det tätt bränsefilter.

Symptom på topplockspackingen är trasig är vatten i oljan. Eller att bilen drar mycket vatten. Eller övertryck i expansionskärlet.

Svårt att vara säker utan att göra ett komptest.

Ja den verkar gå på startgas. men jag är själv i garaget just idag så jag har ingen som kan spruta startgas eller starta bilen åt mig..
vad är det för symptom på igensatt vevhusventilation då?

Går den på startgas så bör ju inte topplockspackningen vara så dålig att du inte har komp iaf. Så då borde den starta om den får bränsle.

Bränslefiltret lär ju inte vara bytt på din bil någonsin så det kan ju inte skada att ha ett nytt ändå. Om du tänkt behålla bilen vill säga.

Igensatt vevhusvenilation brukar ge symptom som att olja stickan flyger upp och att den trycker ur sig olja igenom diverse packningar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
9 februari 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har du verkligen kollat att den får soppa??
Låter som om din bil inte får soppa! -Du har väl elpump i tanken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang