Farthållare som tappar hastigheten i mycket kraftiga nedförsbackar

M-M
1 maj 2018 · 26 Inlägg

Hej!

Jag har en Volvo V70 II 2.0f 2010 med farthållare. Farthållaren fungerar perfekt hela tiden, bortsett från i mycket kraftiga nedförsbackar. Då klarar den inte att hålla hastigheten utan hastigheten sjunker. För att få upp hastigheten igen, får man trycka gasen i botten. Mindre gaspådrag ger ingen effekt utan hastigheten fortsätter då att sjunka. Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad som kan vara fel?

Evildan
1 maj 2018 ·

M-M skrev:
Hej!

Jag har en Volvo V70 II 2.0f 2010 med farthållare. Farthållaren fungerar perfekt hela tiden, bortsett från i mycket kraftiga nedförsbackar. Då klarar den inte att hålla hastigheten utan hastigheten sjunker. För att få upp hastigheten igen, får man trycka gasen i botten. Mindre gaspådrag ger ingen effekt utan hastigheten fortsätter då att sjunka. Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad som kan vara fel?

Vilken hastighet är farthållaren inställd på?
Vilken hastighet sänker bilen farten till?
Vad händer när backen tar slut?

M-M
1 maj 2018 · 26 Inlägg

1.Den är t.ex. inställd på 50 km/h (50-väg). Samma sak händer i och för sig även på en brant nedförsbacke vid högre hastighet inställd på farthållaren.

2. Hastigheten sjunker hela tiden, så hastigheten lär väl fortsätta sjunka tills bilen står still.

3. Hastigheten sjunker hela tiden. Bilen ökar inte hastigheten igen när nedförsbacken är slut.

candyweiss
1 maj 2018 · 876 Inlägg

M-M skrev:
1.Den är t.ex. inställd på 50 km/h (50-väg). Samma sak händer i och för sig även på en brant nedförsbacke vid högre hastighet inställd på farthållaren.

2. Hastigheten sjunker hela tiden, så hastigheten lär väl fortsätta sjunka tills bilen står still.

3. Hastigheten sjunker hela tiden. Bilen ökar inte hastigheten igen när nedförsbacken är slut.

Farthållaren kopplar tydligen ifrån av någon anledning, precis som den gör om man rör frikopplingen eller bromspedalen. Säker på att du inte pillar lite på bromsen big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Evildan
1 maj 2018 ·

Bra tanke av candyweiss, jag drar det vidare och tänker mig en sliten bromsljuskontakt tillika lite döspel i bromspedalen, vid nedåtlutning rör sig bromspedalen lite nedåt och farthållaren kopplar ut.
Testa följande:
Ställ farthållaren i lämplig hastighet.
Håll foten bakom bromspedalen och pressa den mot dig redan på planmark, håll kvar i nedförsbacken och se om farthållaren stängs av. Alternativt be en kompis åka bakom dig för att se om bromsljusen tänds i nedförslutet.

it_mutt Avstängd
1 maj 2018 · 10 388 Inlägg

lite "glappig" bromspedal som  rör sig lite vid starkt lut utför och därför får cc för sig att du nuddat bromsen (och därför stänger av sig själv)? (oh herre j*vlar vad jag gissar hej vilt och drar till med något otroligt galet).


- - - Edit - - -

Inte bara jag. Evildan är inne på samma spår minuterna före.

Senast redigerat av it_mutt (1 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
1 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Är det verkligen så att Sveriges flaggskepp saknar indikering i instrumenteringen för huruvida en farthållare är aktiv eller inte?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
-Akerfeldt-
2 maj 2018 · 2 638 Inlägg

Soulman skrev:
Är det verkligen så att Sveriges flaggskepp saknar indikering i instrumenteringen för huruvida en farthållare är aktiv eller inte?

Nej, den saknar inte indikering för på/av wink Det kommer upp en farthållarsymbol samt den hastighet man valt i infodeleb i vänstra arvtalsmätarhuset man man sätter igång farthållaren. Slår man ifrån farthållaren genom att bromsa eller trycka på paus med rattknapparna kommer det bli en parentes runt vald hastighet tills man aktiverar farthållaren igen.

Så till TS, när du har farthållaren igång och valt 50km/h som i exemplet ovan, när bilen börjar tappa fart står det 50km/h som att den fortfarande är aktiv eller (50km/h) som att den blivit deaktiv?

Soulman
2 maj 2018 · 1 271 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

Soulman skrev:
Är det verkligen så att Sveriges flaggskepp saknar indikering i instrumenteringen för huruvida en farthållare är aktiv eller inte?

Nej, den saknar inte indikering för på/av wink Det kommer upp en farthållarsymbol samt den hastighet man valt i infodeleb i vänstra arvtalsmätarhuset man man sätter igång farthållaren. Slår man ifrån farthållaren genom att bromsa eller trycka på paus med rattknapparna kommer det bli en parentes runt vald hastighet tills man aktiverar farthållaren igen.

Så till TS, när du har farthållaren igång och valt 50km/h som i exemplet ovan, när bilen börjar tappa fart står det 50km/h som att den fortfarande är aktiv eller (50km/h) som att den blivit deaktiv?

Tack för klargörandet, det var liksom min poäng innan TS börjar riva pedalställ eller andra saker.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
2 maj 2018 ·

Soulman skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Soulman skrev:
Är det verkligen så att Sveriges flaggskepp saknar indikering i instrumenteringen för huruvida en farthållare är aktiv eller inte?

Nej, den saknar inte indikering för på/av wink Det kommer upp en farthållarsymbol samt den hastighet man valt i infodeleb i vänstra arvtalsmätarhuset man man sätter igång farthållaren. Slår man ifrån farthållaren genom att bromsa eller trycka på paus med rattknapparna kommer det bli en parentes runt vald hastighet tills man aktiverar farthållaren igen.

Så till TS, när du har farthållaren igång och valt 50km/h som i exemplet ovan, när bilen börjar tappa fart står det 50km/h som att den fortfarande är aktiv eller (50km/h) som att den blivit deaktiv?

Tack för klargörandet, det var liksom min poäng innan TS börjar riva pedalställ eller andra saker.

Fasiken asså, tänkte inte på de' .
Var för länge sedan jag hade en sådan gunghäst att jag faktiskt helt glömde den funktionen...trots 400000km i den generationen. tongue

M-M
6 maj 2018 · 26 Inlägg

Evildan skrev:
Bra tanke av candyweiss, jag drar det vidare och tänker mig en sliten bromsljuskontakt tillika lite döspel i bromspedalen, vid nedåtlutning rör sig bromspedalen lite nedåt och farthållaren kopplar ut.
Testa följande:
Ställ farthållaren i lämplig hastighet.
Håll foten bakom bromspedalen och pressa den mot dig redan på planmark, håll kvar i nedförsbacken och se om farthållaren stängs av. Alternativt be en kompis åka bakom dig för att se om bromsljusen tänds i nedförslutet.

Hej! Jag testade att pressa bromspedalen mot mig (uppåt), men det gav ingen effekt. När backen är över sjunker hastigheten precis som tidigare.

Evildan
6 maj 2018 ·

M-M skrev:

Evildan skrev:
Bra tanke av candyweiss, jag drar det vidare och tänker mig en sliten bromsljuskontakt tillika lite döspel i bromspedalen, vid nedåtlutning rör sig bromspedalen lite nedåt och farthållaren kopplar ut.
Testa följande:
Ställ farthållaren i lämplig hastighet.
Håll foten bakom bromspedalen och pressa den mot dig redan på planmark, håll kvar i nedförsbacken och se om farthållaren stängs av. Alternativt be en kompis åka bakom dig för att se om bromsljusen tänds i nedförslutet.

Hej! Jag testade att pressa bromspedalen mot mig (uppåt), men det gav ingen effekt. När backen är över sjunker hastigheten precis som tidigare.

Hur reagerade hastighetsangivelsen i displayen? Fick du en parantes runt inställt värde?

M-M
6 maj 2018 · 26 Inlägg

Nä, ingen parentes.

Funderar på om problemen kan bero på att spjällhuset behöver göras rent.

Evildan
6 maj 2018 ·

M-M skrev:
Nä, ingen parentes.

Funderar på om problemen kan bero på att spjällhuset behöver göras rent.

Jag har kört och senare även ägt en 2008 D5 med geartronic och kablaget fram till "spjällhuset" var lagom långt när bilen var ny, efter några mil mattades hårdheten i motorfästena av och vid kraftig motorbroms delade sig kardelarna i en liten kabel viljet gjorde att bilen fukkkade ur och gick som en påse ägg. När jag stannade bil och motor så gled kablaget ihop igen och bilen fungerade ypperligt tills nästa inbromsning. Detta fel tog några vändor till märkesverkstad för att upptäcka då ECUn kodade fel på "spjällhuset" varpå det först rengjordes för att gång nr två bytas ut och tredje gången hittades det partiellt brustna kablaget, höljet var helt men sladdarna i var för korta.
Men ditt problem inträffar endast vid farthållaranvändning?

M-M
7 maj 2018 · 26 Inlägg

Evildan skrev:

M-M skrev:
Nä, ingen parentes.

Funderar på om problemen kan bero på att spjällhuset behöver göras rent.

Jag har kört och senare även ägt en 2008 D5 med geartronic och kablaget fram till "spjällhuset" var lagom långt när bilen var ny, efter några mil mattades hårdheten i motorfästena av och vid kraftig motorbroms delade sig kardelarna i en liten kabel viljet gjorde att bilen fukkkade ur och gick som en påse ägg. När jag stannade bil och motor så gled kablaget ihop igen och bilen fungerade ypperligt tills nästa inbromsning. Detta fel tog några vändor till märkesverkstad för att upptäcka då ECUn kodade fel på "spjällhuset" varpå det först rengjordes för att gång nr två bytas ut och tredje gången hittades det partiellt brustna kablaget, höljet var helt men sladdarna i var för korta.
Men ditt problem inträffar endast vid farthållaranvändning?

Ja, händer bara vid användning av farthållare i kraftig nerförsbacke.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang