MB 200E (W124) 1990. ABS lampa tänds när man varvar motorn

TheGame
18 april 2018 · 32 Inlägg

Har ett litet problem som jag undrar om nån kan ha nån aning om vad det är.
Det gäller en gammal MB 200e från 1990.
När man varvar upp motorn i 3000 varv så tänds ABS lampan.
Stänger man av och startar igen så är allt normalt men varvar man upp så tänds den.

Detta gillades inte på besiktningen då dom bla varvade upp för jag fick även dåligt HC värde (335 gräns 100) och CO2500 (0,4 gräns 0,3)
Så förrutom att fixa miljövärdena så måste jag även lista ut detta med ABS lampan.

Som sagt normalkörning osv så tänds den inte utan bara när man varvar upp i 3000 varv.

Så har nån nått förslag på lösning så skriv gärna smile

Steff240
18 april 2018 · 1 016 Inlägg

Det finns ett relä på dessa bilar, kallas för ovp-relä, och det kan ställa till med lite allt möjligt fuffens i bilen. Väldigt klassiskt att detta relä ärgar sönder eller att lödningarna släpper.
Relät brukar sitta bakom batteriet, så du kan öppna upp Relät och kika lite däri som en första koll.

TheGame
18 april 2018 · 32 Inlägg

Tog ut relät, ser ingen oxidering eller nått på stiften men jag är inte säker på hur jag öppnar själva relät.
På utsidan ser det fint ut vill jag iaf påstå.
Sitter en 10a säkring som.också är hel i det.
När jag skakar på det låter det som nå litet far omkring där i

Senast redigerat av TheGame (18 april 2018)

Steff240
18 april 2018 · 1 016 Inlägg

Okej okej smile jag har för mig att det går att vika upp några flikar på plåthöljet, och sen drar man bara av plåthöljet. Jag tror det var så jag gjorde iallafall roll
jag hade i varje fall liknande problem som du, lustig motorgång och ABS-lampan tändes lite till och från. Men efter en omgång med lödpennan så har det funkat bra i över ett år big_smile

TheGame
18 april 2018 · 32 Inlägg

Steff240 skrev:
Okej okej smile jag har för mig att det går att vika upp några flikar på plåthöljet, och sen drar man bara av plåthöljet. Jag tror det var så jag gjorde iallafall roll
jag hade i varje fall liknande problem som du, lustig motorgång och ABS-lampan tändes lite till och från. Men efter en omgång med lödpennan så har det funkat bra i över ett år big_smile

Vilken sida böjde su upp på?
Stiftsidan eller sidan med plastlocket och säkringen?

Steff240
18 april 2018 · 1 016 Inlägg

Nu blir jag lite osäker faktiskt, det kanske är så att mitt relä inte ser ut exakt som ditt hmm men jag TROR att du kan köra in en tunn skruvmejsel mellan plåthöljet och bottenplattan som stiften sitter i, och sen bända lite försiktigt så att plåten släpper.

Men ta det lugnt så att inget går sönder bara, jag vill inte förstöra något för dej roll

TheGame
18 april 2018 · 32 Inlägg

Det gick inge bra att försöka få bort metalj höljet.
Det är ett relä med 7 stift.
Bände där nere och kunde rycka lite men det ville inte lossna jag tog i med en tång bla men jag vet inte hur mycket jag ska våga.
Men, tejpade där jag hade bänt.med.eltejp och satte tillbaka relät.
Nu tänds INTE lampan när jag varvar upp.
Det har det gjort varje gång hittils så nått har hänt. Kanske kontakterna på själva kontakten var oxiderade men rensades lite då jag tog lös och satte fast igen.

Dock känner jag om jag håller ner fotbromsen samtidigt som jag varvar att det knäpper till när man kommer upp i ca 3000 varv.
Iofs inget dom kommer reagera på besiktningen om ABS lampan inte tänds.

Nåja jag ropar inte hej ännu ska göra mer test

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang