Problem med centrallåset

maax01
11 februari 2018 · 11 Inlägg

Hej, jag har en Opel Zafira B 2006 (diesel). I förrgår märkte jag att när jag öppnade bilen med centrallåset så låstes inte bagageluckan upp. Alla andra dörrar + bränsleluckan fungerade som vanligt. Idag skulle jag kolla säkringarna för att se om det var nån som hade gått, det var det inte.

När jag satte in säkringen för centrallåset igen hörde jag ett svagt ljud som lät "popp", och nu funkar inte centrallåset överhuvudtaget!! Bagageluckan är fortfarande låst...

Bilen går alltså nu inte att låsa.... är det nån som kan ha en susning om vad det kan vara, har kollat alla säkringar, alla hela...

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ett visdomsord från en fd chef till mig på den tiden då jag jobbade..
Rör ingenting som fungerar!

Nu har du ställt till det för dig och har nu 2 fel..
Börja med en norsk reset , med jordpolen av en stund på batteriet.
Bakluckan kan vara kabelskada eller lås.
För att undvika sånär så använder man ett mätinstrument inställt på lågt motståndsvärde, typ 200 Ohm och mäter tvärsöver säkringen.
Har man " pipfunktion" på sitt instrument, så kan man använda detta också.
När det gäller låset på bakluckan så hade jag lyssnat efter ljud ifrån låset när jag låser upp.
Annars kan man tänka sig att det är ett kabelbrott i genomföringen där kablaget rör sig mycket.

Senast redigerat av insatsen (11 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
maax01
11 februari 2018 · 11 Inlägg

Hej, jag tackar och bugar för dina råd. Ska testa//m

maax01
11 februari 2018 · 11 Inlägg

Min vän!
Den norska modellen funkade smile Samma "puffljud" som lät när jag satte dit säkringen lät när jag kopplade till minuspoolen på batteriet igen, det finns mycket konstigt med bil el...

Hur som helst, nu kan jag låsa bilen i natt och jag känner mig väldigt lättad!! Bagageluckan är fortfarande låst, men den går att öppna inifrån genom att ta bort ett litet lock, sticka in en kniv eller bred skruvmejsel och vrida åt höger och sedan putta upp luckan.

Det konstiga är att det klickar i bagageluckans lås när man låser upp/låser via centrallåset. Får fortsätta felsökningen där...

STORT TACK FÖR DITT TIPS SOM HJÄLPTE MIG!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang