Min bil har på sistone börjat gå ojämnt vid tomgång och när man pressar den hårt vid höga hastigheter (ca 140km/h). Bilen är VW GOLF GTI 1.8T från 1999, gått 24k mil så den har några år/mil på nacken. Bilens varvtal märks endast i körningen när jag står stilla eller skall åka på tomgången, och även när jag accelererar (hårt) vid höga hastigheter. Annars märks det inte överhuvudtaget och bilen har aldrig dött p.g.a detta "fel". Jag tycker mig höra en vacuumläcka när jag öppnar motorhuven (tänkte att det kunde vara felet), så jag tog den till verkstaden. De sa att de inte trodde att det var en luftläcka och tyckte att så länge det inte påverkar min körning så borde jag låta det vara. MEN, det kan jag inte göra . Har någon en idé av vad felet kan bero på? Värt att notera; Jag tömde kylsystemet för en månad sen och fyllde på. Bilen gick bra och allt flöt på, men efter 1 månad så började temperaturlampan lysa p.g.a att det fanns väldigt lite glykol kvar i expansionskärlet. Berättade detta till mekanikern på verkstaden, men han tror att det var luft i systemet (jag tycker däremot att det låter som luft susar) - vilket skulle kunna stämma med tanke på att den har inte någon pöl under sig och glykolen har nu hållt i sedan dess (2 månader sen). Förstår att vissa av er kan tycka att det inte är något att bry sig om, men jag vill gärna åtgärda detta om möjligt.
Vad kan de ojämna varvtalen bero på? Jag skall byta bränslefiltret i veckan för att se om det gör någon skillnad.
Mvh Kevin, TACK såååå mycket på förhand om någon kan hjälpa mig