VW Golf GTI -06 - Aftermarketradio startar inte

6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej på er!

TL;DR Aftermarketradio från Wish vill inte starta i Golf GTI -06, vad göra?

Då min gamla radioenhet i bilen knappt hade några pixlar kvar, tänkte jag att jag testar att klicka hem en enhet från Wish. Fick snabb och smidig leverans, men nu när allt är inkopplat vill inte min nya radioenhet starta. Fick inte heller med någon som helst bruksanvisning, vilket är toppen!

Jag kollade en extra gång att enheten ska vara kompatibel med en Golf GTI -06.

Som tur är har jag redan fått pengarna tillbaka från Wish, troligtvis blir det mitt första och sista köp därifrån. Däremot tänkte jag att man kanske kan skaka liv i radion i alla fall?

Eftersom jag uppenbarligen inte är någon expert på bilar vågade jag inte felsöka allt för mycket, med risk för att förstöra någonting. Det jag har gjort däremot är:

- Dra ur allt och koppla in igen.
- Kolla säkringen både på enheten och bilens säkringar. Inget där är trasigt.
- Slagit på både tändning och motor för att se om enheten reagerar.

Jag har även tänkt testa om den gamla enheten fungerar senare idag.

Länk till enheten: https://www.wish.com/c/8-car-radio-play … 6df47351e0

Vill ni ha bilder på hur det ser ut i bilen kan jag ladda upp senare idag.

Allt gott,

Jag ska hjälpa dig.. · 2 236 Inlägg
Skrivet 14 februari #2

När jag har sånahär problem så kollar jag var jord och plus ska komma.
Det borde väl stå på radion vilket som är plus t ex?
Sen är det väl bara att lägga eller skifta ledningarna så dom ligger rätt..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #3

insatsen skrev:
När jag har sånahär problem så kollar jag var jord och plus ska komma.
Det borde väl stå på radion vilket som är plus t ex?
Sen är det väl bara att lägga eller skifta ledningarna så dom ligger rätt..

En del sladdar är märkta med lite kinesiska tecken, men också ett och annat ord på engelska.

Jag kan inte ändra på kablarna så pass mycket, då de ansluts till en 16pinkontakt. Har lokaliserat jord och "Power 12V", som de skriver. Däremot kan jag inte flytta på någon utav kablarna.

Återkommer med bild snart, så får du se hur det ser ut.

1 497 Inlägg
Skrivet 14 februari #4

Testa att koppla den direkt mot 12V så ser du om den ens fungerar.

6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #5

CC72 skrev:
Testa att koppla den direkt mot 12V så ser du om den ens fungerar.

Hur menar du med att koppla den direkt mot 12V? Ursäkta min okunskap.

Jag kan inte lossa kablarna från kontakten som ska till bilens kontakt.

https://imgur.com/a/xHMwn

Så där ser kontakterna ut. Intressant dock på bilens kontakt går två gul/röda kablar, som jag gissar är ström. På enheten finns endast en gul kabel kopplad, som jag gissar är ström. Kan detta spela roll?

1 626 Inlägg
Skrivet 14 februari #6

Följde det med olika anvisningar beroende på bilmodell? För Golf 4 har väl annan kontakt i bilen än 5:an...

Vart är den extra klumpen på sista bilden kopplad? Den sköter väl om bland annat rattstyrningen och så enheten slår på/av om den styrs med canbus.
Är inget kopplat till den vita kontakten i bilens kontakt? För det är väl den som sköter om ovannämnda rattstyrning och canbus?

6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #7

MammDiin skrev:
Följde det med olika anvisningar beroende på bilmodell? För Golf 4 har väl annan kontakt i bilen än 5:an...

Vart är den extra klumpen på sista bilden kopplad? Den sköter väl om bland annat rattstyrningen och så enheten slår på/av om den styrs med canbus.
Är inget kopplat till den vita kontakten i bilens kontakt? För det är väl den som sköter om ovannämnda rattstyrning och canbus?

Precis, följde med två olika kontakter, den ena passar inte någonstans. Jag gissar att den är till en 4:a.

Den lilla klumpen är delvis kopplad i kablaget som går in i bilens kontakt, samt de två gröna kontakterna som fäster i enheten.

Den vita kontakten var till en gammal aux-kabel som förra ägaren dragit dit. Den är nu borttagen.

Bifogar bilder på en klisterlapp som satt på lådan, hela kablaget och baksidan på enheten.

Bilder: https://imgur.com/a/QE3W8

1 626 Inlägg
Skrivet 14 februari #8

Då är det lättast att börja mäta så du får 12V i kontakt 9. Och med tändningen på så ska du ha 12V i kontakt 2 ACC ignition boot.

6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #9

MammDiin skrev:
Då är det lättast att börja mäta så du får 12V i kontakt 9. Och med tändningen på så ska du ha 12V i kontakt 2 ACC ignition boot.

Får rota fram en multimeter eller något sådant..

När man mäter, kör man multimetern direkt på sladden. Verkar inte kunna få loss sladdarna överhuvudtaget.

Finns ingen spänning i sladdarna kanske man får skrota enheten i alla fall?

Ska som sagt testa att mäta lite och se hur det går. Annars får jag tacka så mycket för att du tog dig tid att hjälpa!

Jag ska hjälpa dig.. · 2 236 Inlägg
Skrivet 14 februari #10

När man mäter så håller man ena sladden från instrumentet till chassiejord och den andra provar man sig fram med på de olika kablarna.
Man ställer mätaren på 20 volt likström.
Lätt som en plätt!
Har bara gjort det i 40 år..

Senast redigerat av insatsen (14 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
1 626 Inlägg
Skrivet 14 februari #11

Dra ur kontakten som går in i radion och mät direkt i den. Borde vara 12V i den gula hela tiden när du mäter med ena mätpinnen i den gula och andra i den svara kabeln. Och den svarta och den röda kabeln borde det vara 12V när du vrider på nyckeln.

Och på mätaren ska du vanligtvis ha valt 20V likström (likström (DC) markeras med ett sträck med 3 punkter under).
Och den svarta mätkabeln ska vara i COM på mätaren och den Röda i V, Ohm, mA porten.

Senast redigerat av MammDiin (14 februari )

6 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #12

insatsen skrev:
När man mäter så håller man ena sladden från instrumentet till chassiejord och den andra provar man sig fram med på de olika kablarna.
Man ställer mätaren på 20 volt likström.
Lätt som en plätt!
Har bara gjort det i 40 år..

MammDiin skrev:
Dra ur kontakten som går in i radion och mät direkt i den. Borde vara 12V i den gula hela tiden när du mäter med ena mätpinnen i den gula och andra i den svara kabeln. Och den svarta och den röda kabeln borde det vara 12V när du vrider på nyckeln.

Och på mätaren ska du vanligtvis ha valt 20V likström (likström (DC) markeras med ett sträck med 3 punkter under).
Och den svarta mätkabeln ska vara i COM på mätaren och den Röda i VΩmA porten.

Toppen, tack för info.

Hittade ingen mätare hemma, så får köpa en efter jobbet imorgon. Återkommer med resultat.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang