Bromsbelägg fram Passat Alltrack

Heltklartoklart
2 maj 2018 · 4 Inlägg

Hej,

Jag har läst en del trådar om problem med bromsbelägg bak på Passat Alltrack men min fråga gäller alltså fram.

Är egentligen inget fel på bromsarna bortsett från att de låter illa om man "hänger" på bromsen i nedförsbacke. Ett dovt gnissel är min bäste beskrivning.

Hade bilen på service i höstas och då byttes beläggen bak men mekanikerna menade att det inte behövdes bytas fram ännu.

När bilen står still så ligger beläggen i, ska det vara så? Se bild.

...och visst finns det en indikator som varnar om beläggen blir allt för slitna?

Jag ska strax bila Europa och det vore skönt att slippa vingel mitt på kontinenten.

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Tobias

/Tobias

Kod:


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228165/228165-336fa37be79d2eb80b0bd99247b53655.jpg

simlar
2 maj 2018 · 5 525 Inlägg

Beläggen ska ligga mot skivan ja, detta för att dom ska ta direkt du trycker på bromsen.

Dom har inga problem med onormalt slitage av beläggen fram.

Ja du har slitagevarnare, men endast på det inre belägget vänster fram. Sitter inga slitagevarnare på resterande belägg.

Normalt att det gnisslar om bromsarna, stör du dig på det kan man ta loss beläggen och smörja ytorna där beläggen ligger emot okhållaren och mot oket med t.ex keramisk pasta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zleepy Trucker
2 maj 2018 · 1 392 Inlägg

kanske är en synvilla men ser ut som belägget är snett slitet, som att vinkeln går snett... eller ser jag fel?

tillägger att det ser ut som mer material i botten och mindre ju högre upp på belägget..?

Senast redigerat av zleepy (2 maj 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
2 maj 2018 · 5 525 Inlägg

zleepy skrev:
kanske är en synvilla men ser ut som belägget är snett slitet, som att vinkeln går snett... eller ser jag fel?

tillägger att det ser ut som mer material i botten och mindre ju högre upp på belägget..?

Beläggen ser ut så, dom är skurna med en vinkel i ändarna. Alla moderna VAG har belägg som ser ut så.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2018 · 14 056 Inlägg

zleepy skrev:
kanske är en synvilla men ser ut som belägget är snett slitet, som att vinkeln går snett... eller ser jag fel?

tillägger att det ser ut som mer material i botten och mindre ju högre upp på belägget..?

Håller med dig men det kan vara en synvilla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zleepy Trucker
2 maj 2018 · 1 392 Inlägg

simlar skrev:

zleepy skrev:
kanske är en synvilla men ser ut som belägget är snett slitet, som att vinkeln går snett... eller ser jag fel?

tillägger att det ser ut som mer material i botten och mindre ju högre upp på belägget..?

Beläggen ser ut så, dom är skurna med en vinkel i ändarna. Alla moderna VAG har belägg som ser ut så.

jasså, verkar ju udda, borde ju vara bättre bromsförmåga om HELA belägget nuddade skivan och inte bara en liten nedre kant... ? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
2 maj 2018 · 5 525 Inlägg

zleepy skrev:

simlar skrev:

zleepy skrev:
kanske är en synvilla men ser ut som belägget är snett slitet, som att vinkeln går snett... eller ser jag fel?

tillägger att det ser ut som mer material i botten och mindre ju högre upp på belägget..?

Beläggen ser ut så, dom är skurna med en vinkel i ändarna. Alla moderna VAG har belägg som ser ut så.

jasså, verkar ju udda, borde ju vara bättre bromsförmåga om HELA belägget nuddade skivan och inte bara en liten nedre kant... ? smile

Det håller jag med om, vet inte varför dom har gjort så men tror det kan ha något med värme att göra.
Varma belägg fungerar bättre och går då snabbare att värma upp om den tar på en mindre yta, sen när belägget blir mer slitet så går det ändå snabbt att värma upp då det är mindre massa att värma.

https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/74111/58691896-9gtRe.jpg
Så där ser nya belägg ut.

Senast redigerat av simlar (2 maj 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Heltklartoklart
2 maj 2018 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Beläggen ska ligga mot skivan ja, detta för att dom ska ta direkt du trycker på bromsen.

Dom har inga problem med onormalt slitage av beläggen fram.

Ja du har slitagevarnare, men endast på det inre belägget vänster fram. Sitter inga slitagevarnare på resterande belägg.

Normalt att det gnisslar om bromsarna, stör du dig på det kan man ta loss beläggen och smörja ytorna där beläggen ligger emot okhållaren och mot oket med t.ex keramisk pasta.

Kung!

Tack som tusan för svar. Skickar 100 karmapoäng till ditt konto✌🏼

Blir inge smörj, överkurs för min del, blir bara problem. Gjorde mitt första oljebyte, alla kategorier förra året, 32 år gammal, haha.

zleepy Trucker
2 maj 2018 · 1 392 Inlägg

simlar skrev:
https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/74 … -9gtRe.jpg
Så där ser nya belägg ut.

Synd man inte ser hela beläggytan, bara en liten bit av det övre...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
2 maj 2018 · 5 525 Inlägg

zleepy skrev:

simlar skrev:
https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/74 … -9gtRe.jpg
Så där ser nya belägg ut.

Synd man inte ser hela beläggytan, bara en liten bit av det övre...

Här har du en bild på hur hela belägget ser ut, tyvärr inte lika tydlig som den andra bilden jag googlade fram:
https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/07401_1.jpg

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang