Vinscha istället för att skotta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2021 · 13 746 Inlägg

d-b skrev:
TIll alla skeptiker kan jag meddela att vinschen jag köpte för knappt två år sedan, men aldrig fick användning för förra vintern pga avsaknad av vinter, nu har kommit väl till pass två gånger. Ena gången fäste jag i en vanlig trafikskylt nära marken (vilket inte var någon som helst problem, vilket vissa gubbar i tråden var övertygade om att det skulle vara), andra gången i ett träräcke som markerar vara en parkering tar slut.

En lärdom är att man har nytta av en något slags kvastskaft, eller liknande, som man kan hålla vinschen på plats men. Utan detta har den en tendens att rotera och vara svårvevad. Vidare tog det stopp vid två tillfällen, dvs gick inte att vinscha mer, men då lät jag vinschen vara och knuffade istället (vilket inte hade gått innan) och då rullade bilen iväg en halvmeter utan att jag ens ansträngde mig. Veva in igen och upprepa.

Allt som allt tog det tio minuter från det att jag kom till en helt insnöad och -plogad bil till att jag var igenom och kunde köra iväg. Utan vinsch hade samma manöver tagit timmar och krävt hjälp av utomstående för knuffande, om den ens varit möjligt.

gångerna jag fastnat under mina 25isch år jag kört bil är lätt räknade. 

men därimot så har jag alltid bra dubbdäck och lite jävlar anama..   enda gången jag haft minsa problem var när jag och polaren skulle flytta hans merceders sprint i 2dm snö rwd och sommardäck.. men vi skottade aldrig utan vi våldade loss skrotet bara..

aldrig varit med om den mängden snö att jag ansätt att det ens varit värt att skotta för att ens få loss bilen en vinsch finns inte ens på kartan att krångla med smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-e2e3fcec7a973bf10f66aa51a59fa2b1.jpg

Senast redigerat av Growe (7 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
7 februari 2021 · 7 290 Inlägg

hade problem under snökanonen för några v sen,,  fastande EN gång pga att jag råkade backa in i en plogkant wink rwd å kassa vinterdäck hindrade mig ej i övrigt,, trots folk satt fast med awd smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
rcy
8 februari 2021 · 1 705 Inlägg

Jag är mest fundersam över att man kan bli inplogad så pass ofta och så pass rejält att det faktiskt blir ett problem.
Senaste dagarna har det kommit lätt över en decimeter per dygn här, vilket innebär att jag varje morgon varit "inplogad". Dock har det inte ens varit en tillstymmelse till ett problem att helt sonika bara sätta sig i bilen och åka därifrån. BMW 320i, bakhjulsdriven och dubbfria vinterdäck.

Jag sitter och funderar på hur mycket snö det skulle behövas för att det skulle vara ett problem att få loss en inplogad bil, och enligt mig skulle det krävas avsevärda mängder. En bil skulle behöva stå en relativt lång tid (veckor eller månader) helt orörd för att få till en snömängd som är ett problem, men det skulle också innebära att det inte borde vara snö under bilen och den skulle därmed inte ha några problem med "upphängning" i snön, vilket gör att man utan större problem kan forcera ordentliga snödrivor. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det vore intressant att se en bild av vad ts anser vara en så pass inplogad bil att den behöver vinschas loss.

d-b
8 februari 2021 · 541 Inlägg

rcy skrev:
Jag är mest fundersam över att man kan bli inplogad så pass ofta och så pass rejält att det faktiskt blir ett problem.
Senaste dagarna har det kommit lätt över en decimeter per dygn här, vilket innebär att jag varje morgon varit "inplogad". Dock har det inte ens varit en tillstymmelse till ett problem att helt sonika bara sätta sig i bilen och åka därifrån. BMW 320i, bakhjulsdriven och dubbfria vinterdäck.

Jag sitter och funderar på hur mycket snö det skulle behövas för att det skulle vara ett problem att få loss en inplogad bil, och enligt mig skulle det krävas avsevärda mängder. En bil skulle behöva stå en relativt lång tid (veckor eller månader) helt orörd för att få till en snömängd som är ett problem, men det skulle också innebära att det inte borde vara snö under bilen och den skulle därmed inte ha några problem med "upphängning" i snön, vilket gör att man utan större problem kan forcera ordentliga snödrivor. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det vore intressant att se en bild av vad ts anser vara en så pass inplogad bil att den behöver vinschas loss.

Prova att parkera på villagator i Stockholms förorter och bara använda bilen på helger. Du kan ha en halvmeters snövall plus att du står i några dm snö som tinat i solen på dagarna och sedan frusit på nätterna.

Däcken är ju svarta och suger åt sig lite extra värme så snö under däcken har smält bort så man har redan där en en rejäl kant att ta sig över. Börjar man spinna så är det kört, då slipas snön och blir glashal. Är man då dessutom ensam sitter man där man sitter.

Det är ofta något av en folkfest kvällen innan det är städdag under dessa omständigheter. Tio personer står och skottar ut sina bilar och hjälper varandra att knuffa.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2021 · 14 060 Inlägg

d-b skrev:

rcy skrev:
Jag är mest fundersam över att man kan bli inplogad så pass ofta och så pass rejält att det faktiskt blir ett problem.
Senaste dagarna har det kommit lätt över en decimeter per dygn här, vilket innebär att jag varje morgon varit "inplogad". Dock har det inte ens varit en tillstymmelse till ett problem att helt sonika bara sätta sig i bilen och åka därifrån. BMW 320i, bakhjulsdriven och dubbfria vinterdäck.

Jag sitter och funderar på hur mycket snö det skulle behövas för att det skulle vara ett problem att få loss en inplogad bil, och enligt mig skulle det krävas avsevärda mängder. En bil skulle behöva stå en relativt lång tid (veckor eller månader) helt orörd för att få till en snömängd som är ett problem, men det skulle också innebära att det inte borde vara snö under bilen och den skulle därmed inte ha några problem med "upphängning" i snön, vilket gör att man utan större problem kan forcera ordentliga snödrivor. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det vore intressant att se en bild av vad ts anser vara en så pass inplogad bil att den behöver vinschas loss.

Prova att parkera på villagator i Stockholms förorter och bara använda bilen på helger. Du kan ha en halvmeters snövall plus att du står i några dm snö som tinat i solen på dagarna och sedan frusit på nätterna.

Däcken är ju svarta och suger åt sig lite extra värme så snö under däcken har smält bort så man har redan där en en rejäl kant att ta sig över. Börjar man spinna så är det kört, då slipas snön och blir glashal. Är man då dessutom ensam sitter man där man sitter.

Det är ofta något av en folkfest kvällen innan det är städdag under dessa omständigheter. Tio personer står och skottar ut sina bilar och hjälper varandra att knuffa.

Får ni stå en hel vecka på samma gatuparkering?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
8 februari 2021 · 7 290 Inlägg

Vettemannen skrev:

d-b skrev:

rcy skrev:
Jag är mest fundersam över att man kan bli inplogad så pass ofta och så pass rejält att det faktiskt blir ett problem.
Senaste dagarna har det kommit lätt över en decimeter per dygn här, vilket innebär att jag varje morgon varit "inplogad". Dock har det inte ens varit en tillstymmelse till ett problem att helt sonika bara sätta sig i bilen och åka därifrån. BMW 320i, bakhjulsdriven och dubbfria vinterdäck.

Jag sitter och funderar på hur mycket snö det skulle behövas för att det skulle vara ett problem att få loss en inplogad bil, och enligt mig skulle det krävas avsevärda mängder. En bil skulle behöva stå en relativt lång tid (veckor eller månader) helt orörd för att få till en snömängd som är ett problem, men det skulle också innebära att det inte borde vara snö under bilen och den skulle därmed inte ha några problem med "upphängning" i snön, vilket gör att man utan större problem kan forcera ordentliga snödrivor. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det vore intressant att se en bild av vad ts anser vara en så pass inplogad bil att den behöver vinschas loss.

Prova att parkera på villagator i Stockholms förorter och bara använda bilen på helger. Du kan ha en halvmeters snövall plus att du står i några dm snö som tinat i solen på dagarna och sedan frusit på nätterna.

Däcken är ju svarta och suger åt sig lite extra värme så snö under däcken har smält bort så man har redan där en en rejäl kant att ta sig över. Börjar man spinna så är det kört, då slipas snön och blir glashal. Är man då dessutom ensam sitter man där man sitter.

Det är ofta något av en folkfest kvällen innan det är städdag under dessa omständigheter. Tio personer står och skottar ut sina bilar och hjälper varandra att knuffa.

Får ni stå en hel vecka på samma gatuparkering?

/Benny

frågade Gatukontoret här i Skellefteå,, dem sa 24 timmar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2021 · 14 060 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:

d-b skrev:

Prova att parkera på villagator i Stockholms förorter och bara använda bilen på helger. Du kan ha en halvmeters snövall plus att du står i några dm snö som tinat i solen på dagarna och sedan frusit på nätterna.

Däcken är ju svarta och suger åt sig lite extra värme så snö under däcken har smält bort så man har redan där en en rejäl kant att ta sig över. Börjar man spinna så är det kört, då slipas snön och blir glashal. Är man då dessutom ensam sitter man där man sitter.

Det är ofta något av en folkfest kvällen innan det är städdag under dessa omständigheter. Tio personer står och skottar ut sina bilar och hjälper varandra att knuffa.

Får ni stå en hel vecka på samma gatuparkering?

/Benny

frågade Gatukontoret här i Skellefteå,, dem sa 24 timmar

Jag undrade hur det var med d-b som parkerar i Stockholm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MammDiin
8 februari 2021 · 2 019 Inlägg

Snö kan ju skilja sig rätt så rejält också.

Pudersnö är ju inga problem, förutom att den i lite högre farter flyger upp över motorhuven och på vindrutan om snödjupet är mer än markfrigången framtill.

Blötsnö och slask är ju värre med.
Och om man kör lite mera ''offroad'' där det är skare så är det ju inget vidare heller när det bara tuggar sig fram.
Sen så går det ju ofta att gunga lite fram och tillbaka eller backa en bit så man får lite fart framåt och kommer iväg.

Snö som plogas kan bli rätt så kompakt och orsaka problem samma sak med snön som samlades när det blåste och snöade.

Kul när man körde hem från jobbet när det började skymma och någon hade plogat infarten till huset och av någon anledning plogat en bit utmed vägen så det var över halvmetern hög snövall. Då när det blåste och snöade så var det närmare halvmetern hög snödriva på körfältet. Som tur var märkte man det i tid och kunde svänga ut när man inte hade mötande. Men misstänker någon säkert fick sin kofångare lite tilltufsad där om inte plogbilen kom en stund efter för börjar bli svårt att se när det börjar skymma och så var det i en kurva till på köpet.

zemet
8 februari 2021 · 4 041 Inlägg

Kul att du uppdaterade tråden:)
Och kul att det fungerade, väl investerade 2-300 kr när det redan sparat dig flera timmars jobb:)
Och nu har du en vinsch du kan nyttja till andra ändamål också om behovet skulle uppståsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
granadadr
9 februari 2021 · 7 290 Inlägg

zemet skrev:
Kul att du uppdaterade tråden:)
Och kul att det fungerade, väl investerade 2-300 kr när det redan sparat dig flera timmars jobb:)
Och nu har du en vinsch du kan nyttja till andra ändamål också om behovet skulle uppståsmile

vinsch  är bra å ha smile  när man håller på med bilar å båtar smile

appropå inget så fick jag en skrotbil i somras som stått i MÅNGA år stod med baken mot en container,, i buskar,  jag tog i bogserlina den gick av,, kollade bromsar ingen låg på,, kollade så inte aut sotod i p trots n,, nädå snurrade såå fint,, tills jag gick bakom å snubblade,,  röjde lite å där såg jag orsaken smile  en vinsch  som satt fast i bil å contanier smile  inte konstigt den var pall smile

Senast redigerat av granadadr (9 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang