Vågar man köpa Diesel idag?

hiawatha
15 mars 2018 · 48 Inlägg

För en som inte är vidare insatt i frågan, vågar man idag köpa en diesel?

Det är snart dags för en större bil som passar hela familjen men dessa större as till bilar gör sig i mitt tycke bättre med dieselmotorer, tex 5 serie eller E-klass..

Vad händer med Dieseln framöver tror ni?
Kommer andrahandsvärdet sjunka som sten om dom blir portade från städerna?
Vad innebär egentligen eu6 om man letar diesel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2018 · 17 478 Inlägg

Bilar efter år 2009 har EURO5 och EURO6 gäller bilar tillverkade 2017 och senare. Grovt räknat. Köper man en ny är man hemma.

Jag hade inte köpt en ny diesel utan en hybrid. De får nog vara ifred ett tag.

Köpa ny eller beg?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
15 mars 2018 · 3 311 Inlägg

Nej skulle aldrig köpa en diesel.
Hybrid med bensin,ja.

Soulman
15 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Euro 6 kom redan 2015, men det behöver man kolla upp på Transportstyrelsen för den bil man är intresserad av. Euro 6 får vara ifred några år så det är ett utmärkt köp.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
hiawatha
15 mars 2018 · 48 Inlägg

Tack för svar. Kollade lite nytt till att börja med men lutar mera åt beggat nu.
Vart och kollade på en E-220cdi häromdagen men en Diesel från 2013 för dryga 200 känns som en sjuklig förlust om dieseln blir ratad framöver.

Hur många år då tror man eu6 klassade bilar klarar sig?

Presidento Of World
15 mars 2018 · 3 329 Inlägg

Mercan finns med hybrid bensin för samma pengar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Muttley
15 mars 2018 ·

Det beror på.  Bor du i "Sverige" (Stockholm enligt dem wink   ) så nej då hade jag inte köpt en diesel just idag. Utan hybrid.

Bor du dock i landet så bör du inte ha smärre problem inom de närmsta åren.

Personligen lämnar jag diesel om ett par år för hybrid och jag bor på landsbygden.

torsen
16 mars 2018 · 7 238 Inlägg

Har själv lämnat diesel efter 3 olika på raken sedan 2004.
Kommer aldrig mer frysa vintertid.
Dieselbilarnas nybilsförsäljning har minskat drastiskt.
Andrahandsvärdet på dieselbilar har sjunkit med 10-tals procent - och det är bara början på prisraset.
Nu kanske, om du bor på vischan, läge att köpa en några år gammal EURO 6-diesel.

granadadr
16 mars 2018 · 7 289 Inlägg

kommer köpa diesel,, pga dragvikt, jag behöver en som får dra minst 2000 kg och det är svårt att hitta i bensin, å hybrider finns nog ej än

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Soulman
16 mars 2018 · 1 271 Inlägg

torsen skrev:
Har själv lämnat diesel efter 3 olika på raken sedan 2004.
Kommer aldrig mer frysa vintertid.
Dieselbilarnas nybilsförsäljning har minskat drastiskt.
Andrahandsvärdet på dieselbilar har sjunkit med 10-tals procent - och det är bara början på prisraset.
Nu kanske, om du bor på vischan, läge att köpa en några år gammal EURO 6-diesel.

Har du frusit i en diesel har du prutat bort fel grejer i bilen. Jag kan ha min varm om 15 minuter fast den just nu står ungefär 20km ifrån mig. Inga som helst problem under färd heller.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
16 mars 2018 ·

torsen skrev:
Har själv lämnat diesel efter 3 olika på raken sedan 2004.
Kommer aldrig mer frysa vintertid.
Dieselbilarnas nybilsförsäljning har minskat drastiskt.
Andrahandsvärdet på dieselbilar har sjunkit med 10-tals procent - och det är bara början på prisraset.
Nu kanske, om du bor på vischan, läge att köpa en några år gammal EURO 6-diesel.

Jag fryser inte i min.  MAX 5 km så är den snorvarm.   Utan några motorvärmare. Kör med euro5 motor och är inte orolig för något ras.  Om jag förlorar 10 000 pga hypen så må vara.  Tycker överlag att bensin & diesel är mycket billigare nu än för många år sedan=)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2018 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
Har själv lämnat diesel efter 3 olika på raken sedan 2004.
Kommer aldrig mer frysa vintertid.
Dieselbilarnas nybilsförsäljning har minskat drastiskt.
Andrahandsvärdet på dieselbilar har sjunkit med 10-tals procent - och det är bara början på prisraset.
Nu kanske, om du bor på vischan, läge att köpa en några år gammal EURO 6-diesel.

Frysa i en diesel? Varför då? Dessutom håller dieselförsäljningen i sig. De sa de på nyheterna senast förra veckan men jag hörde väl fel då. Skaffa en sådan här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2212b17f407b4224b2219d0cec54eefc.jpg

Startar den via telefon/dator på morgonen eller schemalägger. Imorse var bilen så varm så jag fick ta av mig både jacka, mössa och handskar. Var 26 grader i bilen. Motorn var driftsvarm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eastereverybodybay
16 mars 2018 · 365 Inlägg

hiawatha skrev:
Hur många år då tror man eu6 klassade bilar klarar sig?

Skiftet 2022-2023 sägs det att EU kommer med en ny euroklassning.
I den klassningen kommer nog troligen inga bilar utan hybridteknik att kunna klassas in.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2018 · 13 742 Inlägg

Det är nu det är köpläge så länge du inte ska in i typ Stockholm och liknande ställen..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
17 mars 2018 · 7 289 Inlägg

Growe skrev:
Det är nu det är köpläge så länge du inte ska in i typ Stockholm och liknande ställen..

precis jag har mina stora tunga bilar för att DRA med har INGA planer på att åka in i större städer å leta parkering i timmar, då åker jag kommunalt smile

panda666
17 mars 2018 · 4 250 Inlägg

äre möjligt att förbudet gäller bara i stan eller kommer dom se till så att ingen kan köra diesel alls över huvud taget i stockholm tex? att ingen ska köra diesel alls? elelr gäller det bara stop i stan?? tror ja läste just nu får man köra euro6 i stan eller hybrid/elbil helst kommer inte ihåg. min f10 520d iaf var inga problem alls me värme i kupen. kom direkt efter 2-3minuter även när det var as kallt. hade säkert nån extravärmare som de flesta 520d har va? men varför itne köpa hybrid. mycket mindre saker som kan paja och skit liten skatt samt drar säkert lika mke som en diesel. ser att min lexus 300h har dragit som minst på motorvägen 100km/h runt 5.4, har inte experimenterat så mke med dom olika knapparna men det är jäkligt bra hittils.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2018 · 13 742 Inlägg

panda666 skrev:
äre möjligt att förbudet gäller bara i stan eller kommer dom se till så att ingen kan köra diesel alls över huvud taget i stockholm tex? att ingen ska köra diesel alls? elelr gäller det bara stop i stan?? tror ja läste just nu får man köra euro6 i stan eller hybrid/elbil helst kommer inte ihåg. min f10 520d iaf var inga problem alls me värme i kupen. kom direkt efter 2-3minuter även när det var as kallt. hade säkert nån extravärmare som de flesta 520d har va? men varför itne köpa hybrid. mycket mindre saker som kan paja och skit liten skatt samt drar säkert lika mke som en diesel. ser att min lexus 300h har dragit som minst på motorvägen 100km/h runt 5.4, har inte experimenterat så mke med dom olika knapparna men det är jäkligt bra hittils.

Dom pratar om innerstan.   Jag har sätt lite kartor och det är bara innerstan som gäller.    Enda gången jag är där är när jag jobbar och då kör jag en euro6 Mercedes turismo så skiter ju totalt i hurvida dom förbjuder dieselbilar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
17 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:
äre möjligt att förbudet gäller bara i stan eller kommer dom se till så att ingen kan köra diesel alls över huvud taget i stockholm tex? att ingen ska köra diesel alls? elelr gäller det bara stop i stan?? tror ja läste just nu får man köra euro6 i stan eller hybrid/elbil helst kommer inte ihåg. min f10 520d iaf var inga problem alls me värme i kupen. kom direkt efter 2-3minuter även när det var as kallt. hade säkert nån extravärmare som de flesta 520d har va? men varför itne köpa hybrid. mycket mindre saker som kan paja och skit liten skatt samt drar säkert lika mke som en diesel. ser att min lexus 300h har dragit som minst på motorvägen 100km/h runt 5.4, har inte experimenterat så mke med dom olika knapparna men det är jäkligt bra hittils.

Dom pratar om innerstan.   Jag har sätt lite kartor och det är bara innerstan som gäller.    Enda gången jag är där är när jag jobbar och då kör jag en euro6 Mercedes turismo så skiter ju totalt i hurvida dom förbjuder dieselbilar..

kommer det alltid att vara så? eller blir dom knäppa och stoppar dieslar alls över hela landet? det kanske aldrig händer eller hur. men vad exakt klassas som innerstan? vart exakt får man inte köra förbi? vill ja åka igenom sveavägen eller valhallavägen me en diesel blir de problem då? eller är det bara några speciella punkter där man inte får vistas i? jag tror at min lexus är iaf euro 5. men kör nästan aldrig in i stan, körde in i stan i sergels torg när vi skulle på bio i julas men händer inte så ofta. åker in på koncert ibland i fryshuset men det är väl söder eller nått;)

Jokabsson
17 mars 2018 · 1 176 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:
äre möjligt att förbudet gäller bara i stan eller kommer dom se till så att ingen kan köra diesel alls över huvud taget i stockholm tex? att ingen ska köra diesel alls? elelr gäller det bara stop i stan?? tror ja läste just nu får man köra euro6 i stan eller hybrid/elbil helst kommer inte ihåg. min f10 520d iaf var inga problem alls me värme i kupen. kom direkt efter 2-3minuter även när det var as kallt. hade säkert nån extravärmare som de flesta 520d har va? men varför itne köpa hybrid. mycket mindre saker som kan paja och skit liten skatt samt drar säkert lika mke som en diesel. ser att min lexus 300h har dragit som minst på motorvägen 100km/h runt 5.4, har inte experimenterat så mke med dom olika knapparna men det är jäkligt bra hittils.

Dom pratar om innerstan.   Jag har sätt lite kartor och det är bara innerstan som gäller.    Enda gången jag är där är när jag jobbar och då kör jag en euro6 Mercedes turismo så skiter ju totalt i hurvida dom förbjuder dieselbilar..

kommer det alltid att vara så? eller blir dom knäppa och stoppar dieslar alls över hela landet? det kanske aldrig händer eller hur. men vad exakt klassas som innerstan? vart exakt får man inte köra förbi? vill ja åka igenom sveavägen eller valhallavägen me en diesel blir de problem då? eller är det bara några speciella punkter där man inte får vistas i? jag tror at min lexus är iaf euro 5. men kör nästan aldrig in i stan, körde in i stan i sergels torg när vi skulle på bio i julas men händer inte så ofta. åker in på koncert ibland i fryshuset men det är väl söder eller nått;)

Om jag får tro, så kommer diesel aldrig bli helt förbjudet, så länge bara mp åker ut ur riksdagen vilket de med all rätt bör göra i nästa val. Utsläppen är så låga på landsvägar och motorvägar där köbildning näst intill aldrig sker. En modern Euro 6 diesel släpper ut kanske 50g/km koldioxid och minimalt med giftpartiklar när den är varm och går jämnt.

http://www.forumbilder.se/GA6UH/mzsthlm.jpg
Miljözon 1 och 2 för bensin med minst Euro 5 och diesel med Euro 6 klassning. I miljözon 3 är det endast laddhybrid och elbil som gäller. Du får köra med din Lexus överallt förutom i Gamla stan smile

Senast redigerat av Cracksoup (17 mars 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
17 mars 2018 ·

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:
Dom pratar om innerstan.   Jag har sätt lite kartor och det är bara innerstan som gäller.    Enda gången jag är där är när jag jobbar och då kör jag en euro6 Mercedes turismo så skiter ju totalt i hurvida dom förbjuder dieselbilar..

kommer det alltid att vara så? eller blir dom knäppa och stoppar dieslar alls över hela landet? det kanske aldrig händer eller hur. men vad exakt klassas som innerstan? vart exakt får man inte köra förbi? vill ja åka igenom sveavägen eller valhallavägen me en diesel blir de problem då? eller är det bara några speciella punkter där man inte får vistas i? jag tror at min lexus är iaf euro 5. men kör nästan aldrig in i stan, körde in i stan i sergels torg när vi skulle på bio i julas men händer inte så ofta. åker in på koncert ibland i fryshuset men det är väl söder eller nått;)

Om jag får tro, så kommer diesel aldrig bli helt förbjudet, så länge bara mp åker ut ur riksdagen vilket de med all rätt bör göra i nästa val. Utsläppen är så låga på landsvägar och motorvägar där köbildning näst intill aldrig sker. En modern Euro 6 diesel släpper ut kanske 50g/km koldioxid och minimalt med giftpartiklar när den är varm och går jämnt.

http://www.forumbilder.se/GA6UH/mzsthlm.jpg
Miljözon 1 och 2 för bensin med minst Euro 5 köra och diesel med Euro 6 klassning. I miljözon 3 är det endast laddhybrid och elbil som gäller. Du får köra med din Lexus överallt förutom i Gamla stan smile

En av anledningarna till att åka laddhybrid:
https://gulasidorna.eniro.se/ip_images//cim/07/82/24/67/7822467/img-1499429438862-profilepageimages-1372w772h.png
Efter en måltid där vill man helst bara sitta ned och njuta av den sköna känslan efter att inmundigat grillad Black Angus filé eller oxfilémedaljonger istället för att behöva gå långt till bilen.

Senast redigerat av Evildan (17 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang