5764
Sök

Peugeot 407, 2007. Felmeddelande esp/asr system faulty. Givarna?

8 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
Som rubriken lyder, min Peugeot 407 från 2007 visar felmeddelande "esp/asr system faulty". Den gjorde det för ett halvår sedan också och efter någon vecka slutade den varna, men nu har det alltså börjat lysa igen och det har inte gett sig än.

Jag misstänker att det är någon av givarna som inte får kontakt eller som är trasig. Jag har läst på flera sidor att det kan vara rost på givarna eller kabelbrott eller att någon av dom är trasiga. Jag har förstår också att jag skulle behöva felsöka för att se vilken av givarna det är fel på, dock har jag inte råd med det i dagsläget. Så jag undrar helt enkelt om det är rimligt att kolla alla fyra givarna eller skulle det ta alldeles för lång tid? Och hur jag gör? Att hjulen måste av förstår jag, men hur gör jag sen? (Jag kan inte mycket om bilar).

Av det jag läst borde det vara någon givare, men antar att det skulle kunna vara någonting annat också, men i så fall vad? Finns det någon apparat att köpa som är billigare än att lämna in för att läsa av felkoderna?

/ Lina

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 maj 2018
Inte helt lätt..
Jag hade känt och jämfört alla hur de är fastsatta och även  avstånd till kransen och även kollat om denna är hel eller enbart smutsig
Nästa är att mäta med multimeter inställd på  Millivoltområdet samtidigt som man roterar hjulen.
En förutsättning är dock att det finns en brytpunkt i hjulhuset där man kan peta in sina pinnar från mätaren såklart.
Kanske det dyker upp fler idéer. .
Har för mig att Bosse bildoktorn hade en liten snutt om detta på tuben ..
Senast redigerat av chanstagarn (1 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
Okej, det låter som ett ganska stort jobb.. men det är kanske det jag får göra som läget är nu. Som jag förstått det får den där lampan inte blinka på besiktningen? Så den behöver ju åtgärdas, dock mer än ett halvår dit så ingen panik än men tänkte att jag helst vill greja med bilen när det är varmt ute och inte mitt i vintern tongue

Ska kolla bosse bildoktorn! Tack för tipset!

Sök