Bensin kort?

Muttley
2 april 2018 ·

caromania skrev:
Mitt första bensinkort var ett kreditkort på Jet. Alla polare ondgjorde sig över att det var korkat för det blev så dyrt att tanka. De använde nämligen sedelautomaten eftersom det blev billigare... Och kontentan var såklart att de inte hade en aning hur mycket de betalade i bensinkostnader per månad. Jag däremot fick en räkning som var på några hundra varje månad. Detta var på 80-talet. Kreditupplysning minns jag inte om det gjordes men jag tror inte det.

Volvokortet fick jag i samma veva som Volvoägare och på den vägen är det. Tror inte det gjordes kreditkoll.

Om man inte är helt dum i huvudet så är kreditkort utmärkta ur säkerhetssynpunkt.

Hur menar du där ?   Det är lika säkert att använda ditt vanliga betalkort som att använda ett kreditkort.  Eller nästan mer säkert att använda betalkortet då du väljer själv hur mycket pengar du har på kortet medans på kredit så har du ofta en högre kredit.

caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:
Mitt första bensinkort var ett kreditkort på Jet. Alla polare ondgjorde sig över att det var korkat för det blev så dyrt att tanka. De använde nämligen sedelautomaten eftersom det blev billigare... Och kontentan var såklart att de inte hade en aning hur mycket de betalade i bensinkostnader per månad. Jag däremot fick en räkning som var på några hundra varje månad. Detta var på 80-talet. Kreditupplysning minns jag inte om det gjordes men jag tror inte det.

Volvokortet fick jag i samma veva som Volvoägare och på den vägen är det. Tror inte det gjordes kreditkoll.

Om man inte är helt dum i huvudet så är kreditkort utmärkta ur säkerhetssynpunkt.

Hur menar du där ?   Det är lika säkert att använda ditt vanliga betalkort som att använda ett kreditkort.  Eller nästan mer säkert att använda betalkortet då du väljer själv hur mycket pengar du har på kortet medans på kredit så har du ofta en högre kredit.

Nej inte alls. Om ditt kort skimmats så kommer du upptäcka att kontot är tomt. Då anmäler du det till banken (om de inte redan reagerat) för att låsa kontot. Sedan börjar en 6-8 veckor (minst) lång process som kommer sluta med att du får tillbaka alla pengar eftersom du kan bevisa att du inte handlat x och y i Thailand etc men då är skadan redan skedd eftersom ditt låsta konto inte accepterar autogiro etc vilket gör att det börjar ramla in inkasso... Tro mig. Två av mina bekanta har råkat ut för detta och det är en mardröm utan dess like. Med ett kreditkort får du en räkning. Om räkningen är på en miljon så går du till banken och säger ”Yo wasup” och då löser sig allt. Innan det går åt helvete.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
2 april 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:
Mitt första bensinkort var ett kreditkort på Jet. Alla polare ondgjorde sig över att det var korkat för det blev så dyrt att tanka. De använde nämligen sedelautomaten eftersom det blev billigare... Och kontentan var såklart att de inte hade en aning hur mycket de betalade i bensinkostnader per månad. Jag däremot fick en räkning som var på några hundra varje månad. Detta var på 80-talet. Kreditupplysning minns jag inte om det gjordes men jag tror inte det.

Volvokortet fick jag i samma veva som Volvoägare och på den vägen är det. Tror inte det gjordes kreditkoll.

Om man inte är helt dum i huvudet så är kreditkort utmärkta ur säkerhetssynpunkt.

Hur menar du där ?   Det är lika säkert att använda ditt vanliga betalkort som att använda ett kreditkort.  Eller nästan mer säkert att använda betalkortet då du väljer själv hur mycket pengar du har på kortet medans på kredit så har du ofta en högre kredit.

Nej inte alls. Om ditt kort skimmats så kommer du upptäcka att kontot är tomt. Då anmäler du det till banken (om de inte redan reagerat) för att låsa kontot. Sedan börjar en 6-8 veckor (minst) lång process som kommer sluta med att du får tillbaka alla pengar eftersom du kan bevisa att du inte handlat x och y i Thailand etc men då är skadan redan skedd eftersom ditt låsta konto inte accepterar autogiro etc vilket gör att det börjar ramla in inkasso... Tro mig. Två av mina bekanta har råkat ut för detta och det är en mardröm utan dess like. Med ett kreditkort får du en räkning. Om räkningen är på en miljon så går du till banken och säger ”Yo wasup” och då löser sig allt. Innan det går åt helvete.

Ah,   men för mig som inte har något kopplat till betalkortet och bara har 2-3 tusen kr åt gången på det?  Autogiro och e-faktura går via ett annat konto.
wink
Du har rätt när jag tänker på det.  Min bonus på hemköp blir jag ju av med när jag handlar sen.

Juggen1988
2 april 2018 · 161 Inlägg

Måste också skaffa ett nytt bensinkort, hade tidigare Toyota kort via Preem men det slutade gälla from 1 april...

Kör alla familjeutgifter på ett Norwegian kreditkort, smidigt att få alla inköp på en faktura. För att förhindra att du går banans så sätter du en låg kreditsumma som du ska kunna betala utan några problem. Exempelvis max 10 tkr. Får poäng på alla inköp och har bla åkt "gratis" till London med familjen smile

Senast redigerat av Juggen1988 (2 april 2018)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Hur menar du där ?   Det är lika säkert att använda ditt vanliga betalkort som att använda ett kreditkort.  Eller nästan mer säkert att använda betalkortet då du väljer själv hur mycket pengar du har på kortet medans på kredit så har du ofta en högre kredit.

Nej inte alls. Om ditt kort skimmats så kommer du upptäcka att kontot är tomt. Då anmäler du det till banken (om de inte redan reagerat) för att låsa kontot. Sedan börjar en 6-8 veckor (minst) lång process som kommer sluta med att du får tillbaka alla pengar eftersom du kan bevisa att du inte handlat x och y i Thailand etc men då är skadan redan skedd eftersom ditt låsta konto inte accepterar autogiro etc vilket gör att det börjar ramla in inkasso... Tro mig. Två av mina bekanta har råkat ut för detta och det är en mardröm utan dess like. Med ett kreditkort får du en räkning. Om räkningen är på en miljon så går du till banken och säger ”Yo wasup” och då löser sig allt. Innan det går åt helvete.

Ah,   men för mig som inte har något kopplat till betalkortet och bara har 2-3 tusen kr åt gången på det?  Autogiro och e-faktura går via ett annat konto.
wink
Du har rätt när jag tänker på det.  Min bonus på hemköp blir jag ju av med när jag handlar sen.

Ett kort kopplat till ett konto utan alla pengar på är ju också safe ja även om man t ex handlar på nätet. Problemet är som sagt i betalautomater, utomlands etc. Då ska man ha både livrem och hängslen, dvs kreditkort.

Generellt sett så är det smart att ha ett konto helt utan kort för betalningar och vi kör samma modell här. Sedan ett bonuskort för alla inköp över disk i vanliga butiker som Coop, Dressman och Ikea etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
2 april 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Nej.
Handlar inte under 1000000kr på kredit.

Men Evil, nu ororar du mig... Kör du kassatankning med cash? Eller sedeltankar du? Kreditkort är nämligen inte dumt alls så länge man har koll. Ett kreditkort ger nämligen en faktura som ska betalas, dvs man kan bestrida den om t ex kortet blivit skimmat.

Jag använder alltid mitt Volvokort som är ett kreditkort när jag ska betala i olika automater, tanka, skumma krogar etc. Då kan jag nämligen dra i nödbromsen innan mina konton blir låsta och det blir ett rent helvete. (Har sett det hända.)

Rabatten på kortet är skitsamma. Jag tror Volvokortet ger 10 öre per liter men det kvittar. Räkningen brukar ligga på mellan 1500 och 4k varje månad. Inget nytt under solen.

De ca sju gånger om året jag besöker tappen för att fylla bränsle gör att ett separat tank-kort förefaller överflödigt. Jag är däremot medlem i den ekonomiska föreningen OKQ8 sedan länge och drar nytta av erbjudanden osv.
På mitt bankkortskonto, utan kredit, sitter det aldrig några betydande summor utan dessa placeras där vid tillfället när något större inköp skall göras om inte en smidig överföring kan göras eller kontanter önskas av säljaren.
På andra servicekonton kortlösa sådana dras autogiron och eventuella räkningar betalas via dessa. Sparkontot exempelvis brukas inte till internetshopping o dyl utan är endast en deponi.

Senast redigerat av Evildan (2 april 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2018 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:
Nej.
Handlar inte under 1000000kr på kredit.

Men Evil, nu ororar du mig... Kör du kassatankning med cash? Eller sedeltankar du? Kreditkort är nämligen inte dumt alls så länge man har koll. Ett kreditkort ger nämligen en faktura som ska betalas, dvs man kan bestrida den om t ex kortet blivit skimmat.

Jag använder alltid mitt Volvokort som är ett kreditkort när jag ska betala i olika automater, tanka, skumma krogar etc. Då kan jag nämligen dra i nödbromsen innan mina konton blir låsta och det blir ett rent helvete. (Har sett det hända.)

Rabatten på kortet är skitsamma. Jag tror Volvokortet ger 10 öre per liter men det kvittar. Räkningen brukar ligga på mellan 1500 och 4k varje månad. Inget nytt under solen.

De ca sju gånger om året jag besöker tappen för att fylla bränsle gör att ett separat tank-kort förefaller överflödigt. Jag är däremot medlem i den ekonomiska föreningen OKQ8 sedan länge och drar nytta av erbjudanden osv.
På mitt bankkortskonto, utan kredit, sitter det aldrig några betydande summor utan dessa placeras där vid tillfället när något större inköp skall göras om inte en smidig överföring kan göras eller kontanter önskas av säljaren.
På andra servicekonton kortlösa sådana dras autogiron och eventuella räkningar betalas via dessa. Sparkontot exempelvis brukas inte till internetshopping o dyl utan är endast en deponi.

Har du så jäkla stor tank på Priusen?? wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
2 april 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Men Evil, nu ororar du mig... Kör du kassatankning med cash? Eller sedeltankar du? Kreditkort är nämligen inte dumt alls så länge man har koll. Ett kreditkort ger nämligen en faktura som ska betalas, dvs man kan bestrida den om t ex kortet blivit skimmat.

Jag använder alltid mitt Volvokort som är ett kreditkort när jag ska betala i olika automater, tanka, skumma krogar etc. Då kan jag nämligen dra i nödbromsen innan mina konton blir låsta och det blir ett rent helvete. (Har sett det hända.)

Rabatten på kortet är skitsamma. Jag tror Volvokortet ger 10 öre per liter men det kvittar. Räkningen brukar ligga på mellan 1500 och 4k varje månad. Inget nytt under solen.

De ca sju gånger om året jag besöker tappen för att fylla bränsle gör att ett separat tank-kort förefaller överflödigt. Jag är däremot medlem i den ekonomiska föreningen OKQ8 sedan länge och drar nytta av erbjudanden osv.
På mitt bankkortskonto, utan kredit, sitter det aldrig några betydande summor utan dessa placeras där vid tillfället när något större inköp skall göras om inte en smidig överföring kan göras eller kontanter önskas av säljaren.
På andra servicekonton kortlösa sådana dras autogiron och eventuella räkningar betalas via dessa. Sparkontot exempelvis brukas inte till internetshopping o dyl utan är endast en deponi.

Har du så jäkla stor tank på Priusen?? wink

/Benny

Jajamensan, 45liter snustorr. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 379 Inlägg

Evildan åker runt och ful-laddar sin plug-in och klarar sig säkert på under 10 liter soppa per månad. Fast det är ju inte körglädje... Bättre med en valfri VAG-produkt som slukar tusentals kronor per månad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Evildan åker runt och ful-laddar sin plug-in och klarar sig säkert på under 10 liter soppa per månad. Fast det är ju inte körglädje... Bättre med en valfri VAG-produkt som slukar tusentals kronor per månad.

Han till och med laddar grön el hemma för schablonbeloppet 100kr i månaden. En portabel laddare är smörfint att äga.
Jag har inte fyllt på bensin sedan i slutet av januari och har förbrukat 25liter sedan dess, på 187mil.
Jag borde köpt ngn kul folkvagn istället, dom förbrukar ju ingenting...då dom oftast står på verkstad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 379 Inlägg

Tankade pendlar-Kimchi i förmiddags och det varar troligen knappt en månad... Jag blev trött nu. Dessutom ska monstret tankas. Personlig konkurs är att vänta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e453166e3a75d36c8bfb8f8637a509eb.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
2 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Tankade pendlar-Kimchi i förmiddags och det varar troligen knappt en månad... Jag blev trött nu. Dessutom ska monstret tankas. Personlig konkurs är att vänta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e453166e3a75d36c8bfb8f8637a509eb.jpg

15 kr litern är mycket.  Tankade precis för 14,21 kr litern big_smile

it_mutt Avstängd
2 april 2018 · 10 388 Inlägg

Oh crap! Nu har det hänt! Gorg har nått en ny bottennivå.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
2 april 2018 ·

it_mutt skrev:
Oh crap! Nu har det hänt! Gorg har nått en ny bottennivå.

Ja du kunde ju åtminstone komma med något konstruktivt när du ändå lade din nyttiga kommentar.

it_mutt Avstängd
2 april 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

it_mutt skrev:
Oh crap! Nu har det hänt! Gorg har nått en ny bottennivå.

Ja du kunde ju åtminstone komma med något konstruktivt när du ändå lade din nyttiga kommentar.

Du menar som Hybrid_'s trollande om VAG ex.vis?

Givetvis kan jag göra det; Prius är en av de absolut fulaste bilarna som någonsin tillverkats.

Så...precis lika konstruktivt och vettigt för tråden.

Senast redigerat av it_mutt (2 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Prius är en av de absolut fulaste bilarna som någonsin tillverkats.

Jag kan till viss del hålla med, men det är förbannat bra bilar. Billiga i drift, rymliga och pålitliga. Men igår fick jag en liten chock när en svart Prius Plus med rejält tonade rutor och snygga fälgar rullade ut framför mig. Den var fanimej snygg!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 26 111 Inlägg

Rensade tråden en aning.
Min tolerans för tramsande är tamefan nådd sedan länge i den här tråden.
Kan ta mycket men snart åker någon ut om detta häcklande fortsätter.

Låter vissa saker stå kvar så Chrizz kan med egna ögon se det lite senare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
2 april 2018 ·

Nåja.  Nu tillför vi lite av vikt här.  Sökte på bästa bensinkortet 2018

Såhär hittade jag en länk
https://www.alltomkreditkort.se/bensinkort

Jag vill påstå att rakt över om man vill kunna handla allt så är re:member more vinnaren.   Och då krävs att man har disciplin att betala fakturan varje månad.

Soulman
2 april 2018 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:
Nåja.  Nu tillför vi lite av vikt här.  Sökte på bästa bensinkortet 2018

Såhär hittade jag en länk
https://www.alltomkreditkort.se/bensinkort

Jag vill påstå att rakt över om man vill kunna handla allt så är re:member more vinnaren.   Och då krävs att man har disciplin att betala fakturan varje månad.

Men allvarligt. Detta är ju lika oreriöst som Insplanet. Jobbar du kanske för Veloxia AB?

”Varför finns inte alla kreditkort med?
Vi är helt opartiska till de kreditkort vi listar. Däremot kan det hända att vissa kreditkort inte finns med. Detta beror på att denna kreditleverantör inte ger oss provision för trafiken vi förmedlar, vilket är ett måste för att finansiera våra driftkostnader.”

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
2 april 2018 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Nåja.  Nu tillför vi lite av vikt här.  Sökte på bästa bensinkortet 2018

Såhär hittade jag en länk
https://www.alltomkreditkort.se/bensinkort

Jag vill påstå att rakt över om man vill kunna handla allt så är re:member more vinnaren.   Och då krävs att man har disciplin att betala fakturan varje månad.

Men allvarligt. Detta är ju lika oreriöst som Insplanet. Jobbar du kanske för Veloxia AB?

”Varför finns inte alla kreditkort med?
Vi är helt opartiska till de kreditkort vi listar. Däremot kan det hända att vissa kreditkort inte finns med. Detta beror på att denna kreditleverantör inte ger oss provision för trafiken vi förmedlar, vilket är ett måste för att finansiera våra driftkostnader.”

Jag jobbar inte för de nej. Jag tog första bästa länken med välkända kort du kan dra nästintill överallt.  AE funkar inte exakt överallt så vad är felet med den länken?

Tar en annan då om du nu är känslig.

https://www.compricer.se/kreditkort/

eller en annan

https://rikatillsammans.se/basta-kreditkorten-2017/

Var är ditt förslag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang