Vinscha istället för att skotta?

Muttley
23 mars 2018 ·

rcy skrev:

mb_pucken skrev:
Lättade är nog att helt enkelt flytta på snön med valfritt verktyg.
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)

Njae, jag förstår faktiskt TS här.
Att få loss en fastsnöad bil innebär ofta rätt aggressiv kopplings-sparkning och snabba växlingar mellan framåt och bakåt för att "gunga" loss bilen. Det blir lätt oförsiktigt och våldsamt.
Att vinscha loss en bil är däremot väldigt odramatiskt och går väldigt sakta, så risken för skador skulle jag nog säga är betydligt mindre.

Ergonomisk snöskyffel 399kr
Hur tror du vi villaägare gör?  Kör rakt genom snövallarna som blir när det plogas framför infarten?  Det kan omöjligt ta längre tid än 10 minuter att skotta fram bilen.   Om man använder bilen varje dag.
Det tog mig 10-15 minuter att sparka med fötterna när de hade plogat upp en ca 70 cm hög vall framför min bil när jag bodde i lägenhet där vi parkerade på gatan.
http://kalls.se/20.0.0.0/2661/dc51d1967a66b5acd1d167ef615a6fae.jpg

mb_pucken
23 mars 2018 · 5 087 Inlägg

Muttley skrev:

rcy skrev:

mb_pucken skrev:
Lättade är nog att helt enkelt flytta på snön med valfritt verktyg.
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)

Njae, jag förstår faktiskt TS här.
Att få loss en fastsnöad bil innebär ofta rätt aggressiv kopplings-sparkning och snabba växlingar mellan framåt och bakåt för att "gunga" loss bilen. Det blir lätt oförsiktigt och våldsamt.
Att vinscha loss en bil är däremot väldigt odramatiskt och går väldigt sakta, så risken för skador skulle jag nog säga är betydligt mindre.

Ergonomisk snöskyffel 399kr
Hur tror du vi villaägare gör?  Kör rakt genom snövallarna som blir när det plogas framför infarten?  Det kan omöjligt ta längre tid än 10 minuter att skotta fram bilen.   Om man använder bilen varje dag.
Det tog mig 10-15 minuter att sparka med fötterna när de hade plogat upp en ca 70 cm hög vall framför min bil när jag bodde i lägenhet där vi parkerade på gatan.
http://kalls.se/20.0.0.0/2661/dc51d1967 … 5a6fae.jpg

Håller nog med dig muttley att det är betydligt smidigare och skotta än att krångla.

Bor dock inte i villa men skottar ändå min parkeringsplats och uppplogade snövallar. Tar inte många minuter att ta bort en snövall.
Att det kommer så mycket snö att den snöar fast har jag bara vart med om en gång och då bodde jag i villa, ca 70cm snö bakom bilen upp på skuffen. Tog som tur var en promenad ner efter grusvägen och när snön nådde punghöjd gick jag in igen..

Dessutom brukar lugna fina gungningar utan hjulspinn vara ett effektivt sätt att ta sig lös. Hittills ytterst sällan haft problem med snö och bilkörning. Vist har man fastnat men oftast pga av att jag missat vägen...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
marcus80 Sir
23 mars 2018 · 935 Inlägg

Men kan du inte prova sätta en wire runt ett elskåp och dra? Vill gärna se smällen av smält koppar och bil och när du släcker ett helt kvarter. Deras reaktion när dom är utan ström i ett par dagar, deras min måste vara obetalbar. Men glöm inte filma med en gopro så efterlevande kan lägga upp det på Youtube. För drar du loss ett elskåp så lär du inte överleva och bilen finns inte heller kvar

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Meaganeowner
23 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Lumparminne.

10 ekipage bestående av 4-wd traktor och drift på lastad kärra, skulle uppför en höjd.
Ett större fast hudrauliskt spel i framänden skulle också användas.

9 st tog sig upp genom att lägga wirestropp och block vid roten på en kraftig tall.
Den som inte tog sig upp, kom inte många meter innan det stora trädet som föraren valt, med ett brak la sig rakt över traktor och annat. Allt for ned, med några rullningar, till basen på backen.

Killen som körde hade lagt slinget lite väl högt upp på trädets stam. Typ två meter.
Han ville inte att wiren skulle skavas över bergskanten. Kunde få skit för det.

Minns att traktorn dömdes ut som skrot.
Snubben som körde, klarade sig med blåmärken o bulor.

- Går förmodligen utmärkt att spela ned lyktstolpar och annat.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 mars 2018)

Tuningofroslagen
23 mars 2018 · 26 Inlägg

Efter de senaste snöfallet gick jag o köpte en Ford Excursion som är höjd  med 33” däck nu behöver jag aldrig mer skotta . Har vinsch på med för 5 ton men ute pröva än 😇

Men att sätta på en vinsch på en bruksbil i Stockholm ? Njaae den lär bli snodd

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

Vilket machotrams den här tråden spårade ur i. Vad är det ni försöker kompensera för genom att spela tuffa?

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Köp en redi bil nästa gång. Ingen vits med en gatuslickare.
Eller åk kollektivt tills det värsta är över, så inge plast ramlar av.

Det kan ju bli snö nästa vinter igen.

Jag har en vanlig personbil som jag kör ner till alperna med och använder där ner 4-5 månader över vintern. Det är en fördel om det är uthärdligt att köra 250 mil i den och den i övrigt är något så när rymlig, bränslesnål mm.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Nej kommunal belysning eller skåp tål inte att användas som fäste för en vinsch.  Det är dessutom inte tilllåtet att göra så.

Säker på både att de inte tål resp att det är förbjudet?

En lyktstolpe ska ju rimligen tåla ganska hårda vindstyrkor ett antal meter över marken. En slinga precis vid dess "fot" är ju en mycket mindre belastning än 30 m/s 5 meter upp.

Och vilken lag förbjuder detta? Man blir naturligtvis ersättningsskyldig om man förstör något men det är civilrätt, inte straffrätt.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

zemet skrev:
Den vinschen du länkade är ju kass för ditt ändamål om du inte tänkt bulta fast vinschen i motorhuven på din bil.

Men iden är inte dum och jag har själv åkt runt med en sån här för att kunna dra mig själv upp ur diken osv om jag skulle råka köra fast.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ck-229594/

Med denna har jag lyckats dra loss volvo 940 ur diken. Där håller dragöglan för detta iaf. Hur det ser ut på din bil låter jag vara osagt.

OBServera att julas 4 ton inte är i närheten av 4 ton. Tror det stod i produktbeskrivningen att det var typ 8000 newton.

Jag tänkte väl skaffa ett grovt spännband eller rep på någon meter som man fäster i vinschen och sedan lägger runt vad som nu finns tillgängligt.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

torsen skrev:
Bättre och billigare att köpa en ryckstropp och be någon annan (riktig) bil dra loss dig.

Genial idé. Jag ska stå på någon villagata och vänta på att en Hummer råkar ha vägarna förbi.


Möjligtvis kan en liten 12 volt elwinsch hjälpa dig.

En sådan vinsch har knappast väsentligt större dragkraft än vad du kan handveva.

Kod:
Men var på din (plast-)bil ska du fästa den?
Hur ska du dra elkablarna?
Pallar ditt batteri för den energi som en winsch kräver - speciellt på vintern när batteriet endast förmår leverera en liten del av den teoretiska märkeffekten.

Så med dessa dina egna invändningar, varför föreslog du ens en elvinsch?

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror den bästa lösningen för TS är att skaffa en bättre snöskyffel, skotta ordentligt och sedan ha en påse sand i bilen så han kan sanda vid behov.

Jag har två lavinspadar liggande i bilen för detta ändamål. Tror inte du hittar bättre spadar utanför typ rymdprogrammet. En av dem har även en issåg i skaftet. Jag har grävt fram bilen tiotals gånger utan några andra skador än lite repor i lacken i dessa spadar (naturligtvis helt i metall, du vill inte att din spade ska spricka bara för att du stöter på ett isblock om du gräver i en lavin).

Jag har även snökedjor och de skulle förmodligen oftast lösa mitt problem men har sina egna problem (man blir smutsig, det tar tid att få på dem trots övning, man behöver en del plats runt hjulen mm). I jämförelse är en vinsch troligen en betydligt enklare affär.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:
Varför börjar folk blanda in elvinschar helt plötsligt? Man monterar väl inte en vinsch på bilen för att använda en eller två gånger per år.

Ett dragblock eller handvinsch fästs givetvis inte i bilen, man drar självklart i bogseringsöglan. Att bygga ett enkelt fäste på vinschen så att man får vinschen "mitt på vajern" är enkelt, eller så köper man ett dragblock så har man inte det problemet alls.
Finns det bara ett träd eller en annan bil eller liknande i närheten att dra i så bör det inte vara några problem alls att dra loss en insnöad bil.

Tummen upp för det första genomtänkta inlägget i tråden! Och dragblock är ju faktiskt ett bra alternativ, framförallt eftersom det är mindre klumpigt. Frågan är bara om kan få tillräckligt med utväxling? Jag parkerade en gång på en snötäckt parkering. Bilen stod någon vecka och när jag skulle hämta den hade snön sjunkit ihop. Det visade sig att de hade plogat igen ett dike som jag sedan parkerat på. Behövde hjälp av en traktor för att komma loss den gången. Då måste man nog dra åtminstone med 5000 N (≈ 500 kg). Kanske är svårt med block och talja?

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

Muttley skrev:
Trafikskyltar och lyktstolpar kan du glömma.
Stolparna till trafikskyltarna trillar som granar.  De sitter ganska löst har jag erfarat för en del år sedan.
Då var priset för en nerkörd skylt 4000 kr.   Det är säkert dyrare idag.

Mitt tips är ett gymkort och en rejäl skyffel och lite tålamod.

Och det behövs inga jävla fyrhjulsdrivna bilar.  Har aldrig haft en och kört över stora vallar med 2 hjulsdrift.
Hade en slöförti för några år sedan, där brydde jag inte mig om att skotta innan utan bara körde rakt igenom då jag inte anser en sån bil värd något.

Det är ju inte jämförbart att kunna ta fart och sedan köra igenom en vall resp stå inplogad på en villagata. Men med dina skillz skulle du säkert kunna åka runt i Stockholms förorter när de snöat och erbjuda dig att köra ut folks bilar för en hundring så slipper de stå och gräva i en timme. När detta hänt så tenderar det att bli lite av en folkfest där man hjälps åt och skrattar åt eländet.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink

Mjaa, när en syntetlina till en winsch går av händer inte så mycket.
Men när en stållina går av - då händer det saker.
Slår lätt av båda benen på en människa om man har otur.
Därför ALLTID en tyngd på stållinan när man winschar, kan räcka med en tjock vinterjacka.

Bra påpekande. Kommer välja rep eller remlösning med tanke på det du beskrev.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

Growe skrev:
Har engång på 20år behövt hjälp att komma loss med en bil.   Då körde jag min golf mk2 som var totalt botten sänkt genom en snövall som  var 70cm hög och tappade sikten så jag var tvungen att stanna där och snön grabba tag mellan framvagnsbalken och motorn   annats har jag aldrig lyckats köra fast..  Men så kör jsg alltid bra dubbade däck och vågar ta i lite när det känns hopplöst
Några snabba attacker mellan backen och 2ans växel och skaplig grundgas(varvstopp) så har man  tagit sig loss.    Men hjälp folk som kört fast på plan mark ute mycket snö och har bara kört därifrån med deras bil uran problem så kanske är du lite för försiktig för att ta dig iväg

Problemet är ju att bilen blir hängande på underredet. Jag har fastnat en gång under körning, och det var en riktigt 4x4 i Alaska. Då hade det snöat 1-2 meter. Däremot har jag blivit insnöad eller inplogad mängder av gånger, mest i Alperna men även i Stockholm. Då hjälper inte ditt angreppssätt. Det skulle du vetat om du råkat ut för det.

Meaganeowner
23 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Kör en hel del skoter.
Och med detta tillhör att man kör fast ibland, senast i dag. Åker ensam, så jag får klara mig själv.

Enkelt vajerspel, spakmanövererad med brytblock och en stum lina är vad jag använder. (Därtill yxa, såg och lite annat.)
Pålstek (knop) är lämplig om man vill göra öglor, för de går alltid att lirka upp, även om du drar hårt.
Satsa på en bra lina... typ fall till en segelbåt. Dynema är mycket starka.
Finns på t ex Hjertmans.

Sätt sen spelet i den ände som du drar i, långt från bilen, med tanke på vad som skrevs ovan. Då kan det vara bra att ha en kortare lina att fästa spelet i, runt t ex ett träd. Lägg några varv, så håller det bättre.
Knyt med två pålstekar, som går i varandra.

Det finns nåt som heter Strapolli.
Typ av lås för spännband. Liknar ett spel till funktionen och kan användas utefter ett helt spännband på t ex 10 meter.
Nackdelen är väl att hävarmen är kort. Blir för svag.
Googla för och nackdelar.
Inget för mig dock.

d-b
23 mars 2018 · 541 Inlägg

mb_pucken skrev:
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)

Nej, eftersom det är när man backar spoilarna fastnar och skador uppstår.

Muttley
23 mars 2018 ·

d-b skrev:

Muttley skrev:
Trafikskyltar och lyktstolpar kan du glömma.
Stolparna till trafikskyltarna trillar som granar.  De sitter ganska löst har jag erfarat för en del år sedan.
Då var priset för en nerkörd skylt 4000 kr.   Det är säkert dyrare idag.

Mitt tips är ett gymkort och en rejäl skyffel och lite tålamod.

Och det behövs inga jävla fyrhjulsdrivna bilar.  Har aldrig haft en och kört över stora vallar med 2 hjulsdrift.
Hade en slöförti för några år sedan, där brydde jag inte mig om att skotta innan utan bara körde rakt igenom då jag inte anser en sån bil värd något.

Det är ju inte jämförbart att kunna ta fart och sedan köra igenom en vall resp stå inplogad på en villagata. Men med dina skillz skulle du säkert kunna åka runt i Stockholms förorter när de snöat och erbjuda dig att köra ut folks bilar för en hundring så slipper de stå och gräva i en timme. När detta hänt så tenderar det att bli lite av en folkfest där man hjälps åt och skrattar åt eländet.

Skulle inte få för mig att åka upp mot den staden eller den stadens förorter om jag får betalt för det vintertid.  Har inte tålamod åt storstadsbor speciellt vintertid.

Om du inte har några vänner som kan stå till tjänst med deras bilar för du är klen i bicepsen så får du helt enkelt ringa bärgaren som Greta på 75 år hade gjort.
Varför skall du ta tag i klena skyltar.

d-b
24 mars 2018 · 541 Inlägg

mb_pucken skrev:

Muttley skrev:

rcy skrev:

Njae, jag förstår faktiskt TS här.
Att få loss en fastsnöad bil innebär ofta rätt aggressiv kopplings-sparkning och snabba växlingar mellan framåt och bakåt för att "gunga" loss bilen. Det blir lätt oförsiktigt och våldsamt.
Att vinscha loss en bil är däremot väldigt odramatiskt och går väldigt sakta, så risken för skador skulle jag nog säga är betydligt mindre.

Ergonomisk snöskyffel 399kr
Hur tror du vi villaägare gör?  Kör rakt genom snövallarna som blir när det plogas framför infarten?  Det kan omöjligt ta längre tid än 10 minuter att skotta fram bilen.   Om man använder bilen varje dag.
Det tog mig 10-15 minuter att sparka med fötterna när de hade plogat upp en ca 70 cm hög vall framför min bil när jag bodde i lägenhet där vi parkerade på gatan.
http://kalls.se/20.0.0.0/2661/dc51d1967 … 5a6fae.jpg

Håller nog med dig muttley att det är betydligt smidigare och skotta än att krångla.

Det är inte en snövall som är problemet utan att bilen hänger på underredet. Ju mer du gräver runt hjulen desto mindre markkontakt får de.

d-b
24 mars 2018 · 541 Inlägg

Tuningofroslagen skrev:
Efter de senaste snöfallet gick jag o köpte en Ford Excursion som är höjd  med 33” däck nu behöver jag aldrig mer skotta . Har vinsch på med för 5 ton men ute pröva än 😇

Men att sätta på en vinsch på en bruksbil i Stockholm ? Njaae den lär bli snodd

Om du hade kollat länken hade du insett att det handlade om en lös vinsch som man har i bagaget och tar fram vid behov. Man känner andra genom sig själv, även när det handlar om begåvning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang