Rostskydda gammal bil ?

Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

Jag har nyligen köpt en 15 år gammal Volvo V40. Den har inte rullat särskilt många mil, verkar vara i bra maskinellt skick. Den är absolut inte onormalt rostig i underredet men visst finns det lite ytrost här och där.
Anser ni det motiverat att lämna in den för rostskyddsbehandling. Jag har möjlighet att till ett lågt pris få den sprutad undertill samt i hålrum mm med rostskyddsmedel, på en lokal verkstad. Jag tror inte att dem kommer att lägga särskilt mycket energi på underarbetet, utan behandlar nog bara bilen som den är.
Kommer detta att bromsa upp ytrostangrepp och förhindra nybildande av rost, är det lönt ?
Jag hoppas behålla bilen dess livslängd, samtidigt är det inte motiverat att lägga alltför mycket pengar och energi i en gammal bil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Ja du, vi ser ju inte hur den ser ut..
Men lägga någon tusenlapp på att förlänga livet på kärran kan det väl vara värt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Ska du lämna in den kan det bli omotiverat dyrt för en så pass gammal bil, lite mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323930

Rostskydda en bil ska man göra när den är ca 3-6 år gammal innan rosten fått fäste, jag behandlade golfen strax efter inköp den var då 3,5 år gammal och hade endast gått ca 2100mil  kostade 6500:-  hos hässleholms rostskyddshall med Dinitrol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:
Ska du lämna in den kan det bli omotiverat dyrt för en så pass gammal bil, lite mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323930

Rostskydda en bil ska man göra när den är ca 3-6 år gammal innan rosten fått fäste, jag behandlade golfen strax efter inköp den var då 3,5 år gammal och hade endast gått ca 2100mil  kostade 6500:-  hos hässleholms rostskyddshall med Dinitrol

Läs gärna hela mitt inlägg. Jag frågar om det som jag beskriver kan ha en positiv effekt och bromsa upp rost. Isf är 400 kr motiverat billigt anser jag. Något annat till högre kostnad är ju inte aktuellt.
Tack för länk men där handlar det om andra pengar och andra förutsättningar.

spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Pelleprognos skrev:
Isf är 400 kr motiverat billigt anser jag. Något annat till högre kostnad är ju inte aktuellt.

är det en verkstad som inte betalar sina avgifter och skatter som man ska?
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:

Pelleprognos skrev:
Isf är 400 kr motiverat billigt anser jag. Något annat till högre kostnad är ju inte aktuellt.

är det en verkstad som inte betalar sina avgifter och skatter som man ska?
smile

Det förutsätter jag att dem gör. Däremot köpte jag bilen där och har därför fått väldigt bra deals på vissa saker. Detta är däremot ovidkommande i min fråga här, vilken jag skulle vara tacksam om någon kan svara på ist för att börja svammla om en massa annat.

spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

En såpass gammal bil ska man vara berredd på att gör det mesta själv, då verkstads-notorna annars kan springa i väg på orimliga nivåer

en bilverkstad bör ta minimun 500:- /timmern + moms för att få det hela att gå runt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:
En såpass gammal bil ska man vara berredd på att gör det mesta själv, då verkstads-notorna annars kan springa i väg på orimliga nivåer

en bilverkstad bör ta minimun 500:- /timmern + moms för att få det hela att gå runt

Och vad har det med min fråga att göra...... Sluta att spamma tråden är du snäll, jag vill bara ha svar på min fråga

spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Du nämner 400:- för jobbet vilket innebär att verkstaden har ca. en halvtimme på sig att göra jobbet om material ingår, alltå hinner man köra upp bilen på lyften för att strax därefter ta ned den igen

känns som ni har fått uttömmande svar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:
Du nämner 400:- för jobbet vilket innebär att verkstaden har ca. en halvtimme på sig att göra jobbet om material ingår, alltå hinner man köra upp bilen på lyften för att strax därefter ta ned den igen

känns som ni har fått uttömmande svar

Tack tack för alla dina uttömmande svar. Jag är fullt nöjd med dina svar nu och du behöver inte svara mer.
Jag är nu väldigt tacksam om någon annan kan svara på min fråga i denna tråd, gärna någon med erfarenhet i detta.

Evildan
26 mars 2018 ·

Ja.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, vad får man för400 på en bil idag..
Skulle tippa på en burk med underredsmassa direkt på rosten för att dölja den..
Spilloljas omfattande utläggning  är det som egentligen gäller ..
Man får det man betalar för och fixa det du nämner för 400 går helt enkelt inte ihop..
Så räkna med dold rost till det facila priset..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
26 mars 2018 · 7 234 Inlägg

På en 15 år gammal bil i allmänhet och en V40 i synnerhet är det bortkastade pengar att kosta på en rostskyddsbehandling.
Hade det varit fråga om en samlar-/hobbybil däremot, då hade det varit en investering.
Men en 15 år gammal V40 - nej.
Såvida du inte gör det själv, och bilen verkligen är värd det.
Men dååå, kan det göras för en tusenlapp i materiel.
En seriös rostskyddsbehandlare, ansluten till Tectyl eller Dinitrol vill nog ha drygt 7.000:- för arbetet.
Kolla förresten med dem om de har rostskyddsbehandingsschema för V40 eller Mitsubishi - oäkta systern.
Om inte kanske du kan googla.

Vad har du gett för bilen?

Lycka till.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Ja du milde, en säger ja och övriga tveksamma..
Vad 17 ska stackars TS tro nu?.
Är det värt eller ej?
För sista gången..
För 400 får du rosten täckt och inget mer på menyn!
Hör med rosttäckaren  vad du får för 400 är mitt slutliga råd..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

Snälla ni, läs ALLT i det som jag skriver nu samt HELA mitt inlägg i inledningen av tråden innan ni svarar. Samtligas svar i denna min tråd utom ett, där man kort svarar ja, förvånar mig väldigt mycket eftersom ingen kan ge ett svar på det som jag frågar efter.
Kanske är det så att ni misstolkar då jag frågar om det är värt. Jag menar då inte i direkt ekonomisk mening. Min fråga är om en underredsbehandling där man sprutar rostskyddsmedel på delvis ytrostangripna ytor kommer att ha någon bromsande / stoppande verkan på rostutvecklingen ?
Bortse helt från kostnads / ekonomiska spekulationer, jag är enbart intresserad av om det rent kemiskt/tekniskt har en positiv påverkan med denna rostskyddsbehandling för att undvika och bromsa upp fortsatt rostutveckling,

spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Svaret är Ja om det görs rätt
ta man tjockflytande rostkyddet direkt på rosten är det till ingen nytta, kommer tom. att rosta fortare

För att det inte ska forsätta att rosta så måste ett tunnflytande penetrerande rostkydd på först (tex. Dinitrol ML)  som bör få torka några timmar, sedan på med det mer tjockflytande

(lite mer i detta inlägg: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178 )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
26 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:
Svaret är Ja om det görs rätt
ta man tjockflytande rostkyddet direkt på rosten är det till ingen nytta, kommer tom. att rosta fortare

För att det inte ska forsätta att rosta så måste ett tunnflytande penetrerande rostkydd på först (tex. Dinitrol ML)  som bör få torka några timmar, sedan på med det mer tjockflytande

(lite mer i detta inlägg: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178 )

Ahh Tack smile

Meaganeowner
26 mars 2018 · 2 250 Inlägg

En gång i tiden fick jag en bil sprutat i hålrum, inuti dörrar och undertill med en blandning av mineral- och vegtalbilisk olja.
Den var ordentligt upphettad och kröp in överallt.
Hjulen, bromsar mm skyddades av typ kraftig plast.
Så körde jag några mil på grusväg.

Det blev inget slitskydd mot grussprut, men höll undan rost bra.

Kan aldrig vara fel att få på lite tunnflytande.
Men samtidigt riva bort ev stenskottsskydd
typ underredsmassa som sitter löst.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2018)

spillolja
26 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Linolja är ett alternativ, men torkar och blir hårt, sågkedjeolja är ett alternativ som jag sett nämnas någonstans

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
27 mars 2018 · 7 234 Inlägg

spillolja skrev:
Linolja är ett alternativ, men torkar och blir hårt, sågkedjeolja är ett alternativ som jag sett nämnas någonstans

Linolja är nog det allra bästa medlet.
SP i Borås testade för ett tjugotal år sedan ett tiotal olika rostskyddsmedel.
Näst bästa var Tectyl och Dinitrol.
Allra bäst var linolja.
Penetrerar dubbelt så bra som bästa av de övriga.
Hade dubbelt så bra slitmotstånd som de bästa övriga.
Motstod tidens tand betydligt bättre än någon av konkurrenterna.

Men "skitjobbigt" att applicera.
Har gjort det på några bilar.
3 flaskor/liter av Biltemas linolja går åt till en medelstor bil.
Stora problem med sanera utrustningen efteråt(Biltemas rostskyddsspruta för tryckluft).
Det rinner efter i flera dagar, uppemot en vecka.
Droppar efter i nästan ett år.
Dropparna på garagegolvet  blir till hårda fläckar som måste slipas bort, om man är pedant.
Lukten sitter i i flera år.
Men det är effektivt.
Har koll på en erkänt rostkänslig bil som jag efter "uppsvetsning" behandlade med linolja för 20 år sedan.
Absolut ingen rost.
Trots att jag sprutade direkt på plåtrena ytor.
Kanske därför ingen rost?
Träffar mannen som köpte bilen av mig varje år.
Brukar då passa på att kolla rostskyddet.

Har även behandlat en gravt misskött SAAB 97 (Carl-Gustav Lindstedts f d) med kuggväxelfett på sprejflaska avsett för grävmaskiner.
På bilen fick jag bl a byta stora delar av torpedväggen m m.
Orsaken till att jag behandlade med kuggväxelfett var att jag fick en kartong av en granne som var byggjobbare och hade fått med sig kartongen hem "av misstag". När han sedan fick klart för sig vad han "kommit över" så erbjöd han mig att överta fettet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang