4353
Sök

Passat ecofuel dsg 2009 M1

27 april 2018
Trådstartare
Hej
Försöker starta bilen men får meddelandet som visas på ICLen är ”Button for driver assist systems detective” och därefter ”Brake error service now”.
Bilen startar 1 sekund och dör sedan!
Jag har försökt att avhjälpa det med att ta bort batteriet och därefter försöka på nytt, detta hjälper inte.
Bilens motorstyrning fungerar så långt att startmotorn går och motorn går, men någon slags felmode säger att den ska stängas ned.
Hilfe Vad kan detta bero på och framförallt kan man göra något åt det?

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 april 2018
Hej och välkommen till forumet!

Kan vi hoppas att användare Soulman har en ledtråd? Han är kunnig i dessa kälkar och kan säkert råda.

Jag hatar frågan men: har du kunnat läsa ut felkoder?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 april 2018
Trådstartare
caromania skrev:

Kan vi hoppas att användare Soulman har en ledtråd? Han är kunnig i dessa kälkar och kan säkert råda.

En polare har försökt att läsa ut felkoder, men det blir ingen kontakt mellan disgnosprogramvaran och kontakten som sitter till vänster uppåt vid försrsidan.
Så inga felkoder är möjliga att läsa ut...

27 april 2018
Trådstartare
HasseMedPassaten skrev:
caromania skrev:

En polare har försökt att läsa ut felkoder, men det blir ingen kontakt mellan disgnosprogramvaran och kontakten som sitter till vänster uppåt vid försrsidan.
Så inga felkoder är möjliga att läsa ut...

Har även konstaterat att det är oxid på kontakter på batteriet, men det är borttaget och det hjälpte inte heller!?

1 271 Inlägg
27 april 2018
Jovars, pillat på en del Passater men det där känner jag inte alls igen. Ta gärna bild på dessa felmeddelanden och posta här. Vad försökte ni läsa ur felkoder med? Hände detta plötsligt från en start till en annan?

Utan att veta några felkoder skulle jag kolla upp batteriets kondition samt jordning, och är OBD porten död ska du kolla säkringar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

27 april 2018
Trådstartare
Soulman skrev:
Jovars, pillat på en del Passater men det där känner jag inte alls igen. Ta gärna bild på dessa felmeddelanden och posta här. Vad försökte ni läsa ur felkoder med? Hände detta plötsligt från en start till en annan?

Utan att veta några felkoder skulle jag kolla upp batteriets kondition samt jordning, och är OBD porten död ska du kolla säkringar.

Det skumma är att bilen fungerade perfekt dagen innan och batteriet har det inte varit några problem med, kollar med polaren om vilken typ av diagnosverktyg som användes.

27 april 2018
Trådstartare
Det skumma är att bilen fungerade dagen innan utan problem och batteriet var så vitt jag vet helt ok.
Diagnosverktygen som provats är OBD2 och ELM327.

1 271 Inlägg
27 april 2018
HasseMedPassaten skrev:
Det skumma är att bilen fungerade dagen innan utan problem och batteriet var så vitt jag vet helt ok.

Tvivlar på att de verktygen klarar detta jobb. Felkod finns garanterat.
Om batteri, jord säkringar är ok har du antagligen ett kommunikationsfel mellan instrumentklustret och ECU. Det kan bero på trasigt kluster, dålig kontakt eller kabelbrott. Immon sitter i klustret, därför startar inte bilen.

Om ovanstående trots allt är ok kan felet finnas i ECUn. Inte helt enkel felsökning detta, och att byta instrumentkluster funkar inte heller då immon måste programmeras på märkesverkstad eller östeuropeiskt ”hål i väggen” företag.

Börja med det enkla. Batteriet, säkringar, ta ur instrumenthuset, gör rent anslutningar. Radera felkoder och testa igen.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
27 april 2018
Soulman skrev:
HasseMedPassaten skrev:

Om batteri, jord säkringar är ok har du antagligen ett kommunikationsfel mellan instrumentklustret och ECU. Det kan bero på trasigt kluster, dålig kontakt eller kabelbrott. Immon sitter i klustret, därför startar inte bilen.

Om ovanstående trots allt är ok kan felet finnas i ECUn. Inte helt enkel felsökning detta, och att byta instrumentkluster funkar inte heller då immon måste programmeras på märkesverkstad eller östeuropeiskt ”hål i väggen” företag. ECU kan eventuellt bytas på din årsmodell då den troligtvis saknar CP(component protection), men behöver kodas till din bil.

Börja med det enkla. Batteriet, säkringar, ta ur instrumenthuset, gör rent anslutningar. Radera felkoder och testa igen.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

27 april 2018
Trådstartare
Soulman skrev:
HasseMedPassaten skrev:

Om ovanstående trots allt är ok kan felet finnas i ECUn. Inte helt enkel felsökning detta, och att byta instrumentkluster funkar inte heller då immon måste programmeras på märkesverkstad eller östeuropeiskt ”hål i väggen” företag.

Ok
Tack återkommer med hur det gått, så snart jag kan, dvs i början på nästa vecka.
Ha det så kul

27 april 2018
Trådstartare
Soulman skrev:
HasseMedPassaten skrev:

Ok
Tack återkommer med hur det gått, så snart jag kan, dvs i början på nästa vecka.
Ha det så kul

Sök