Få andra att respektera privat parkering

caromania Forummoderator
5 mars 2018 · 9 296 Inlägg

RitPer skrev:

Soulman skrev:

Svarte_Orm skrev:
Beroende på hur parkeringsplatsen ligger i förhållande till kanter och andra rutor så kanske man kan parkera sin egen bil bakom inkräktarens, typ 5cm bakom så han inte kan komma därifrån. Men det vill ju till att man inte blockerar för andra. Har man platsen längst in borde det funka.

Den är bra. Gjorde en liknande manöver. Då var det vinter och lite lägre friktion så att säga, så jag kopplade på bogserlinan och drog bort den felparkerade bilens så gott det gick. Den hamnade lite olyckligt mitt i trafiken, men det var ju inte mitt problem.

Problemet jag hade var att någon avsiktligt använde min parkering och det ska naturligtvis inte skapa problem för mig. Den bilägaren fick ta hand om sitt eget parkeringsproblem.
Case closed.

Min bil orkar knappt dra en släpvagn än mindre en annan bil. tongue

Nä du är nog inne på rätt spår. Med största sannolikhet så är det någon korkad halvblind tjomme som inte ser skylten. En tydligare skylt, eller annan tydlig markering trollar nog bort problemet även om det säkert fortfarande finns risk att stöta på en eller annan obegåvad stackare som inte förstår hur man följer lagar och förordningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
5 mars 2018 · 9 296 Inlägg

RitPer skrev:

caromania skrev:
Har du provat att ställa ut en kona?

Nä, men skulle antagligen funka! Dock en rätt meckig lösning.

Förvisso, men enklare än att skaffa hjullastare, dra bort bilar med bogserlina osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RitPer
5 mars 2018 · 52 Inlägg

caromania skrev:

RitPer skrev:

caromania skrev:
Har du provat att ställa ut en kona?

Nä, men skulle antagligen funka! Dock en rätt meckig lösning.

Förvisso, men enklare än att skaffa hjullastare, dra bort bilar med bogserlina osv.

Absolut! Dom förslagen tar jag med ro. En kona är ju en enkel lösning och säkert mycket effektiv. Det får bli det om en ny skylt inte funkar!

Men frågan är som sagt vad man borde skriva och på vad och hur?

Är att beställa en plåtskylt vettigaste? Vill inte sätta upp någon skylt i trä som jag skrivit med tusch på. Får gärna se lite proffsigt ut.

Får gärna vara något med reflex så det syns i mörker.

caromania Forummoderator
5 mars 2018 · 9 296 Inlägg

RitPer skrev:

caromania skrev:

RitPer skrev:

Nä, men skulle antagligen funka! Dock en rätt meckig lösning.

Förvisso, men enklare än att skaffa hjullastare, dra bort bilar med bogserlina osv.

Absolut! Dom förslagen tar jag med ro. En kona är ju en enkel lösning och säkert mycket effektiv. Det får bli det om en ny skylt inte funkar!

Men frågan är som sagt vad man borde skriva och på vad och hur?

Är att beställa en plåtskylt vettigaste? Vill inte sätta upp någon skylt i trä som jag skrivit med tusch på. Får gärna se lite proffsigt ut.

Får gärna vara något med reflex så det syns i mörker.

Tror på en tydlig skylt ja. Kollade aldrig länken du fick men det kan ju vara vettigt att beställa en skylt som ser lite proffsig ut som du monterar på en tydlig stolpe i ögonhöjd.

Finns ju även lösa bokstäver på jula etc, men det blir säkert inte billigare och knappast snyggare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
5 mars 2018 · 4 025 Inlägg

Där jag bor är det sällan någon ta ens förhyrda plast, men det finns en besöksparkering där man får stå 5 timmar, var inte ovanligt med långtidsparkerade bilar, men numera är det P-skiva och övervakning på dessa platser av P-bolag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
5 mars 2018 ·

caromania skrev:

RitPer skrev:

caromania skrev:
Förvisso, men enklare än att skaffa hjullastare, dra bort bilar med bogserlina osv.

Absolut! Dom förslagen tar jag med ro. En kona är ju en enkel lösning och säkert mycket effektiv. Det får bli det om en ny skylt inte funkar!

Men frågan är som sagt vad man borde skriva och på vad och hur?

Är att beställa en plåtskylt vettigaste? Vill inte sätta upp någon skylt i trä som jag skrivit med tusch på. Får gärna se lite proffsigt ut.

Får gärna vara något med reflex så det syns i mörker.

Tror på en tydlig skylt ja. Kollade aldrig länken du fick men det kan ju vara vettigt att beställa en skylt som ser lite proffsig ut som du monterar på en tydlig stolpe i ögonhöjd.

Finns ju även lösa bokstäver på jula etc, men det blir säkert inte billigare och knappast snyggare.

Inte dyr inte svårköpt.
https://www.bauhaus.se/skylt-hyrd-parke … 105mm.html
Jag hade en liknande.

Större dyrare variant.
https://www.skyltshop.se/produkter/for- … tage/2067/

Senast redigerat av Evildan (5 mars 2018)

RitPer
5 mars 2018 · 52 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

RitPer skrev:
Absolut! Dom förslagen tar jag med ro. En kona är ju en enkel lösning och säkert mycket effektiv. Det får bli det om en ny skylt inte funkar!

Men frågan är som sagt vad man borde skriva och på vad och hur?

Är att beställa en plåtskylt vettigaste? Vill inte sätta upp någon skylt i trä som jag skrivit med tusch på. Får gärna se lite proffsigt ut.

Får gärna vara något med reflex så det syns i mörker.

Tror på en tydlig skylt ja. Kollade aldrig länken du fick men det kan ju vara vettigt att beställa en skylt som ser lite proffsig ut som du monterar på en tydlig stolpe i ögonhöjd.

Finns ju även lösa bokstäver på jula etc, men det blir säkert inte billigare och knappast snyggare.

Inte dyr inte svårköpt.
https://www.bauhaus.se/skylt-hyrd-parke … 105mm.html
Jag hade en liknande.

Större dyrare variant.
https://www.skyltshop.se/produkter/for- … tage/2067/

Kanon ju! Det där känns som en mycket vettig lösning. Betydligt tydligare än nuvarande i varje fall.

it_mutt Avstängd
5 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Ypperligt effektivt

https://www.runelandhs.se/storage/ma/61d1bbfe1be14bb18cf8fc9c387db2c1/6a2ae927ee854b31939641048b3d1dc5/jpg/4072706D09EA8A461095AC611833FF24C8D48405/8819469_2_1000px.jpg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RitPer
5 mars 2018 · 52 Inlägg

it_mutt skrev:
Ypperligt effektivt

https://www.runelandhs.se/storage/ma/61 … 1000px.jpg

Absolut, om det finns med motor och sensor så den fälls ned när jag kommer åkandes. smile

caromania Forummoderator
5 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

RitPer skrev:

Absolut! Dom förslagen tar jag med ro. En kona är ju en enkel lösning och säkert mycket effektiv. Det får bli det om en ny skylt inte funkar!

Men frågan är som sagt vad man borde skriva och på vad och hur?

Är att beställa en plåtskylt vettigaste? Vill inte sätta upp någon skylt i trä som jag skrivit med tusch på. Får gärna se lite proffsigt ut.

Får gärna vara något med reflex så det syns i mörker.

Tror på en tydlig skylt ja. Kollade aldrig länken du fick men det kan ju vara vettigt att beställa en skylt som ser lite proffsig ut som du monterar på en tydlig stolpe i ögonhöjd.

Finns ju även lösa bokstäver på jula etc, men det blir säkert inte billigare och knappast snyggare.

Inte dyr inte svårköpt.
https://www.bauhaus.se/skylt-hyrd-parke … 105mm.html
Jag hade en liknande.

Större dyrare variant.
https://www.skyltshop.se/produkter/for- … tage/2067/

Tummen upp Evil. Jag trodde jag hade stenkoll på Bauhaus men har helt missat att de har sådana. Under hundringen dessutom! Well spotted Sir!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
5 mars 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Tror på en tydlig skylt ja. Kollade aldrig länken du fick men det kan ju vara vettigt att beställa en skylt som ser lite proffsig ut som du monterar på en tydlig stolpe i ögonhöjd.

Finns ju även lösa bokstäver på jula etc, men det blir säkert inte billigare och knappast snyggare.

Inte dyr inte svårköpt.
https://www.bauhaus.se/skylt-hyrd-parke … 105mm.html
Jag hade en liknande.

Större dyrare variant.
https://www.skyltshop.se/produkter/for- … tage/2067/

Tummen upp Evil. Jag trodde jag hade stenkoll på Bauhaus men har helt missat att de har sådana. Under hundringen dessutom! Well spotted Sir!

Trots att det är en wurstbygghandel så finns det köpvärda ting även förbi förbutikens lockelser. En skylt säger mer än 100nmol/l 17b hydroxiandrost-4-en-3-on på ett forum.

Senast redigerat av Evildan (5 mars 2018)

volvo245amazon
5 mars 2018 · 110 Inlägg

Och man kan även få en anmälan om egenmäktigt förfarande om man flyttar andras bilar.
(fast man kan ju släppa ut luften ur 2 däck så dom får en läxa kanske?)

Tuningofroslagen
6 mars 2018 · 26 Inlägg

Jag bor som sagt i villa i skogen och har vägbom , skyltar om parkering förbjuden och privat område men ändå väljer folk oftast under hösten att ställa sig för min bom så jag inte kommer ut därav flyttar jag deras åbäke då vägen är privat

Visst vill dom anmäla , fine . Blockerar man vägen är de ett skäl att jag drar bort bilen då den står i vägen för tänk om de skulle komma en ambulans ? Eller att polisen kommer ( de har dom gjort och dom missa skylten om privat väg då jag låste när de var på vägen så dom fick glatt vänta tills ja kom tillbaka visst fan var dom sura men samtidigt jag vill inte ha okända människor på min mark ) samma sak om jag skulle bara klampa in på er tomt och bete mig som ett rövhål sen att jag är smart nog och inte gör de är en helt annan sak

caromania Forummoderator
6 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Tuningofroslagen skrev:
Jag bor som sagt i villa i skogen och har vägbom , skyltar om parkering förbjuden och privat område men ändå väljer folk oftast under hösten att ställa sig för min bom så jag inte kommer ut därav flyttar jag deras åbäke då vägen är privat

Visst vill dom anmäla , fine . Blockerar man vägen är de ett skäl att jag drar bort bilen då den står i vägen för tänk om de skulle komma en ambulans ? Eller att polisen kommer ( de har dom gjort och dom missa skylten om privat väg då jag låste när de var på vägen så dom fick glatt vänta tills ja kom tillbaka visst fan var dom sura men samtidigt jag vill inte ha okända människor på min mark ) samma sak om jag skulle bara klampa in på er tomt och bete mig som ett rövhål sen att jag är smart nog och inte gör de är en helt annan sak

I ditt fall kan jag faktiskt förstå frustrationen. Svampplockare och annat elände som inte är läskunniga eller resonerar ”det är ju bara en liten stund och ingen åker ju ändå här” är ju synnerligen svåra att komma åt. Problemet är ju möjligtvis att det finns 100 potentiella gökar till. Du har redan fått mecka runt med ett dussin bilar, det måste ju bli lite titt o tätt då? Låter fortfarande omständigt att plocka fram hjullastaren varje gång, speciellt om du har bråttom? Bedrövligt av folk att inte respektera skyltarna.

Jag skulle nog ändå satsa på ännu mera skyltning faktiskt om jag var du, men det är ju såklart viktigt att formulera sig tydligt och slagkraftigt samt kortfattat på en sådan skylt.

För trådskaparen är ju problemet lite annorlunda. En parkering i ett lägenhetsområde i tättbebyggt område. Där är sannolikt en tydlig skylt mer effektiv eftersom det kan finnas tusentals potentiella felparkerare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tuningofroslagen
6 mars 2018 · 26 Inlägg

caromania skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Jag bor som sagt i villa i skogen och har vägbom , skyltar om parkering förbjuden och privat område men ändå väljer folk oftast under hösten att ställa sig för min bom så jag inte kommer ut därav flyttar jag deras åbäke då vägen är privat

Visst vill dom anmäla , fine . Blockerar man vägen är de ett skäl att jag drar bort bilen då den står i vägen för tänk om de skulle komma en ambulans ? Eller att polisen kommer ( de har dom gjort och dom missa skylten om privat väg då jag låste när de var på vägen så dom fick glatt vänta tills ja kom tillbaka visst fan var dom sura men samtidigt jag vill inte ha okända människor på min mark ) samma sak om jag skulle bara klampa in på er tomt och bete mig som ett rövhål sen att jag är smart nog och inte gör de är en helt annan sak

I ditt fall kan jag faktiskt förstå frustrationen. Svampplockare och annat elände som inte är läskunniga eller resonerar ”det är ju bara en liten stund och ingen åker ju ändå här” är ju synnerligen svåra att komma åt. Problemet är ju möjligtvis att det finns 100 potentiella gökar till. Du har redan fått mecka runt med ett dussin bilar, det måste ju bli lite titt o tätt då? Låter fortfarande omständigt att plocka fram hjullastaren varje gång, speciellt om du har bråttom? Bedrövligt av folk att inte respektera skyltarna.

Jag skulle nog ändå satsa på ännu mera skyltning faktiskt om jag var du, men det är ju såklart viktigt att formulera sig tydligt och slagkraftigt samt kortfattat på en sådan skylt.

För trådskaparen är ju problemet lite annorlunda. En parkering i ett lägenhetsområde i tättbebyggt område. Där är sannolikt en tydlig skylt mer effektiv eftersom det kan finnas tusentals potentiella felparkerare.

Folk får skylla sig själva , är man stressad så ja då är jag inte direkt försiktig

Värst är de under från juli- okt folk kan verkligen inte särskilja sånt för lite drygt 2 år sen hitta jag en stor utlandsreggad skåpbil i skogen och polisen kom ut då det var fullt med stöldgods i den och jag frågade om de kunde flytta den från min mark och svaret jag fick var nej det kan vi inte och den står forfarande kvar visserligen rätt demolerad nu för den stog ivägen markant

Jag hade köpt en skrothög som var körbar som man kunde flytta på för en tusenlapp för att få ha bilen på det man faktiskt betalar för och ställa på besöksparkeringen.

Ställ bilen annars för felparkeraren och lägg en lapp i rutan . Ring mig om du vill komma ut eller liknande för man måste visa ryggrad idag

Evildan
6 mars 2018 ·

Ni som förutspråkar lagbrott; ni har inte tänkt på att felparkeraren kanske har ännu mer råg i ryggen samt är mer kriminell och innehar ett järnrör eller dyl?

zemet
6 mars 2018 · 4 041 Inlägg

Du kan ju beställa en ny regskylt till din bil för 80 kr tror jag det var sist. Byt ut den gamla lite slitna mot en ny fräsch och montera den gamla på din parkeringsplats.

Ser ju proffsigt ut och den reflekteras i mörkret:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
RitPer
6 mars 2018 · 52 Inlägg

Som ni är inne på så är detta mitt inne i en storstad och trånga parkeringar så skyltning är nog det enda som funkar.

zemet skrev:
Du kan ju beställa en ny regskylt till din bil för 80 kr tror jag det var sist. Byt ut den gamla lite slitna mot en ny fräsch och montera den gamla på din parkeringsplats.

Ser ju proffsigt ut och den reflekteras i mörkret:)

Jag var inne på detta men slog det ur hågen då jag trodde det var dyrt. Men 80 spänn låter ju grymt bra! Får kolla upp detta!

Dessa är dock lite stöldbegärliga eller?

Edit. 495 verkar dom kosta?

Senast redigerat av RitPer (6 mars 2018)

zemet
6 mars 2018 · 4 041 Inlägg

RitPer skrev:
Som ni är inne på så är detta mitt inne i en storstad och trånga parkeringar så skyltning är nog det enda som funkar.

zemet skrev:
Du kan ju beställa en ny regskylt till din bil för 80 kr tror jag det var sist. Byt ut den gamla lite slitna mot en ny fräsch och montera den gamla på din parkeringsplats.

Ser ju proffsigt ut och den reflekteras i mörkret:)

Jag var inne på detta men slog det ur hågen då jag trodde det var dyrt. Men 80 spänn låter ju grymt bra! Får kolla upp detta!

Dessa är dock lite stöldbegärliga eller?

Edit. 495 verkar dom kosta?

På alla 4 bilar jag äger kostar dom 90 kr inklusive frakt enligt transportstyrelsen. Samma pris för min MC också.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Sitter ju extremt löst på bilen. Har man skylthållare behöver man ju inte ens verktyg för att ta loss skylten. Annars får man använda en stjärnmejsel.

Så det behöver du nog inte vara orolig över. Men du kan ju alltid limma fast den om du nu är orolig för detta.

Senast redigerat av zemet (6 mars 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
RitPer
6 mars 2018 · 52 Inlägg

zemet skrev:

RitPer skrev:
Som ni är inne på så är detta mitt inne i en storstad och trånga parkeringar så skyltning är nog det enda som funkar.

zemet skrev:
Du kan ju beställa en ny regskylt till din bil för 80 kr tror jag det var sist. Byt ut den gamla lite slitna mot en ny fräsch och montera den gamla på din parkeringsplats.

Ser ju proffsigt ut och den reflekteras i mörkret:)

Jag var inne på detta men slog det ur hågen då jag trodde det var dyrt. Men 80 spänn låter ju grymt bra! Får kolla upp detta!

Dessa är dock lite stöldbegärliga eller?

Edit. 495 verkar dom kosta?

På alla 4 bilar jag äger kostar dom 90 kr inklusive frakt enligt transportstyrelsen. Samma pris för min MC också.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Sitter ju extremt löst på bilen. Har man skylthållare behöver man ju inte ens verktyg för att ta loss skylten. Annars får man använda en stjärnmejsel.

Så det behöver du nog inte vara orolig över. Men du kan ju alltid limma fast den om du nu är orolig för detta.

Du har helt rätt. 90 kostar det. Var ändå inne och kollade priset men måste läst fel.

Då känns det ju som vi har hittat den ultimata lösningen här!

Tack så mycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang