Skrikande ljud från kamrems området

20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej
Märkte idag att motorn inte lät som den skulle när jag var ute och körde och sedan när jag stannade så öppnadd jag motorhuven och det lät som fan vid kamremmen plus att det luktade bränt gummi.

Är inte supererfaren men hört att remspray är ett alternativ. Men isånafall exakt vsr ska jag spraya.
Idéer och tips uppskattas stort.

Volvo S40 2.0T 2001

20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #2

insatsen skrev:
Passa dig så det inte är något lager som är på gång att ge med sig..

Aa ne får hoppas på att det inte är det. Har mailat Autoexperten om tid för felsökning så får vi se vad de tycker

610 Inlägg
Skrivet 25 februari #3

Låter som en slirande rem i mina öron

20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #4

Curse skrev:
Låter som en slirande rem i mina öron

Aa, har du några tips på vad jag ska göra?

5 557 Inlägg
Skrivet 25 februari #5

ACn skurit?

Ta bort aggregatremmen och lyssna ifall ljudet är kvar

Hon/Henne
388 Inlägg
Skrivet 25 februari #6

Hade samma problem på min V70n
Det var frihjulet på generatorn som var kasst.

Evildan
Skrivet 25 februari #7

Vilken rem är enligt dig kamremmen?

388 Inlägg
Skrivet 25 februari #8

Plocka bort multiremmen o starta igen så kan du höra om ljudet är kvar eller ej.

Fri fart för ett fritt folk! · 9 427 Inlägg
Skrivet 25 februari #9

Kan vara en rulle som skurit till remmen så starta för fan inte bilen ta reda på var felet är först

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #10

Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Evildan
Skrivet 25 februari #11

S40_01 skrev:
Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Ja.

Anledningen att jag frågde om kamremmen är att många har lite svårt med nomenklaturen och kallar saker för vad dom inte heter eller är.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 196 Inlägg
Skrivet 25 februari #12

Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #13

Evildan skrev:

S40_01 skrev:
Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Ja.

Anledningen att jag frågde om kamremmen är att många har lite svårt med nomenklaturen och kallar saker för vad dom inte heter eller är.

Aa okej tack!

20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #14

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Yes, tack för klargörandet

Evildan
Skrivet 25 februari #15

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Det du och jag förmodligen brukade kalla fläktrem på våra tidigt ägda bilar?

Nu ska det ena efter det andra aggregatet drivas av det där sköra hopprepet, skönt tycker jag att vara utan gummisnoddar under aluminiumhuven. wink

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 196 Inlägg
Skrivet 25 februari #16

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Det du och jag förmodligen brukade kalla fläktrem på våra tidigt ägda bilar?

Nu ska det ena efter det andra aggregatet drivas av det där sköra hopprepet, skönt tycker jag att vara utan gummisnoddar under aluminiumhuven. wink

Absolut! Fläkt, vattenpump och generator var det som behövde drivas på mina tidiga bilar: PV, Amazon och Oplar bl.a. Det fanns ju inte styrservo och AC på dom. Sen så är jag ju bortskämd med kamkedja på alla mina 8:or. Men har ju kamrem på V70:n.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 februari )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #17

Så ni tycker jag ska testa att lossa på multiremmen och se om ljudet kvarstår

388 Inlägg
Skrivet 25 februari #18

Ja det är lättast så, och du kan känna om något går trögt, dåliga lager i spännhjul m.m.

20 Inlägg
Skrivet 25 februari · Inlägg av trådskaparen #19

Sukkan skrev:
Ja det är lättast så, och du kan känna om något går trögt, dåliga lager i spännhjul m.m.

Aa okej tack för alla svar, jag återkommer när jag testat.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang