Saab 9-3 TTID något svårstartad kall som varm

Rolle90
21 mars 2018 · 221 Inlägg

min Saab 9-3 TTID 2008 som rullar snart 30 000mil är lite svårstartad över lag - jag har inte ägt den så länge så vet ej hur det är under sommarmånaderna.

Men oberoende ifall det är 10- eller 10 plus ute så behöver den snurra 4-10sekunder (uppskattningsvis)  innan den drar igång - detta gäller även då motorn är uppe i arbetstemp.

vad tror ni detta kan bero på? vad ska man felsöka?

Senast redigerat av Rolle90 (21 mars 2018)

Evildan
21 mars 2018 ·

Dåliga glödstift?

Rolle90
21 mars 2018 · 221 Inlägg

Evildan skrev:
Dåliga glödstift?

påverkar det även vid start av varm motor?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2018 · 17 477 Inlägg

Evildan skrev:
Dåliga glödstift?

Men snälla...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
21 mars 2018 · 3 109 Inlägg

Dåliga glödstift eller dålig komp tror jag på.

Rolle90
21 mars 2018 · 221 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Dåliga glödstift?

Men snälla...

?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2018 · 17 477 Inlägg

Då tar vi det igen.

En modern diesel som är direktinsprutad använder i princip inte glödstiften ner till några minusgrader. Min egen gamla diesel är detta och den glöds enbart om det är under -10 grader.  Även om man skiter i glödning så ska Saabfan veva igång på 4 kolvslag i nollgradigt. Annars är maskin sopslut.

Tror mer på att den tappar soppatryck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rolle90
22 mars 2018 · 221 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då tar vi det igen.

En modern diesel som är direktinsprutad använder i princip inte glödstiften ner till några minusgrader. Min egen gamla diesel är detta och den glöds enbart om det är under -10 grader.  Även om man skiter i glödning så ska Saabfan veva igång på 4 kolvslag i nollgradigt. Annars är maskin sopslut.

Tror mer på att den tappar soppatryck.

ok

en annan sak jag misstänker är startmotorn - jag har satt i ett sprilans nytt tudor batteri på 80ah och med en jävla kallstarts kräm.
hur som helst så snurrar startmotorn relativt långsamt

Znixer
22 mars 2018 · 145 Inlägg

Tror Hybrid_ är rätt ute, glödstiften kan man utesluta i temperaturerna som nämns, speciellt om den är lika svårstartad varm. Startmotorn är helt klart en möjlig orsak, den är säkert lite trött efter 30k mil och bra drag i starten är viktigt i dieselmotorer. Annars är det antagligen dåligt komp eller något på bränslesidan, exempelvis dåligt tryck som nämnts även det.

Rolle90
22 mars 2018 · 221 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då tar vi det igen.

En modern diesel som är direktinsprutad använder i princip inte glödstiften ner till några minusgrader. Min egen gamla diesel är detta och den glöds enbart om det är under -10 grader.  Även om man skiter i glödning så ska Saabfan veva igång på 4 kolvslag i nollgradigt. Annars är maskin sopslut.

Tror mer på att den tappar soppatryck.

Znixer skrev:
Tror Hybrid_ är rätt ute, glödstiften kan man utesluta i temperaturerna som nämns, speciellt om den är lika svårstartad varm. Startmotorn är helt klart en möjlig orsak, den är säkert lite trött efter 30k mil och bra drag i starten är viktigt i dieselmotorer. Annars är det antagligen dåligt komp eller något på bränslesidan, exempelvis dåligt tryck som nämnts även det.

spelade in starten i morse - tänkte kanske det kan hjälpa er få en uppfattning av vad jag menar med startmotorn med.

https://www.youtube.com/watch?v=rZ-lH01qt5E

då jag startade bilen efter jobbet vart det 7+ ute och motorn startade efter kanske 4-5 snurr
det känns rätt slumpmässigt ifall bilen startar lätt eller inte

marcus80 Sir
22 mars 2018 · 935 Inlägg

Låter lika som min 9-3 tid från 2006.
Inget jag skulle reagera på om jag inte läst denna tråd.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Znixer
22 mars 2018 · 145 Inlägg

Bra med en film. Låter lite slö på starten måste jag hålla med om. Om det däremot är hela lösningen på problemet vågar jag inte säga. Men nog tog det onormalt lång tid att få igång han helt klart.

Evildan
22 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Dåliga glödstift?

Men snälla...

Inte då...

Rolle90
23 mars 2018 · 221 Inlägg

Znixer skrev:
Bra med en film. Låter lite slö på starten måste jag hålla med om. Om det däremot är hela lösningen på problemet vågar jag inte säga. Men nog tog det onormalt lång tid att få igång han helt klart.

har du koll på vart startmotorn sitter på TID/TTID motorn?

Znixer
23 mars 2018 · 145 Inlägg

Rolle90 skrev:

Znixer skrev:
Bra med en film. Låter lite slö på starten måste jag hålla med om. Om det däremot är hela lösningen på problemet vågar jag inte säga. Men nog tog det onormalt lång tid att få igång han helt klart.

har du koll på vart startmotorn sitter på TID/TTID motorn?

Den sitter ungefär i mitten av motorns baksida. Man ser den mycket bättre underifrån och byter den även underifrån. Tycker du ska googla på "slow start z19dtr" och "slow start z19dth" eller liknande och bilda dig en egen uppfattning av vad folk har haft för symptom och lösningar innan du börjar byta saker. Som bekant så är det kostsamt att byta sig fram. Tycker du sedan det verkar troligt att det är startmotorn är det bara byta.

Z19DTR och Z19DTH är motorbeteckningen för TTID resp. TiD men det är samma grundmotor och startmotor. Motorerna sitter även i Opel,Fiat och Alfa Romeo så finns fler svar att finna om man söker på motorbeteckningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang