Vågar man köpa Diesel idag?

torsen
18 mars 2018 · 7 233 Inlägg

panda666 skrev:

torsen skrev:

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Har haft 3 dieselbilar "på raken" utan driftproblem.
Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Defender Storm och Defender Puma.
Om man tar för vana att låta motorn/turbon "lugna ner sig" efter motorvägskörning så undviker man att oljan "koksar" i lager och kanaler.
Defender Puman visade ibland, i diagnosuttaget, fel på EGR-ventilen, trots att inget fel fanns.
Ett akustiskt tecken på att EGR-ventilen i Puman är intakt är att den låter "tjoff, tjoff, tjoff 3 gånger när man stänger av motorn.

Någon annan dieselmotor som själv talar om att EGR-ventilen är "frisk"?

Dock kommer jag aldrig mer att köpa någon diesel p g a frånvaron av värme.
Men önskar man ha 3,5 ton dragvikt så måste man nog välja en diesel.

ingen av dom du nämnde är av typiskt svenson/babbe bil tyvärr, försöker säga att dom flesta där ute kör, audi,bmw.merca,vw,volvo etc etc och dom brukar ha lite strul ibland^^ har nästan aldrig hört nån köra det du hade i garaget; bmw tex har ett jävla problem me egr, sett o hört modeller som strular me egren redan efter 1000mil från fabrik.


Land Rover har som bekant haft många ägare under de senaste decennierna.
1998(har jag för mig) köpte BMW Land Rover.
De ersatte då den 4-cylindriga 300TD-motorn med en dito 5-cylindrig av egen konstruktion.
Denna motor är den sämsta motor som någonsin funnits i en Land Rover Defender(& Discovery).
Topplocken sprack, grenrören sprack, EGR-ventilen spökade, impellern på oljepumpen lossade och orsakade många motorhaverier, elsystemet från spridare till "hjärnan/elboxen " under högerstolen upptog kapillärt olja så att allt var tvunget att bytas. Fr o m 2004 hade BMW nästan lyckats med att reducera de flesta felkonstruktionerna.
2007 köpte Ford Land Rover från BMW.
Bland det första de gjorde var att "peta in" sin beprövade 4-cylindriga Storm-motor.
Sedan flera år tillbaka hade den funnits i Londondroskan och i Transiterna m fl modeller.

Men jag hade tur med min BMW/Stormmotor, som f ö var av 2004 års modell.

Men att BMW´s motorer är problematiska kan jag skriva under på.
Har erfarenhet av 4 BMW-bilar.

panda666
18 mars 2018 · 4 250 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:

torsen skrev:

Har haft 3 dieselbilar "på raken" utan driftproblem.
Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Defender Storm och Defender Puma.
Om man tar för vana att låta motorn/turbon "lugna ner sig" efter motorvägskörning så undviker man att oljan "koksar" i lager och kanaler.
Defender Puman visade ibland, i diagnosuttaget, fel på EGR-ventilen, trots att inget fel fanns.
Ett akustiskt tecken på att EGR-ventilen i Puman är intakt är att den låter "tjoff, tjoff, tjoff 3 gånger när man stänger av motorn.

Någon annan dieselmotor som själv talar om att EGR-ventilen är "frisk"?

Dock kommer jag aldrig mer att köpa någon diesel p g a frånvaron av värme.
Men önskar man ha 3,5 ton dragvikt så måste man nog välja en diesel.

ingen av dom du nämnde är av typiskt svenson/babbe bil tyvärr, försöker säga att dom flesta där ute kör, audi,bmw.merca,vw,volvo etc etc och dom brukar ha lite strul ibland^^ har nästan aldrig hört nån köra det du hade i garaget; bmw tex har ett jävla problem me egr, sett o hört modeller som strular me egren redan efter 1000mil från fabrik.


Land Rover har som bekant haft många ägare under de senaste decennierna.
1998(har jag för mig) köpte BMW Land Rover.
De ersatte då den 4-cylindriga 300TD-motorn med en dito 5-cylindrig av egen konstruktion.
Denna motor är den sämsta motor som någonsin funnits i en Land Rover Defender(& Discovery).
Topplocken sprack, grenrören sprack, EGR-ventilen spökade, impellern på oljepumpen lossade och orsakade många motorhaverier, elsystemet från spridare till "hjärnan/elboxen " under högerstolen upptog kapillärt olja så att allt var tvunget att bytas. Fr o m 2004 hade BMW nästan lyckats med att reducera de flesta felkonstruktionerna.
2007 köpte Ford Land Rover från BMW.
Bland det första de gjorde var att "peta in" sin beprövade 4-cylindriga Storm-motor.
Sedan flera år tillbaka hade den funnits i Londondroskan och i Transiterna m fl modeller.

Men jag hade tur med min BMW/Stormmotor, som f ö var av 2004 års modell.

Men att BMW´s motorer är problematiska kan jag skriva under på.
Har erfarenhet av 4 BMW-bilar.

förutom de jäkla kedje problemen dom hade och har så tar de inte slut där, egr och växellådor mm. vet inte hur bra automatlådorna är men är säkert bättre än de manuella iaf. inte helt konstigt att man får felmedellande om *fel på drivlina uppsök verkstad* .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang