Försäkringsbolag vill inlösa min bil men jag vill reparera den (Audi A3 -06)

AudiJ Avstängd
1 mars 2018 · 70 Inlägg

För några dagar sedan var det totalt snökaos här i Skåne, vilket som resulterade i att min bil gled ner i ett dike när jag tog en mindre kurva mitt ute i ingenstans under snöstormens värsta timmar.

"Krocken" var hur lugn som helst, gled sakta men säkert ner i ett dike och in i någon form av sten. Resultatet blev en buckla och att styrningen gick sönder. Verkstaden skrev en kalkyl på att det skulle kosta ca 50000kr att reparera, något jag ifrågasätter.

Bilen är pedantskött av mig. Servad var 1500mil, ingen longlife. Stora servicen är gjord.
Bilen i fråga är en Audi A3 2.0T från 2006.

Trygg Hansa värderade bilen till 53000, men efter att ha tjatat lite höjde de värderingen till 60000. Något jag fortfarande inte är nöjd med.

Jag vill ha bilen reparerad. Det är mycket som har lagats och bytt på bilen under min ägotid. (Ca ett år). Dock har allting blivit fixad på en verkstad där de inte ger ut kvitton så något sådant kan jag ej skicka.

Någon som varit i samma situation?

spillolja
1 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Om man är helt säker på att den är värd mera kan man ta en värdering på den   ( kostar ca 5000:- )   http://besiktning.nu/

bilpriser.nu antyder  ca 25.000:- för en som gått ca 18.300mil, ni uppger inte vad eran gått

Tyvärr så har bolaget rätt att lösa in den, man kan evt. begära att behålla den mot restvärdet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AudiJ Avstängd
1 mars 2018 · 70 Inlägg

spillolja skrev:
Om man är helt säker på att den är värd mera kan man ta en värdering på den   ( kostar ca 5000:- )   http://besiktning.nu/

bilpriser.nu antyder  ca 25.000:- för en som gått ca 18.300mil, ni uppger inte vad eran gått

Tyvärr så har bolaget rätt att lösa in den, man kan evt. begära att behålla den mot restvärdet

Ca 17000 har den gått.

Bilpriser.nu är katastrof. Alla liknande bilar på blocket ligger mellan 55-70k. Min har dock varit extremt bra skött, och med tanke på att de som säljs oftast inte har fått stora servicen gjord så bör min ligga runt 65k.

Känner mig bara så lurad. Ringde skadeteknikern och en tjej med taskig attityd svarade. Tydligen vill skadeteknikern inte laga den då han anser att kalkylen från verkstaden ej är komplett, utan andra dyra saker kan tillkomma. När jag frågar ifall jag kan prata med skadeteknikern så han kan förklara sig så är det omöjligt och "han kommer absolut inte rabbla upp det han anser vara fel."

Skaffa inte Trygg-hansa. Världens äckligaste företag.

spillolja
1 mars 2018 · 4 024 Inlägg

https://www.autouncle.se  är en sida som underlag för värdering  väldigt få är tillsalu, och dom som är tillsalu är ofast inte det utan anledning för en så gammal bil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Low
1 mars 2018 · 3 308 Inlägg

Bil firmer på blocket värkar sälja för 50-60k.

Att du fått 60k ska du vara nöjd med?

Underhåll på en bil är normalt.

-Akerfeldt-
1 mars 2018 · 2 638 Inlägg

Det kan vara så mycket mer som är trasigt än det man ser som gör att reparationskostnaderna drar iväg. Du borde kunna begära att få se prisförlaget och vad den innebär för reparationer.

Tycker ändå du fått din bil värderad till ganska rätt pris om du själv kollat upp vad dem ligger i för pris på blocket. Däremot värderar man sin bil ofta för högt, för det du anser höjer värdet på bilen gör oftast försäkringsbolaget inte. Tex välskött och utförda service utöver serviceplan.

Hilmer
1 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Vill dom lösa in bilen för att det i slutänden blir billigare så är det inte så mycket man kan göra åt det, man kan aldrig kräva att bilen skall repareras.
Däremot finns det inga hinder att inte godta deras bud, det är upp till bilägaren ifall man vill acceptera budet eller att behålla bilen utan ersättning.
Är man inte nöjd med budet så kan man alltid anlita en oberoende part för en värdering, tidigare var det så att om denne värderade bilen till samma eller högre belopp så tar försäkringsbolaget kostnaden, men om de värderar bilen lägre än försäkringsbolaget så får man själv stå för notan, vet inte om det fungerar så fortfarande men det går ju alltid att höra efter!

Att reparationskostnaden är hög är inget alls konstigt, det är dyrt att reparera bilar och när det kommer till en avåkningsskada så kan det gömma sig en hel del skador som man själv kanske inte tänker på.

Att tjata sig till extra ersättning för reparationer som är gjorda ger sällan resultat eftersom detta är en förutsättning för att bilen ska behålla sitt värde, utan underhåll så sjunker ju bilens värde väldigt snabbt!
Om man därtill inte kan uppvisa kvitton på reparationerna så finns det egentligen inget värde i den informationen.

Y169
1 mars 2018 · 67 Inlägg

Gissar på att du inte har en aning om vad man stöter på när man lagar krockade bilar..

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
1 mars 2018 ·

Ta budet, köp den här som rullat xa 3000mil kortare och få cirka 8-10 kakor över till annat?
https://m.blocket.se/stockholm/Audi_A3_ … 12&w=3
Det är trots allt en väldigt vanlig dussinbil

jaka54
1 mars 2018 · 5 727 Inlägg

Hej!
Eller fixa den själv...

AudiJ Avstängd
1 mars 2018 · 70 Inlägg

Low skrev:
Bil firmer på blocket värkar sälja för 50-60k.

Att du fått 60k ska du vara nöjd med?

Underhåll på en bil är normalt.

Dessa bilar säljs oftast när det är dags för stora servicen. Min bil är (var) i väldigt bra skick med stora servicen gjord. Finns några ute på blocket som ligger upp mot 65k, hade känns mer rättvist om min bil också blivit värderad där omkring.

Hilmer skrev:
Vill dom lösa in bilen för att det i slutänden blir billigare så är det inte så mycket man kan göra åt det, man kan aldrig kräva att bilen skall repareras.
Däremot finns det inga hinder att inte godta deras bud, det är upp till bilägaren ifall man vill acceptera budet eller att behålla bilen utan ersättning.
Är man inte nöjd med budet så kan man alltid anlita en oberoende part för en värdering, tidigare var det så att om denne värderade bilen till samma eller högre belopp så tar försäkringsbolaget kostnaden, men om de värderar bilen lägre än försäkringsbolaget så får man själv stå för notan, vet inte om det fungerar så fortfarande men det går ju alltid att höra efter!

Att reparationskostnaden är hög är inget alls konstigt, det är dyrt att reparera bilar och när det kommer till en avåkningsskada så kan det gömma sig en hel del skador som man själv kanske inte tänker på.

Att tjata sig till extra ersättning för reparationer som är gjorda ger sällan resultat eftersom detta är en förutsättning för att bilen ska behålla sitt värde, utan underhåll så sjunker ju bilens värde väldigt snabbt!
Om man därtill inte kan uppvisa kvitton på reparationerna så finns det egentligen inget värde i den informationen.

Jo, hörde också det där om en opartisk värderingsman. Trygg-Hansa sa dock att det skulle ta minst en vecka innan man kan skicka ut en sådan och jag orkar inte vänta. Behöver min bil nu.

Tack för feedbacken.

Evildan skrev:
Ta budet, köp den här som rullat xa 3000mil kortare och få cirka 8-10 kakor över till annat?
https://m.blocket.se/stockholm/Audi_A3_ … 12&w=3
Det är trots allt en väldigt vanlig dussinbil

Är dock lite skillnad på en turboladdad A3:a och en som ej är det.

Tack för era inlägg! Jag känner mest just nu att jag vill försöka öka värdet till 67000 då min självrisk ligger på 7000. Vill ha 60000 kronor i handen så jag kan köpa mig en likvärdig bil. Alternativt får de ge mig en likvärdig bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2018 · 17 473 Inlägg

AudiJ skrev:

Low skrev:
Bil firmer på blocket värkar sälja för 50-60k.

Att du fått 60k ska du vara nöjd med?

Underhåll på en bil är normalt.

Dessa bilar säljs oftast när det är dags för stora servicen. Min bil är (var) i väldigt bra skick med stora servicen gjord. Finns några ute på blocket som ligger upp mot 65k, hade känns mer rättvist om min bil också blivit värderad där omkring.

Hilmer skrev:
Vill dom lösa in bilen för att det i slutänden blir billigare så är det inte så mycket man kan göra åt det, man kan aldrig kräva att bilen skall repareras.
Däremot finns det inga hinder att inte godta deras bud, det är upp till bilägaren ifall man vill acceptera budet eller att behålla bilen utan ersättning.
Är man inte nöjd med budet så kan man alltid anlita en oberoende part för en värdering, tidigare var det så att om denne värderade bilen till samma eller högre belopp så tar försäkringsbolaget kostnaden, men om de värderar bilen lägre än försäkringsbolaget så får man själv stå för notan, vet inte om det fungerar så fortfarande men det går ju alltid att höra efter!

Att reparationskostnaden är hög är inget alls konstigt, det är dyrt att reparera bilar och när det kommer till en avåkningsskada så kan det gömma sig en hel del skador som man själv kanske inte tänker på.

Att tjata sig till extra ersättning för reparationer som är gjorda ger sällan resultat eftersom detta är en förutsättning för att bilen ska behålla sitt värde, utan underhåll så sjunker ju bilens värde väldigt snabbt!
Om man därtill inte kan uppvisa kvitton på reparationerna så finns det egentligen inget värde i den informationen.

Jo, hörde också det där om en opartisk värderingsman. Trygg-Hansa sa dock att det skulle ta minst en vecka innan man kan skicka ut en sådan och jag orkar inte vänta. Behöver min bil nu.

Tack för feedbacken.

Evildan skrev:
Ta budet, köp den här som rullat xa 3000mil kortare och få cirka 8-10 kakor över till annat?
https://m.blocket.se/stockholm/Audi_A3_ … 12&w=3
Det är trots allt en väldigt vanlig dussinbil

Är dock lite skillnad på en turboladdad A3:a och en som ej är det.

Tack för era inlägg! Jag känner mest just nu att jag vill försöka öka värdet till 67000 då min självrisk ligger på 7000. Vill ha 60000 kronor i handen så jag kan köpa mig en likvärdig bil. Alternativt får de ge mig en likvärdig bil.

De kommer inte ge dig en bil. Enligt det avtal du tecknade så får du pengar. Tycker det var ett bra bud för en gammal Audi! Se det från positivt: Nu kan du köpa en bil av ett annat märke. Omväxling förnöjer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
1 mars 2018 · 8 864 Inlägg

Tycker du fått ett bra bud på bilen.
Du skriver att du lagt ner mycket på reparationer och service, kan du inte styrka det med kvitton så är det ju inte vatten värt.

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
1 mars 2018 ·

De a3 or jag fann när man sökte "Audi a3 2.0t" 2006 har alla gått ett par tusen mil kortare än din.

Att du gör dina reperationer eller stora servicen svart är en stor nackdel för dig och varför skulle försäkringsbolaget tro dig?

Servicen är inget som gör att den är värd lika mycket som en bil som rullat 3000 mil mindre än din och har lika service fast med kvitton.

60 var jävligt bra.

spillolja
1 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Om man gör det själv så sparar man kvittorna på inköpta delar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Low
1 mars 2018 · 3 308 Inlägg

Byt din audi mot en prius. Skulle jag gjort!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2018 · 17 473 Inlägg

Ska själv byta olja+filter på min gamla pendlarburk imorgon. Givetvis tar jag bilder när bilen står på liften och oljan rinner. Gärna med ett tydligt uppslag av en dagstidning och det nya filtret så kan datumet verifieras. Sen skriver jag ut bilden och lägger i bilens mapp tillsammans med kvitto.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
1 mars 2018 · 4 024 Inlägg

När jag bytte kamremmen på R5:an. så skrev jag ut beställningsbekräftelsen/fakturan på kittet, antecknade km-tal och datum i såväl servicehäftet och den utskrivan sidan som man sparar till remmen byts nästa gång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
1 mars 2018 ·

AudiJ skrev:

Low skrev:
Bil firmer på blocket värkar sälja för 50-60k.

Att du fått 60k ska du vara nöjd med?

Underhåll på en bil är normalt.

Dessa bilar säljs oftast när det är dags för stora servicen. Min bil är (var) i väldigt bra skick med stora servicen gjord. Finns några ute på blocket som ligger upp mot 65k, hade känns mer rättvist om min bil också blivit värderad där omkring.

Hilmer skrev:
Vill dom lösa in bilen för att det i slutänden blir billigare så är det inte så mycket man kan göra åt det, man kan aldrig kräva att bilen skall repareras.
Däremot finns det inga hinder att inte godta deras bud, det är upp till bilägaren ifall man vill acceptera budet eller att behålla bilen utan ersättning.
Är man inte nöjd med budet så kan man alltid anlita en oberoende part för en värdering, tidigare var det så att om denne värderade bilen till samma eller högre belopp så tar försäkringsbolaget kostnaden, men om de värderar bilen lägre än försäkringsbolaget så får man själv stå för notan, vet inte om det fungerar så fortfarande men det går ju alltid att höra efter!

Att reparationskostnaden är hög är inget alls konstigt, det är dyrt att reparera bilar och när det kommer till en avåkningsskada så kan det gömma sig en hel del skador som man själv kanske inte tänker på.

Att tjata sig till extra ersättning för reparationer som är gjorda ger sällan resultat eftersom detta är en förutsättning för att bilen ska behålla sitt värde, utan underhåll så sjunker ju bilens värde väldigt snabbt!
Om man därtill inte kan uppvisa kvitton på reparationerna så finns det egentligen inget värde i den informationen.

Jo, hörde också det där om en opartisk värderingsman. Trygg-Hansa sa dock att det skulle ta minst en vecka innan man kan skicka ut en sådan och jag orkar inte vänta. Behöver min bil nu.

Tack för feedbacken.

Evildan skrev:
Ta budet, köp den här som rullat xa 3000mil kortare och få cirka 8-10 kakor över till annat?
https://m.blocket.se/stockholm/Audi_A3_ … 12&w=3
Det är trots allt en väldigt vanlig dussinbil

Är dock lite skillnad på en turboladdad A3:a och en som ej är det.

Tack för era inlägg! Jag känner mest just nu att jag vill försöka öka värdet till 67000 då min självrisk ligger på 7000. Vill ha 60000 kronor i handen så jag kan köpa mig en likvärdig bil. Alternativt får de ge mig en likvärdig bil.

Jo jag vet skillnaden på FSI OCH TFSI därav mitt tips om en FSI så slipper du en ev krånglande turbo samt får på köpet lägre skatt, förbrukning, försäkring osv.
Men är det överladdat du vill åka så finns det fler till salu med liknande mil under 60000kr. Tänk på att begärda priset på en A3 sällan är försäljningspriset. Givetvis kan du försöka att argumentera med skaderegleraren om att få ännu bättre betalt, det kostar dig ingenting mer än tiden och besväret och får du ännu mer deg för kärran så är det bara positivt för dig.
Återkom gärna i tråden vad slutsumman blev.

Evildan
1 mars 2018 ·

Jag menar att här har du en q för 54900kr med lägre mil än din.

https://m.blocket.se/stockholm/Audi_A3_ … 12&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang