Nu hände det krockskydd felkod...

fregatt
2 april 2018 · 3 Inlägg

Nu hände det som inte fick ske.

Airbag/krockskydd felkod B1000 styrdonsfel aktuell.....JUST vid besiktning av bilen:( som är en toyota aygo 2006. Tack vare forumet har jag kollat säkringar och kablaget under stolarna. Men icke, lampan vägrar slockna. Någon som kan ge mig lite råd om hur jag nu kan gå tillväga?smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 376 Inlägg

Nej lampan slocknar nog inte även om systemet är ok. Den ska nollas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fregatt
2 april 2018 · 3 Inlägg

Tackar för svar:) Då blir det en tur till verkstaden ändå...lite surt då jag inte gärna vill lägga allt för mycket pengar på bilen då den inte är värd så mycket i sig. Hade hoppats på att lampan skulle slockna när problemet var löst annars...

gemini78 Jägermeister
2 april 2018 · 909 Inlägg

Hade en Corolla av samma årsmodell där kablarna var av under förarstolen, fick löda om kablarna och tog loss batteripolen i nån timme så slocknade felkoden och den dök aldrig upp igen. Förlängde kablarna med 10cm och satte krympslang över lödställena, original kablarna är väldigt hårda och stela så dom går av till slut när man flyttar sätet.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
zzr94092
2 april 2018 · 4 378 Inlägg

Kolla även bälteslåset,finns kablar där på vissa bilar.

fregatt
3 april 2018 · 3 Inlägg

Hmm, blir till att kolla igenom en gång till innan verkstaden känner jag:) Kan mycket väl hålla med om att kablarna är lite styva plus lite snålt tilltagna vad gäller längden, ser dock inga direkta brott. Svårt i och för sig det är inte den bästa platsen i världen att få plats med nävarna under stolen.

Kollade även bälteslåset, och visst går det en kabel dit. Men inte där heller några synliga brott, däremot lite suspekt eltelp som har surrats ett par varv på olika ställen runt staget och kabeln till bälteslåset.

Svårt att ge upp har man ju också, det ska lösa sig på något sätt...oavsett om det blir jag eller verkstaden som löser det kommer jag naturligtvis lägga upp lösningen så att förhoppningsvis andra kan få nytta av det!

-jimmy
3 april 2018 · 377 Inlägg

Har också eltejp där på min gamla aygo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang