Slutsteg på 14,4v till "vanlig bil"?

Roxander
4 april 2018 · 22 Inlägg

Hej, hade tänkt bygga min första ljudbil och kan inte speciellt mycket. Kan man koppla in ett slutsteg på 10 000 watt som ska ha 14,4v till en "vanlig bil" på 12v? För visst är min omodifierade bil bara på 12v? Är det så att det går bara att man inte får ut 10 000w utan kanske bara 8 000, eller går det inte att koppla in alls?
// Nån som inte kan :p

Bassiehof
4 april 2018 · 1 777 Inlägg

De flesta slutsteg behöver en spänning nånstans mellan 10 och 16V för att fungera. Angående uteffekt så beror det på om slutsteget har en reglerad eller en oreglerad nätdel. När den är oreglerad minskar uteffekten med sjunkande spänning, medan lite dyrare steg som http://www.bilstereohornan.se/mosconi-zero-4:2973  har reglerad nätdel som alltid lämnar rätt spänning till slutsteget så effekten inte påverkas, oavsett om spänningen är 9 eller 16 V. Om det går att koppla in 10 000 W beror på om bilens generator orkar leverera så mycket utöver bilens behov. 10 000 W blir rätt många A i ett 12 Volts system.

Roxander
4 april 2018 · 22 Inlägg

tack för svaret. står inget om det är reglerat eller inte men då den är väldigt billig så tror jag inte den är det. Men högtalarna kommer max behöva 7-8 tusen och om slutsteget vill ha 14,4 v men endast får 12v så borde man väl kunna få ut iallafall 7 000w från det? eller har jag helt missuppfattat nåt?

Bassiehof
4 april 2018 · 1 777 Inlägg

Vad är det för högtalare som "behöver" 7000 W? En generator borde kunna ge 13,8-14,4 V när motorn är igång.

Blixnabb
4 april 2018 · 245 Inlägg

Det där steget på 10 000W vad sitter det för säkringar på det?
Tänker mest på att om det kan leverera så mycket effekt så behövs ca 700 A i ström vid 14,4V så jag skulle gissa på att det ligger en hund begravd här speciellt om det var billigt...
Skriv gärna vad det är för prylar.

mb_pucken
4 april 2018 · 5 087 Inlägg

Med ett 10kw steg så bör du komma ihåg att du behöver ett rejält lass med batterier för och hålla spänningen uppe, räkna på minst 10st 95ah AGM batterier så har du lite backup då generatorn ej lär kunna hålla spänningen uppe ens på fullvarv.
Om steget inte heter auna, då kan du lika gärna spara pengarna och driva högtalarna direkt på stereon :-) eller ännu bättre, köpa ett billigt begagnat slutsteg från en bra tillverkare tex alpine, hertz, RF osv. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2018 · 17 466 Inlägg

700A efter första basdunket? Nja... Bilen lär ju tvärdö...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 april 2018 · 5 833 Inlägg

Det är knappast 10.000 "äkta" watt utan snarare beräknat på något av alla nya, bedrägliga vis, som "PMPO" och liknande trams. 10kW ljud i en bil vore antagligen dödligt. Så jag tror det där slutsteget klarar sig på betydligt mindre än 700 ampere.

Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Asch då, ni okunniga o annat.... smile

Inte fasen bränner man på 10 000 W, så där med prylar handlade över disk.

Nej, TS menar nog att han kopplar in högtalare, med angiven maxeffekt. Och funderar närmast på hur dessa förhåller sig till ett eller flera slutstegs strömförbrukning.

T ex 10 st 6 x 9", märkta 300 W vardera, efter nån speciell norm, så det ser extra bra ut försäljningsmässigt. Och inte minst, när kompisarna kollar in det hela.
Typ mandomprov o vise män....

10 st x 300 W blir då 3 kW.

30 st x 300 blir 9 kW.


Å sen kommer det till bl a hur elementen jobbar med eller mot varandra. Kanske det kommer att bli frekvenstoppar när det skenar i strömförbrukning o s v.

Jaaaaa, det kanske låter bra och inte bara högt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2018 · 17 466 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är knappast 10.000 "äkta" watt utan snarare beräknat på något av alla nya, bedrägliga vis, som "PMPO" och liknande trams. 10kW ljud i en bil vore antagligen dödligt. Så jag tror det där slutsteget klarar sig på betydligt mindre än 700 ampere.

Samma här. 50-60A kanske...

Som någon skrev: Hur mycket är säkringen på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Ursäkta...

Är nog för gammal för dessa nymodigheter
och sätt att räkna.

Kollade specen på slutsteg enligt ovan.
Säkringar 3 x 30 A!

Ger totalt 90 A.
Anta 14 V spänning.
Då blir effekten 1260 W, innan säkringarna går åt fanders.

Men..... 10000 W - 1260 = 8740 W.

Var tog dessa vägen i specen?


Ligger inte bara en hund begraven här!

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2018)

Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Lyckades Googla lite...

T ex Auna 10000W har reglerad nätdel

RMS = Din högtalare eller förstärkare ska klara att hantera denna effekt i minst 8 timmar.

 

MAX = Din högtalare eller förstärkare ska klara att hantera denna effekt i några minuter.

 

PMPO = Din högtalare eller förstärkare klarar bara av att hantera denna några millisekunder.


Vilken norm tror du att du behöver förlita dig på om du ska beräkna säkringar, batterikapacitet, jämföra anläggningar, välja högtalare o s v?

Bassiehof
5 april 2018 · 1 777 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Auna 10000W har reglerad nätdel

Varifrån har du fått det? Det är dyrare att tillverka med reglerad nätdel, så det ryms inte i en budget på under 2000 kr inklusive 25% moms.

Blixnabb
5 april 2018 · 245 Inlägg

He he läste på ett tyskt forum om Auna 10000 enligt tysken så levererade steget i verkligheten 6x60W han tyckte att det var bättre ljud i en bilstereo av bättre fabrikat som angav 4x50w som uteffekt, sedan om man kan lita på tyskar på nätet är en annan fråga...

Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Googlade

Reglerad nätdel bl a står det i PDF:en, Auna 10000E. Se spec.

Men det kanske man skriver bara för att det låter bättre.


Sen har ju inte TS skrivit att det gäller jusy Auna.
Han kanske har rediga grejjer på gång...

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2018)

Bassiehof
5 april 2018 · 1 777 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Googlade

Reglerad nätdel bl a står det i PDF:en, Auna 10000E. Se spec.

Men det kanske man skriver bara för att det låter bättre.


Sen har ju inte TS skrivit att det gäller jusy Auna.
Han kanske har rediga grejjer på gång...

Visa mig.

http://media.elektronik-star.de/images/ … 000166.pdf

Meaganeowner
6 april 2018 · 2 250 Inlägg

Du har väl läst din länkade Pdf?

Under:
- Datenblatt  - Netzspannung

Går att hitta Pdf på engelska också.


Men visst... frågan är om det stämmer med verkligheten.

Vad tror du?


I denna spec, står även angiven RMS, dock inte TRMS.

(Och kommer jag ihåg rätt så behövs det
4 ggr ökning av uteffekt för att uppleva en fördubbling av upplevd ljudnivå.)


Men frågan kvarstår, vilket steg hade TS tänkt sig? Ett eller flera?

Senast redigerat av Meaganeowner (6 april 2018)

Bassiehof
6 april 2018 · 1 777 Inlägg

Jag är framförallt skeptisk till översättningen. Om du scrollar ner så står det på engelska: OTL (output transformer less) circuit, pulsc power supper. #mashpotatoe...jag menar mashup: jag gissar att 10000 watt monstret är en avancerad laddningsregulator till ett 12 volts batteri.

Meaganeowner
6 april 2018 · 2 250 Inlägg

Å andra sidan, så tror jag det är bättre att börja bygga i andra änden av ljudanläggningen. Med ett eller fler mindre slutsteg, delningsfilter o s v.

Riktiga baslådor o s v.

Själv hade jag två 6x9 i hatthyllan
(av spånskiva ). Och byggde helt tät koffert mot passagerarutrymmet. Alltså tätades det även i väggar o golv.
Främre högtalare monterades i hjulhusen, bakom innerskärmarna.

Så kan man inte göra, var det många som så.
Billigt och mycket bra, tyckte jag att det blev.

Dessutom behövde jag inte ha hörselskydd, för att det skull höras bra på utsidan.
Detta var viktigt en gång i tiden:)

Gäller ju bl a att få så lång väg som möjligt för luften att vandra. I vart fall vid låga frekvenser.
T o m hindra luft att pumpas från fram till baksida av en högtalares baffel, runt kanten.
Gör mycket på ljudtrycket.

Ser blöjraggare som sprätter upp 6 till 8 st, 6 x 9 i bakfönstret. Men nåt vidare ljud blir det inte... Ser kanske häftigt ut?

Dessutom är det så att vissa element går sönder direkt om de inte minteras i låda. Spolen knäcks.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 april 2018)

Fjong
6 april 2018 · 1 494 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är knappast 10.000 "äkta" watt utan snarare beräknat på något av alla nya, bedrägliga vis, som "PMPO" och liknande trams. 10kW ljud i en bil vore antagligen dödligt. Så jag tror det där slutsteget klarar sig på betydligt mindre än 700 ampere.

I ett fåtal bilar kanske det är dödligt men det kräver nog att man har svagt hjärta om det ska gå fort. Men bilar i extreme klassen skulle man nog inte överleva att sitta i. Då är det dock snarare 100kw än 10kw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang