SAAB 9-3 Dekorlist Årsmodell 2000

theslothyone
1 april 2018 · 3 Inlägg

Tjenare!

Jag har en Saab 9-3 årsmodell 2000 med rätt sletna dekorlister på dörrarna...
Min fråga är så, någon som vet hur dessa sitter fast så man kan ta loss dessa och gör i ordning dem nu när våren börjar komma?

Mvh!

Snurriis
2 april 2018 · 761 Inlägg

theslothyone skrev:
Tjenare!

Jag har en Saab 9-3 årsmodell 2000 med rätt sletna dekorlister på dörrarna...
Min fråga är så, någon som vet hur dessa sitter fast så man kan ta loss dessa och gör i ordning dem nu när våren börjar komma?

Mvh!

Sitter som "klisterlapp" så är väll bara å värma med luftpicka och sedan dra bort och sätta nya.

Mrsaab99turbo
2 april 2018 · 103 Inlägg

På min 9-3 årsmodell 2002 (samma typ av kaross) sitter de fast med hjälp av plastclips som är monterade i dörren. Bara att snäppa loss listen försiktigt så den inte skadas.
Använd gärna något plastverktyg ex. isskrapa eller smörkniv att bända med.

På äldre SAAB 900 tom 1993 så sitter de med dubbelhäftande tejp.

theslothyone
2 april 2018 · 3 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
På min 9-3 årsmodell 2002 (samma typ av kaross) sitter de fast med hjälp av plastclips som är monterade i dörren. Bara att snäppa loss listen försiktigt så den inte skadas.
Använd gärna något plastverktyg ex. isskrapa eller smörkniv att bända med.

På äldre SAAB 900 tom 1993 så sitter de med dubbelhäftande tejp.

Läste något om att clipsen kan gå sönder när man tar loss listen, vet du om det är vanligt också eller? Och isåfall var man kan köpa nya? smile
(Helt ny till det här med att små-fixa detaljer på bilar över huvudtaget).

Mrsaab99turbo
2 april 2018 · 103 Inlägg

Kolla om de går att köpa hos någon återförsäljare som tidigare sålde SAAB. Exempelvis Kronobergs bilaffär, Växjö eller någon du har närmare till.
Gör jobbet när det är varmare ute eller kör försiktigt med värmepistol för att värma upp plastlisten och på så sätt även clipsen så de blir mindre sköra.
Inga har gått sönder för mig.
Vill minnas att jag placerade plastverktyget nedre sidan först (mot tröskeln) och drog utåt.

Xebers76
2 april 2018 · 2 265 Inlägg

Om jag inte minns fel så kostar inte nya lister på SAAB allt för mycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang